REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chcąc ograniczyć zużycie paliwa w aucie, zwróć uwagę na wskazania komputera pokładowego dotyczące chwilowego spalania paliwa.
Chcąc ograniczyć zużycie paliwa w aucie, zwróć uwagę na wskazania komputera pokładowego dotyczące chwilowego spalania paliwa.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W drugiej części naszego poradnika przybliżymy kolejne sposoby na ograniczenie zużycia paliwa przez silniki samochodu.

Zużycie paliwa a hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem, czyli jazda na biegu bez dodawania gazu, pomaga nie tylko w trakcie zjazdu ze wzniesienia (auto utrzymuje stałą prędkość bez potrzeby używania hamulców), ale także w codziennej, miejskiej jeździe. Gdy dojeżdżamy do stojących na skrzyżowaniu aut, nie wrzucajmy luzu (biegu jałowego) jeśli wiemy, że nasz samochód nawet na biegu do nich dojedzie. Przy włączonym biegu, silnik nie zużywa w ogóle paliwa, o ile nie wciskamy pedału gazu. Na luzie auto spala ok. 0,8 litrów paliwa na każdą godzinę jazdy.

REKLAMA

Zużycie paliwa a komputer pokładowy

Pomocny w ograniczeniu spalania paliwa przez nasze auto może okazać się komputer pokładowy. W nowszych samochodach może on np. wskazywać moment, w którym należy zmienić bieg na wyższy (choć jak pokazuje praktyka nie zawsze warto się nim sugerować). Dużo o apetycie silnika można dowiedzieć się także na podstawie wskazań jego chwilowego spalania. Bardzo często okazuje się bowiem, że np. auto spala przy danej prędkości mniej paliwa na 4-tym niż na 5-tym biegu. Jest to bowiem uzależnione od przełożenia skrzyni biegów. Czasem silnik musi pokonywać zbyt duże jej opory i po prostu lżej pracuje w wyższym zakresie prędkości obrotowej. Sytuację taką zaobserwowałem np. w silniku 1.2 TSI 105 KM w Seacie Ibizie. Mimo że komputer wskazywał abym zmienił 4-ty bieg na 5-ty przy 60 km/h, to w rzeczywistości była to za mała prędkość, aby silnik efektywnie pracował. Spalanie okazało się być niższe na niższym przełożeniu. Nie jest to jednak regułą, dlatego każdy kierowca powinien dobrze poznać swoje auto.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Zużycie paliwa a gwałtowne hamowanie

W trakcie hamowania silnik zużywa niewielkie ilości paliwa do obsługi m.in. pompy hamulcowej. Dlatego dynamiczna jazda w miejskich korkach nie sprzyja uzyskaniu niskiego zużycia paliwa. Warto utrzymywać stałą odległość za poprzedzającym nas pojazdem, starać się unikać niepotrzebnego przyspieszania i hamować silnikiem.

Zużycie paliwa a ruszanie i zatrzymywanie się

Najwięcej paliwa auto pochłania w trakcie ruszania. Można to zaobserwować na komputerze pokładowym wybierając opcję spalanie chwilowe. Nawet nieduże auto pokroju Fiata Pandy potrafi spalać w trakcie ruszania ok. 20 litrów paliwa na 100 km (oczywiście jest to teoretyczne założenie komputera pracującego w trybie mierzenia chwilowego spalania). W związku z tym warto unikać niepotrzebnego zatrzymywania pojazdu na drodze i starać się cały czas poruszać się po drodze w sposób płynny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zużycie paliwa a obciążenie

Każde dodatkowe kilogramy zabierane na pokład samochodu przekładają się na zwiększone obciążenie silnika, a tym samym wzrost jego zapotrzebowania na paliwo. Nie warto zatem wozić ze sobą niepotrzebnych rzeczy. Warto zwrócić uwagę na to, co zalega w naszym bagażniku oraz w schowkach kabiny. Zawsze znajduję się tam wiele niepotrzebnych rzeczy. Dodatkowe kilogramy przekładają się także na zwiększenie drogi hamownia a tym samym większy moment pędu (masa x prędkość liniowa pojazdu).

Poprzednie wskazówki dotyczące sposobów zredukowania zużycia paliwa przez auto znajdziecie w I-wszej części naszego cyklu poradniczego:

Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Część I

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA