REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Klimatyzację najlepiej ustawić na jedną, konkretną temperaturę a siłę dmuchawy na najniższą z możliwych. Pomoże to ograniczyć zużycie paliwa.
Klimatyzację najlepiej ustawić na jedną, konkretną temperaturę a siłę dmuchawy na najniższą z możliwych. Pomoże to ograniczyć zużycie paliwa.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Aby zmniejszyć zużycie paliwa w swoim samochodzie warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Podpowiadamy jakie zachowania kierowców wpływają na wzrost zapotrzebowania ich aut na paliwo.

Nadmierne zużycie paliwa przez silnik naszego auta niesie za sobą negatywne konsekwencje zarówno w wymiarze ekonomicznym jak i środowiskowym. Przyczynia się do pogorszenia jakości powietrza w aglomeracjach miejskich, wpływa na stan ich flory i fauny oraz znacząco zwiększa poziom wydatków przeciętnej polskiej rodziny. Warto zatem oszczędzać paliwo w kontekście globalnym – nawet jeśli my zaoszczędzimy załóżmy tylko 1 litr paliwa na każde przejechane 100 km trasy, to biorąc pod uwagę, że zrobi tak przynajmniej 20 000 innych kierowców, będzie to oznaczać, że udało się zaoszczędzić łącznie 20 ton paliwa! Jeśli świadomość polskich kierowców na temat racjonalnego korzystania z możliwości samochodu zwiększy się, poczynione oszczędności będą jeszcze większe!

REKLAMA

Zmniejszenie zużycia paliwa - gaszenie silnika

Przeciętnie uważa się, że warto zgasić silnik jeśli postój auta trwa dłużej niż 30 sekund. Jest to prawda. Warto jednak pamiętać o tym, że o ile rozrusznik naszego auta powinien taką eksploatację spokojnie wytrzymać, o tyle turbosprężarka już niekoniecznie. Dlatego mając silnik z turbospreżarką bez tzw. turbo timera (podtrzymuje on pracę turbosprężarki po wyłączeniu silnika) lepiej nie wyłączać go szybciej niż po 90 sekundach od zatrzymania w korku. Potencjalne oszczędności nie pokryją zakupu lub regeneracji turbosprężarki.

Zmniejszenie zużycia paliwa - klimatyzacja

Całkiem spore oszczędności można poczynić na racjonalnym korzystaniu z klimatyzacji. W ruchu miejskim może ona zwiększyć spalanie silnika o 1 litr paliwa na 100 km. Warto pamiętać, że najwięcej energii sprężarka potrzebuje zaraz po uruchomieniu klimatyzacji. Dlatego naprzemienne włączanie i wyłączanie klimatyzacji przyczyni się tylko do zwiększenia zużycia paliwa. Lepiej ustawić temperaturę i prędkość dmuchawy na określoną, stałą wartość i pozwolić by komputer ją tylko podtrzymywał. Różnica pomiędzy temperaturą na zewnątrz pojazdu, a tą w jego wnętrzu nie powinna być większa niż 5-8 stopni. Im bowiem zachodzi większa rozbieżność pomiędzy nimi, tym mocniej i dłużej musi pracować sprężarka klimatyzacji.

Zmniejszenie zużycia paliwa - ciśnienie w oponach

W nowoczesnych autach, producent określa ciśnienie opon, które sprzyjać ma albo większemu komfortowi jazdy, albo ekonomii. Informacja taka zawarta jest najczęściej na tabliczce informacyjnej zlokalizowanej na drzwiach kierowcy, przy ich progu bądź na słupku. Im ciśnienie jest wyższe, tym mniejsze są opory toczenia jakie wytwarza każda z opon. W przypadku np. Chevroleta Aveo 1.2 86KM w celu zredukowania zużycia paliwa producent zaleca zwiększenie ciśnienia w oponach z 2,4 do 3,0 atmosfer (at).

Zmniejszenie zużycia paliwa - odpowiedni bieg

Chyba najistotniejszą wskazówką dotycząca wyraźnego ograniczenia zużycia paliwa jest dobór prawidłowego biegu do aktualnej sytuacji na drodze. Zasadniczo powinno wrzucać się najwyższe biegi najszybciej jak się to tylko da. Osobiście jestem przeciwnikiem takiego stylu jazdy bowiem większość kierowców nie do końca to rozumie. Trzeba bowiem rozdzielić jazdę autem na przynajmniej dwa etapy – przyspieszania i jednostajnego poruszania się po drodze. Jeśli przyspieszamy to róbmy to używając średniego zakresu obrotów jednostki napędowej – od 2,5 do 4,0 obr./ min w przypadku benzynowego silnika lub 1,900 – 2500 obr./min. w dieslu. Gdy już osiągniemy satysfakcjonującą nas prędkość pojazdu to wtedy wrzućmy najwyższy dostępny w naszym aucie bieg – 5-, 6-, 7- czy nawet 8-my. Obroty silnika nie powinny jednak spaść poniżej 1,5 obr./min. bowiem wibracje jakie wtedy powstają przyczyniają się do uszkodzenia wielu podzespołów samochodu (więcej przeczytacie o tym problemie tutaj). W przypadku silnika benzynowego najrozsądniejsze jest utrzymywania stałych obrotów w okolicy 2200 obr./min. a diesla na ok. 1600 obr./min.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalsze wskazówki znajdziecie w drugim części naszego cyklu poradniczego:

Zobacz też: Jak zmniejszyć zużycie paliwa? Cześć II

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA