Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem
REKLAMA
REKLAMA
Zmęczenie za kierownicą przyczyną wypadków drogowych
Ocenia się, że zmęczenie prowadzące do podjęcia błędnej decyzji na drodze może być przyczyną nawet od 10 do 25 proc. wypadków drogowych. Dotyczy ono w szczególności kierowców pokonujących długie trasy, pracujących w systemie zmianowym.
REKLAMA
Zobacz też: ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze
Czym jest zmęczenie za kierownicą?
Z pojęciem zmęczenia związane są nierozerwalnie takie zjawiska jak senność, mikrodrzemki, obniżony poziom uwagi, obniżona czujność i czasy reakcji oraz skłonność do popełniania błędów. Kierowca prowadzący pojazd na długich trasach, szczególnie w porze zmierzchu i w nocy nie jest w stanie uniknąć zmęczenia. Jest on wówczas narażony na zmęczenie fizyczne, będące wynikiem długotrwałego przebywania w jednej pozycji, a także na zmęczenie psychiczne polegające na pogorszeniu się spostrzegania i czujności, na skutek konieczności stałego skupienia uwagi oraz monotonii warunków jazdy.
Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą
Najgorsza pora na jazdę autem
Kierowca powinien być świadomy, że największe w ciągu doby obniżanie się sprawności i zdolności do pracy obserwowane jest w porze nocnej. Prowadzenie pojazdy w godzinach pomiędzy 2.00-5.00 rano zwiększa możliwość wypadku aż 6-krotnie. Najważniejszą rzeczą dla uniknięcia wypadku drogowego jest umiejętność rozpoznawania u siebie objaw zmęczenia i senności, oraz wystarczająca ilość snu. Dla osoby dorosłej jest to 7-8 godzin dziennie.
Zobacz też: O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS
Kierowca pokonujący długie trasy powinien pamiętać o systematycznych przerwach w prowadzeniu. Kilkunastominutowy postój, co kilka godzin, powinien pobudzić nasz organizm do działania.
Poradę przygotowała mgr Marta Dobrzyńska - psycholog transportu, z Zakładu Psychologii Transportu ITS
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.