Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Część I
REKLAMA
REKLAMA
Nadmierne zużycie paliwa przez silnik naszego auta niesie za sobą negatywne konsekwencje zarówno w wymiarze ekonomicznym jak i środowiskowym. Przyczynia się do pogorszenia jakości powietrza w aglomeracjach miejskich, wpływa na stan ich flory i fauny oraz znacząco zwiększa poziom wydatków przeciętnej polskiej rodziny. Warto zatem oszczędzać paliwo w kontekście globalnym – nawet jeśli my zaoszczędzimy załóżmy tylko 1 litr paliwa na każde przejechane 100 km trasy, to biorąc pod uwagę, że zrobi tak przynajmniej 20 000 innych kierowców, będzie to oznaczać, że udało się zaoszczędzić łącznie 20 ton paliwa! Jeśli świadomość polskich kierowców na temat racjonalnego korzystania z możliwości samochodu zwiększy się, poczynione oszczędności będą jeszcze większe!
REKLAMA
Zmniejszenie zużycia paliwa - gaszenie silnika
Przeciętnie uważa się, że warto zgasić silnik jeśli postój auta trwa dłużej niż 30 sekund. Jest to prawda. Warto jednak pamiętać o tym, że o ile rozrusznik naszego auta powinien taką eksploatację spokojnie wytrzymać, o tyle turbosprężarka już niekoniecznie. Dlatego mając silnik z turbospreżarką bez tzw. turbo timera (podtrzymuje on pracę turbosprężarki po wyłączeniu silnika) lepiej nie wyłączać go szybciej niż po 90 sekundach od zatrzymania w korku. Potencjalne oszczędności nie pokryją zakupu lub regeneracji turbosprężarki.
Zmniejszenie zużycia paliwa - klimatyzacja
Całkiem spore oszczędności można poczynić na racjonalnym korzystaniu z klimatyzacji. W ruchu miejskim może ona zwiększyć spalanie silnika o 1 litr paliwa na 100 km. Warto pamiętać, że najwięcej energii sprężarka potrzebuje zaraz po uruchomieniu klimatyzacji. Dlatego naprzemienne włączanie i wyłączanie klimatyzacji przyczyni się tylko do zwiększenia zużycia paliwa. Lepiej ustawić temperaturę i prędkość dmuchawy na określoną, stałą wartość i pozwolić by komputer ją tylko podtrzymywał. Różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz pojazdu, a tą w jego wnętrzu nie powinna być większa niż 5-8 stopni. Im bowiem zachodzi większa rozbieżność pomiędzy nimi, tym mocniej i dłużej musi pracować sprężarka klimatyzacji.
Zmniejszenie zużycia paliwa - ciśnienie w oponach
W nowoczesnych autach, producent określa ciśnienie opon, które sprzyjać ma albo większemu komfortowi jazdy, albo ekonomii. Informacja taka zawarta jest najczęściej na tabliczce informacyjnej zlokalizowanej na drzwiach kierowcy, przy ich progu bądź na słupku. Im ciśnienie jest wyższe, tym mniejsze są opory toczenia jakie wytwarza każda z opon. W przypadku np. Chevroleta Aveo 1.2 86KM w celu zredukowania zużycia paliwa producent zaleca zwiększenie ciśnienia w oponach z 2,4 do 3,0 atmosfer (at).
Zmniejszenie zużycia paliwa - odpowiedni bieg
Chyba najistotniejszą wskazówką dotycząca wyraźnego ograniczenia zużycia paliwa jest dobór prawidłowego biegu do aktualnej sytuacji na drodze. Zasadniczo powinno wrzucać się najwyższe biegi najszybciej jak się to tylko da. Osobiście jestem przeciwnikiem takiego stylu jazdy bowiem większość kierowców nie do końca to rozumie. Trzeba bowiem rozdzielić jazdę autem na przynajmniej dwa etapy – przyspieszania i jednostajnego poruszania się po drodze. Jeśli przyspieszamy to róbmy to używając średniego zakresu obrotów jednostki napędowej – od 2,5 do 4,0 obr./ min w przypadku benzynowego silnika lub 1,900 – 2500 obr./min. w dieslu. Gdy już osiągniemy satysfakcjonującą nas prędkość pojazdu to wtedy wrzućmy najwyższy dostępny w naszym aucie bieg – 5-, 6-, 7- czy nawet 8-my. Obroty silnika nie powinny jednak spaść poniżej 1,5 obr./min. bowiem wibracje jakie wtedy powstają przyczyniają się do uszkodzenia wielu podzespołów samochodu (więcej przeczytacie o tym problemie tutaj). W przypadku silnika benzynowego najrozsądniejsze jest utrzymywania stałych obrotów w okolicy 2200 obr./min. a diesla na ok. 1600 obr./min.
Dalsze wskazówki znajdziecie w drugim części naszego cyklu poradniczego:
Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Cześć II
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.