REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Umiejętna praca skrzynią biegów pozwoli wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa.
Volkswagen Up!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik o dużej mocy nie zawsze pali więcej paliwa niż małolitrażowa jednostka napędowa. Jak to możliwe?

Jazda samochodem sprawia ogromną przyjemność do czasu, gdy trzeba go zatankować. Zazwyczaj radość jaką oferuje dane auto jest wprost proporcjonalna do ilości paliwa jaką one zużywa. Czy zatem warto rezygnować z zakupu pojazdu wyposażonego w mocny silnik na rzecz wysokiej ekonomii?

REKLAMA

REKLAMA

Mocny silnik = bezpieczeństwo

Naszym zdaniem nie warto kierować się przy ocenie atrakcyjności zakupu auta tylko jego ekonomią. Osiągi auta decydują bowiem nie tylko o satysfakcji czerpanej z dynamicznego przyspieszania, ale i o bezpieczeństwie jazdy. Skrócenie czasu niezbędnego do wyprzedzenia pojazdu bądź możliwość dynamicznego włączenia się do ruchu, niejednokrotnie decydują o życiu i zdrowiu podróżnych.

Mały silnik, duże spalanie?

Dlatego nie warto ograniczać się do zakupu pojazdu o jak najmniejszym pojemnościowo silniku. Zazwyczaj jest tak, że najsłabszy w gamie silnik jest też najbardziej paliwożerny. Jak to możliwe? Weźmy dla przykładu jazdę typowo miejską. Potrzeba ciągłego rozpędzania pojazdu wymaga użycia dużej siły. Generuje ją silnik. Jeśli ma małą pojemność potrzebuje do tego celu wyższych obrotów, a to powoduje wyższe spalanie.

Mocny silnik, małe spalanie?

Niejednokrotnie spotkałem się w swojej pracy z sytuacją, że duży ponad 200-konny silnik benzynowy zużywał w mieście przy spokojnej, ale dynamicznej jeździe praktycznie identyczną ilość paliwa co małolitrażowy silnik o mocy nieprzekraczającej 80 KM. Za rozpędzanie auta odpowiedzialny jest bowiem moment obrotowy jednostki napędowej. W silnikach o małej pojemności skokowej maksymalna jego wartość dostępna jest przy ok. 4000 obr./min. W mocnych, turbodoładowanych, jednostkach napędowych maksymalna jego wartość dostępna jest już od ok. 1800 obr./min. To powoduje, że nie ma potrzeby korzystania z wysokich obrotów silnika. A skoro motor pracuje na niskich obrotach, niskie jest też jego zużycie paliwa.

REKLAMA

Zobacz też: Najtańsze auta sportowe o mocy ok. 200KM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście sytuacja taka ma miejsce przede wszystkim wśród nowoczesnych silników, które potrafią odpowiednio dostosowywać dawkę paliwa w zależności od obciążenia jednostki napędowej. Nie mniej istotna jest masa pojazdu oraz styl jazdy kierowcy. Istotne są także przełożenia skrzyni biegów, ich liczba oraz umiejętność korzystania z nich.

Ekojazda - pomaga, ale może być niebezpieczna

Jeśli jednak np. w sportowym Peugeocie RCZ dysponującym silnikiem 1.6 Turbo o mocy 200 KM można osiągnąć w mieście spalanie na poziomie 8 litrów na 100 KM to oznacza, że technologia działa. Co ciekawe identyczne spalanie zanotowaliśmy w Hyundaiu i30 1.4 o mocy 109 KM. Tylko o 1litr więcej zużywała testowana przez nas Honda Accord z silnikiem 2.4 VTEC o mocy 201 KM! Jeśli więc tylko poskromimy swój temperament i przytrzymamy na wodzy prawą stopę, nawet w mocnym aucie będziemy w stanie wyraźnie ograniczyć zużycie paliwa. Jeśli dodatkowo opanujemy techniki ekojazdy jeszcze bardziej wyśrubujemy te wyniki. Osobiście zalecam jednak umiar w korzystaniu z dobrodziejstw tzw. ecodrivingu, bowiem wbrew powielanej powszechnie opinii, taka jazda może przynieść więcej strat niż korzyści.Więcej o tym problemie dowiecie się w artykule poniżej.

Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA