REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można ograniczyć zużycie paliwa w silniku o dużej mocy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik o dużej mocy nie zawsze pali więcej paliwa niż małolitrażowa jednostka napędowa. Jak to możliwe?

Jazda samochodem sprawia ogromną przyjemność do czasu, gdy trzeba go zatankować. Zazwyczaj radość jaką oferuje dane auto jest wprost proporcjonalna do ilości paliwa jaką one zużywa. Czy zatem warto rezygnować z zakupu pojazdu wyposażonego w mocny silnik na rzecz wysokiej ekonomii?

REKLAMA

REKLAMA

Mocny silnik = bezpieczeństwo

Naszym zdaniem nie warto kierować się przy ocenie atrakcyjności zakupu auta tylko jego ekonomią. Osiągi auta decydują bowiem nie tylko o satysfakcji czerpanej z dynamicznego przyspieszania, ale i o bezpieczeństwie jazdy. Skrócenie czasu niezbędnego do wyprzedzenia pojazdu bądź możliwość dynamicznego włączenia się do ruchu, niejednokrotnie decydują o życiu i zdrowiu podróżnych.

Mały silnik, duże spalanie?

Dlatego nie warto ograniczać się do zakupu pojazdu o jak najmniejszym pojemnościowo silniku. Zazwyczaj jest tak, że najsłabszy w gamie silnik jest też najbardziej paliwożerny. Jak to możliwe? Weźmy dla przykładu jazdę typowo miejską. Potrzeba ciągłego rozpędzania pojazdu wymaga użycia dużej siły. Generuje ją silnik. Jeśli ma małą pojemność potrzebuje do tego celu wyższych obrotów, a to powoduje wyższe spalanie.

Mocny silnik, małe spalanie?

Niejednokrotnie spotkałem się w swojej pracy z sytuacją, że duży ponad 200-konny silnik benzynowy zużywał w mieście przy spokojnej, ale dynamicznej jeździe praktycznie identyczną ilość paliwa co małolitrażowy silnik o mocy nieprzekraczającej 80 KM. Za rozpędzanie auta odpowiedzialny jest bowiem moment obrotowy jednostki napędowej. W silnikach o małej pojemności skokowej maksymalna jego wartość dostępna jest przy ok. 4000 obr./min. W mocnych, turbodoładowanych, jednostkach napędowych maksymalna jego wartość dostępna jest już od ok. 1800 obr./min. To powoduje, że nie ma potrzeby korzystania z wysokich obrotów silnika. A skoro motor pracuje na niskich obrotach, niskie jest też jego zużycie paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Najtańsze auta sportowe o mocy ok. 200KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście sytuacja taka ma miejsce przede wszystkim wśród nowoczesnych silników, które potrafią odpowiednio dostosowywać dawkę paliwa w zależności od obciążenia jednostki napędowej. Nie mniej istotna jest masa pojazdu oraz styl jazdy kierowcy. Istotne są także przełożenia skrzyni biegów, ich liczba oraz umiejętność korzystania z nich.

Ekojazda - pomaga, ale może być niebezpieczna

Jeśli jednak np. w sportowym Peugeocie RCZ dysponującym silnikiem 1.6 Turbo o mocy 200 KM można osiągnąć w mieście spalanie na poziomie 8 litrów na 100 KM to oznacza, że technologia działa. Co ciekawe identyczne spalanie zanotowaliśmy w Hyundaiu i30 1.4 o mocy 109 KM. Tylko o 1litr więcej zużywała testowana przez nas Honda Accord z silnikiem 2.4 VTEC o mocy 201 KM! Jeśli więc tylko poskromimy swój temperament i przytrzymamy na wodzy prawą stopę, nawet w mocnym aucie będziemy w stanie wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Jeśli dodatkowo opanujemy techniki ekojazdy jeszcze bardziej wyśrubujemy te wyniki. Osobiście zalecam jednak umiar w korzystaniu z dobrodziejstw tzw. ecodrivingu, bowiem wbrew powielanej powszechnie opinii, taka jazda może przynieść więcej strat niż korzyści.Więcej o tym problemie dowiecie się w artykule poniżej.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA