REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaśnięcie za kierownicą - Ekspert ITS radzi o jakiej porze dnia lepiej unikać jazdy autem

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
Aby ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą należy pamiętać o odpowiedniej długości snu i regularnych postojach na trasie, gdy czujemy się zmęczeni. Fot. Fotolia
Aby ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą należy pamiętać o odpowiedniej długości snu i regularnych postojach na trasie, gdy czujemy się zmęczeni. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zaśnięcie za kierownicą spowodowane zmęczeniem kierowcy to coraz większy problem na polskich drogach. Ekspert z Instytutu Transportu Samochodowego wyjaśni nam co jest przyczyną tego zjawiska i kiedy zachodzi największe zagrożenie nim.

Zmęczenie za kierownicą przyczyną wypadków drogowych

Ocenia się, że zmęczenie prowadzące do podjęcia błędnej decyzji na drodze może być przyczyną nawet od 10 do 25 proc. wypadków drogowych. Dotyczy ono w szczególności kierowców pokonujących długie trasy, pracujących w systemie zmianowym.

REKLAMA

Zobacz też: ITS radzi: dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

Czym jest zmęczenie za kierownicą?

Z pojęciem zmęczenia związane są nierozerwalnie takie zjawiska jak senność, mikrodrzemki, obniżony poziom uwagi, obniżona czujność i czasy reakcji oraz skłonność do popełniania błędów. Kierowca prowadzący pojazd na długich trasach, szczególnie w porze zmierzchu i w nocy nie jest w stanie uniknąć zmęczenia. Jest on wówczas narażony na zmęczenie fizyczne, będące wynikiem długotrwałego przebywania w jednej pozycji, a także na zmęczenie psychiczne polegające na pogorszeniu się spostrzegania i czujności, na skutek konieczności stałego skupienia uwagi oraz monotonii warunków jazdy.

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Najgorsza pora na jazdę autem

Kierowca powinien być świadomy, że największe w ciągu doby obniżanie się sprawności i zdolności do pracy obserwowane jest w porze nocnej. Prowadzenie pojazdy w godzinach pomiędzy 2.00-5.00 rano zwiększa możliwość wypadku aż 6-krotnie. Najważniejszą rzeczą dla uniknięcia wypadku drogowego jest umiejętność rozpoznawania u siebie objaw zmęczenia i senności, oraz wystarczająca ilość snu. Dla osoby dorosłej jest to 7-8 godzin dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: O ile droższa jest jazda na światłach przez cały rok? Analiza eksperta ITS

Kierowca pokonujący długie trasy powinien pamiętać o systematycznych przerwach w prowadzeniu. Kilkunastominutowy postój, co kilka godzin, powinien pobudzić nasz organizm do działania.

Poradę przygotowała mgr Marta Dobrzyńska - psycholog transportu, z Zakładu Psychologii Transportu ITS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA