REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Część I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klimatyzację najlepiej ustawić na jedną, konkretną temperaturę a siłę dmuchawy na najniższą z możliwych. Pomoże to ograniczyć zużycie paliwa.
Klimatyzację najlepiej ustawić na jedną, konkretną temperaturę a siłę dmuchawy na najniższą z możliwych. Pomoże to ograniczyć zużycie paliwa.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Aby zmniejszyć zużycie paliwa w swoim samochodzie warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Podpowiadamy jakie zachowania kierowców wpływają na wzrost zapotrzebowania ich aut na paliwo.

Nadmierne zużycie paliwa przez silnik naszego auta niesie za sobą negatywne konsekwencje zarówno w wymiarze ekonomicznym jak i środowiskowym. Przyczynia się do pogorszenia jakości powietrza w aglomeracjach miejskich, wpływa na stan ich flory i fauny oraz znacząco zwiększa poziom wydatków przeciętnej polskiej rodziny. Warto zatem oszczędzać paliwo w kontekście globalnym – nawet jeśli my zaoszczędzimy załóżmy tylko 1 litr paliwa na każde przejechane 100 km trasy, to biorąc pod uwagę, że zrobi tak przynajmniej 20 000 innych kierowców, będzie to oznaczać, że udało się zaoszczędzić łącznie 20 ton paliwa! Jeśli świadomość polskich kierowców na temat racjonalnego korzystania z możliwości samochodu zwiększy się, poczynione oszczędności będą jeszcze większe!

REKLAMA

Zmniejszenie zużycia paliwa - gaszenie silnika

Przeciętnie uważa się, że warto zgasić silnik jeśli postój auta trwa dłużej niż 30 sekund. Jest to prawda. Warto jednak pamiętać o tym, że o ile rozrusznik naszego auta powinien taką eksploatację spokojnie wytrzymać, o tyle turbosprężarka już niekoniecznie. Dlatego mając silnik z turbospreżarką bez tzw. turbo timera (podtrzymuje on pracę turbosprężarki po wyłączeniu silnika) lepiej nie wyłączać go szybciej niż po 90 sekundach od zatrzymania w korku. Potencjalne oszczędności nie pokryją zakupu lub regeneracji turbosprężarki.

Zmniejszenie zużycia paliwa - klimatyzacja

Całkiem spore oszczędności można poczynić na racjonalnym korzystaniu z klimatyzacji. W ruchu miejskim może ona zwiększyć spalanie silnika o 1 litr paliwa na 100 km. Warto pamiętać, że najwięcej energii sprężarka potrzebuje zaraz po uruchomieniu klimatyzacji. Dlatego naprzemienne włączanie i wyłączanie klimatyzacji przyczyni się tylko do zwiększenia zużycia paliwa. Lepiej ustawić temperaturę i prędkość dmuchawy na określoną, stałą wartość i pozwolić by komputer ją tylko podtrzymywał. Różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz pojazdu, a tą w jego wnętrzu nie powinna być większa niż 5-8 stopni. Im bowiem zachodzi większa rozbieżność pomiędzy nimi, tym mocniej i dłużej musi pracować sprężarka klimatyzacji.

Zmniejszenie zużycia paliwa - ciśnienie w oponach

W nowoczesnych autach, producent określa ciśnienie opon, które sprzyjać ma albo większemu komfortowi jazdy, albo ekonomii. Informacja taka zawarta jest najczęściej na tabliczce informacyjnej zlokalizowanej na drzwiach kierowcy, przy ich progu bądź na słupku. Im ciśnienie jest wyższe, tym mniejsze są opory toczenia jakie wytwarza każda z opon. W przypadku np. Chevroleta Aveo 1.2 86KM w celu zredukowania zużycia paliwa producent zaleca zwiększenie ciśnienia w oponach z 2,4 do 3,0 atmosfer (at).

Zmniejszenie zużycia paliwa - odpowiedni bieg

Chyba najistotniejszą wskazówką dotycząca wyraźnego ograniczenia zużycia paliwa jest dobór prawidłowego biegu do aktualnej sytuacji na drodze. Zasadniczo powinno wrzucać się najwyższe biegi najszybciej jak się to tylko da. Osobiście jestem przeciwnikiem takiego stylu jazdy bowiem większość kierowców nie do końca to rozumie. Trzeba bowiem rozdzielić jazdę autem na przynajmniej dwa etapy – przyspieszania i jednostajnego poruszania się po drodze. Jeśli przyspieszamy to róbmy to używając średniego zakresu obrotów jednostki napędowej – od 2,5 do 4,0 obr./ min w przypadku benzynowego silnika lub 1,900 – 2500 obr./min. w dieslu. Gdy już osiągniemy satysfakcjonującą nas prędkość pojazdu to wtedy wrzućmy najwyższy dostępny w naszym aucie bieg – 5-, 6-, 7- czy nawet 8-my. Obroty silnika nie powinny jednak spaść poniżej 1,5 obr./min. bowiem wibracje jakie wtedy powstają przyczyniają się do uszkodzenia wielu podzespołów samochodu (więcej przeczytacie o tym problemie tutaj). W przypadku silnika benzynowego najrozsądniejsze jest utrzymywania stałych obrotów w okolicy 2200 obr./min. a diesla na ok. 1600 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalsze wskazówki znajdziecie w drugim części naszego cyklu poradniczego:

Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Cześć II

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA