REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik o dużej mocy nie zawsze pali więcej paliwa niż małolitrażowa jednostka napędowa. Jak to możliwe?

Jazda samochodem sprawia ogromną przyjemność do czasu, gdy trzeba go zatankować. Zazwyczaj radość jaką oferuje dane auto jest wprost proporcjonalna do ilości paliwa jaką one zużywa. Czy zatem warto rezygnować z zakupu pojazdu wyposażonego w mocny silnik na rzecz wysokiej ekonomii?

REKLAMA

REKLAMA

Mocny silnik = bezpieczeństwo

Naszym zdaniem nie warto kierować się przy ocenie atrakcyjności zakupu auta tylko jego ekonomią. Osiągi auta decydują bowiem nie tylko o satysfakcji czerpanej z dynamicznego przyspieszania, ale i o bezpieczeństwie jazdy. Skrócenie czasu niezbędnego do wyprzedzenia pojazdu bądź możliwość dynamicznego włączenia się do ruchu, niejednokrotnie decydują o życiu i zdrowiu podróżnych.

Mały silnik, duże spalanie?

Dlatego nie warto ograniczać się do zakupu pojazdu o jak najmniejszym pojemnościowo silniku. Zazwyczaj jest tak, że najsłabszy w gamie silnik jest też najbardziej paliwożerny. Jak to możliwe? Weźmy dla przykładu jazdę typowo miejską. Potrzeba ciągłego rozpędzania pojazdu wymaga użycia dużej siły. Generuje ją silnik. Jeśli ma małą pojemność potrzebuje do tego celu wyższych obrotów, a to powoduje wyższe spalanie.

Mocny silnik, małe spalanie?

Niejednokrotnie spotkałem się w swojej pracy z sytuacją, że duży ponad 200-konny silnik benzynowy zużywał w mieście przy spokojnej, ale dynamicznej jeździe praktycznie identyczną ilość paliwa co małolitrażowy silnik o mocy nieprzekraczającej 80 KM. Za rozpędzanie auta odpowiedzialny jest bowiem moment obrotowy jednostki napędowej. W silnikach o małej pojemności skokowej maksymalna jego wartość dostępna jest przy ok. 4000 obr./min. W mocnych, turbodoładowanych, jednostkach napędowych maksymalna jego wartość dostępna jest już od ok. 1800 obr./min. To powoduje, że nie ma potrzeby korzystania z wysokich obrotów silnika. A skoro motor pracuje na niskich obrotach, niskie jest też jego zużycie paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Najtańsze auta sportowe o mocy ok. 200KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście sytuacja taka ma miejsce przede wszystkim wśród nowoczesnych silników, które potrafią odpowiednio dostosowywać dawkę paliwa w zależności od obciążenia jednostki napędowej. Nie mniej istotna jest masa pojazdu oraz styl jazdy kierowcy. Istotne są także przełożenia skrzyni biegów, ich liczba oraz umiejętność korzystania z nich.

Ekojazda - pomaga, ale może być niebezpieczna

Jeśli jednak np. w sportowym Peugeocie RCZ dysponującym silnikiem 1.6 Turbo o mocy 200 KM można osiągnąć w mieście spalanie na poziomie 8 litrów na 100 KM to oznacza, że technologia działa. Co ciekawe identyczne spalanie zanotowaliśmy w Hyundaiu i30 1.4 o mocy 109 KM. Tylko o 1litr więcej zużywała testowana przez nas Honda Accord z silnikiem 2.4 VTEC o mocy 201 KM! Jeśli więc tylko poskromimy swój temperament i przytrzymamy na wodzy prawą stopę, nawet w mocnym aucie będziemy w stanie wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Jeśli dodatkowo opanujemy techniki ekojazdy jeszcze bardziej wyśrubujemy te wyniki. Osobiście zalecam jednak umiar w korzystaniu z dobrodziejstw tzw. ecodrivingu, bowiem wbrew powielanej powszechnie opinii, taka jazda może przynieść więcej strat niż korzyści.Więcej o tym problemie dowiecie się w artykule poniżej.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA