Ograniczyć zużycie paliwa - twoje BMW zrobi to za Ciebie
REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze modele aut koncernu BMW mają bardzo zaawansowane systemy ograniczające zużycie paliwa. Kierowca może dzięki nim zarówno poprawić ekonomikę podróży jak i w pełni wykorzystać moc silnika kiedy jest to konieczne.
REKLAMA
O tym, że systemy te są coraz bardziej skuteczne przekonuje nasz redakcyjny test samochodu BMW 328i xDrive wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Mimo osiągów spotykanych w autach typowo sportowych, niemiecki sedan potrafił zadowolić się przy spokojnej jeździe nawet 6 litrami paliwa na 100 km (na trasie). W mieście udało nam się ograniczyć spalanie do niespełna 11-stu litrów. Jak to możliwe?
Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości
Przewidywane zużycie paliwa
REKLAMA
Układ kontroli pracy silnika został połączony w tym modelu z systemem nawigacji Professional. W oparciu o uzyskane w od niego dane, układ sterowania przekładnią oraz funkcja Foresight Assistant mogą zaplanować charakterystykę pracy przekładni i dynamikę osiągów pojazdu dla danej trasy, z uwzględnieniem nachylenia terenu oraz ograniczeń prędkości. System potrafi nawet określi optymalny promień skrętu kół dla zbliżającego się zakrętu. System Predictive Power Management może dobierać najefektywniejsze ustawienia auta oraz jego zachowanie na drodze w zależności od trybu jazdy (w BMW są trzy opcje: SPORT, COMFORT lub ECO PRO).
W trybie ECO PRO nastawionym na maksymalizację teoretycznego zasięgu auta, skrzynia biegów ( w oparci o dane GPS) może na przykład odpowiednio wcześnie „zobaczyć” rondo i wykonać redukcję przełożenia, dzięki czemu pojazd pokona je na odpowiednim biegu i z optymalnym obciążeniem silnika oraz szybciej wrócić do prędkości przelotowej po jego objechaniu. Tryb ECO PRO jest o tyle ciekawy, że na wyświetlaczu umiejscowionym pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, wyświetlany jest zasięg jaki udało nam się wypracować naszą ekonomiczną jazdą.
Zobacz też: Ile zaoszczędzisz jeżdżąc według zasad Eco-drivingu?
Jazda na luzie zwiększa zasięg auta
Aby ograniczyć zużycie paliwa BMW opracowało także system ECO PRO casting. Rozwiązanie umożliwia wysprzęglenie silnika podczas pracy na wybiegu, przy prędkościach od 50 do 160 km/h. Mimo że na biegu jałowym jednostka napędowa zużywa paliwo, to dzięki braku hamowania silnikiem, pojazd jest w stanie pokonać większy dystans wykorzystując siłę rozpędu. Pozwala to na zaoszczędzenie do 5% paliwa. Lekkie naciśniecie pedału hamulca zasprzęgla układ i ponownie auto hamuje silnikiem.
Optymalna trasa przejazdu
REKLAMA
W trybie ECO PRO Route komputer próbuje ograniczyć spalanie paliwa poprzez optymalne wyznaczenie trasy przejazdu. Uwzględnia nie tylko rodzaj drogi (autostrada, droga jednojezdniowa itd.) czy ruch na niej panujący, ale także i profil danego odcinka trasy (np. wzniesienia).
Kolejnym systemem wspomagającym kierowcę w walce z nadmiernym zużywaniem paliwa jest ECO PRO Analyser. Aplikacja BMW Connected App umożliwia transfer danych zebranych podczas ostatnich kilku podróży na iPhone’a. Wydajność stylu jazdy oceniana jest przy pomocy gwiazdek, a kierowca może go zmodyfikować i oszczędzić paliwo.
Zobacz też: Szkolenia z jazdy bezpiecznej i ekologicznej
Podsumowując system przewidywania zużycia paliwa stosowany w autach BMW pozwala na ograniczyć spalanie o 20-25%. Umiejętne posługiwanie się nim oraz słuchanie jego wskazówek pozwoli zarówno zwiększyć realny zasięg pojazdu na jednym baku paliwa jak i ograniczyć koszty na stacji paliw.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.