REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupować tanie reflektory ksenonowe, pozbawione homologacji i atestów, nie spełniające wymogów jakości? Okazuje się, że nie. Dlaczego? Zachęcamy do zapoznania się z opinią eksperta z Instytutu Transportu Samochodowego.

Od pewnego czasu obserwujemy wzmożony napływ części zamiennych, które nie posiadają odpowiednich atestów umożliwiających dopuszczenie ich do ruchu. Elementy te są produkowane na inne rynki niż europejski, na którym obowiązują wypracowywane od dziesięcioleci wymagania homologacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Części te mają niższą cenę, która niestety jest w wielu przypadkach współmierna do jakości wyrobu. Dlatego apelujemy do kierowców o zakup i montaż tylko homologowanych części, które są bezpieczne dla naszego pojazdu, jak również dla innych użytkowników dróg.

REKLAMA

Tani ksenon: oszczędność pozorna

REKLAMA

Przykładem takiego produktu są nieposiadające homologacji „ksenonowe” źródła światła, jakie mieliśmy okazję badać w naszym laboratorium. Posiadają one jażnik źródła wyładowczego zamontowany na trzonku popularnych żarówek halogenowych H4 lub H7. Takie źródła światła nie są dostosowane, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych, do pracy w reflektorach przeznaczonych do użytku z żarówkami halogenowymi.

Problem ten jest szczególnie istotny w reflektorach świateł mijania, które charakteryzują się tzw. granica światła i cienia, umożliwiającą skuteczne oświetlenie drogi przy ograniczeniu oślepiania innych użytkowników drogi.

Rys. 1 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z homologowaną żarówką H7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rys. 2 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z „zestawem ksenonowym H7” (silne oślepianie innych kierowców w wyniku wielokrotnego przekroczenia wartości dopuszczalnych powyżej granicy światła i cienia).

Brak samopoziomowania: kolejny problem

REKLAMA

Sprawę pogarsza fakt, iż takie źródło światła umieszczone jest w standardowym reflektorze, przeważnie, bez układu automatycznego poziomowania, co powoduje nieprawidłowe ustawienie świateł przy obciążeniu pojazdu i oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Efekt oślepiania jest potęgowany również przez brak wymaganego układu czyszczącego klosz lampy (spryskiwacz lub wycieraczki).

Zanieczyszczenia na kloszu reflektora powodują rozpraszanie światła w obszarze powyżej granicy światła i cienia, i oślepianie innych użytkowników drogi, a dodajmy, iż wyładowcze ksenonowe źródło światła ma dwukrotnie większy strumień świetlny niż żarówka halogenowa. Utrzymywanie szyb reflektorów w należytej czystości ma jeszcze jedną przyczynę - jakiekolwiek zanieczyszczenia powodują także spadek strumienia świetlnego w obszarze poniżej granicy światła i cienia, co skutkuje słabszym oświetleniem drogi.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Należy pamiętać, iż każdy reflektor to precyzyjny układ optyczny, który jest dostosowany tylko do źródła światła danej kategorii, określonej w dokumentacji homologacyjnej (jej oznaczenie powinno być naniesione na szybę lub obudowę reflektora). Dlatego zamontowanie w nim źródła o innych parametrach daje nieprzewidywalne efekty oświetleniowe. Co więcej, praktycznie każda kategoria samochodowego źródła światła posiada trzonek innej konstrukcji tak, aby nie było możliwe przypadkowe czy celowe ich zamienienie.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Jakiekolwiek modyfikacje oświetlenia samochodowego powodują niezgodność w wymaganiami technicznymi. W przypadku kontroli drogowej, policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, gdy stwierdzi, iż zamontowane oświetlenie nie spełnia wymogów prawnych. Może to rodzić także problemy podczas wypłaty ubezpieczenia po zaistniałej kolizji, a niekiedy może to być nawet uznane z jej bezpośrednią przyczynę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA