REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu). Ford Mondeo Fot. Moto.wieszjak.pl
Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu). Ford Mondeo Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Choć obowiązek posiadania w nowych samochodach świateł do jazdy dziennej wszedł dopiero w 2011 roku, wielu kierowców decyduje się na założenie świateł do jazdy dziennej. Jak to zrobić, aby były zgodne z przepisami i nie narażały nas na mandat?

Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu).

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie większość pojazdów nie posiada takich świateł i oszczędni kierowcy musza sobie takie światła dokupić. Światła do jazdy dziennej, tak jak inne lampy, muszą posiadać homologację europejską, która oznaczana jest na kloszu lub korpusie lampy w postaci okręgu z dużą literą „E” ( w przypadku homologacji wg Regulaminów EKG ONZ) lub małą literą „e” (w przypadku homologacji wg dyrektyw UE) i numerem stanowiącym wyróżnik kraju udzielającego homologacji (np. E20 lub e20 dla Polski) oraz umieszczonego w pobliżu niepowtarzalnego numeru homologacji i dodatkowych symboli określających przeznaczenie urządzenia (w przypadku świateł do jazdy dziennej będą to litery RL).

Jak kupować?

Podczas zakupu takich świateł, warto poprosić sprzedawcę o kopię świadectwa homologacji, które może się przydać do pokazania np. podczas przeglądu technicznego, w przypadku wątpliwości diagnosty, a przy okazji potwierdzimy wiarygodność zakupu, bo wiele ze sprzedawanych lamp, zwłaszcza przez internet, homologacji po prostu nie posiada.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

REKLAMA

Jak montować?

Lampy powinny być zamocowane na pojeździe zgodnie z wymogami Regulaminu nr 48 EKG ONZ. Wymagany jest montaż 2 szt. lamp, z przodu pojazdu, jedna lampa w pobliżu prawego, druga w pobliżu lewego boku nadwozia, na wysokości 250mm÷1500mm (mierząc od podłoża do krawędzi powierzchni świetlnej lampy). Odległość miedzy lampami powinna wynosić nie mniej niż 600mm (przy czym, odległość ta może być zmniejszona do 400mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1300mm).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Światła drogowe jako światła do jazdy dziennej?

Często pojawia się także pytanie, czy jako światła do jazdy dziennej można wykorzystać światła drogowe doposażone w układ obniżający napięcie zasilania (w celu ograniczenia oślepiania innych kierowców). Niestety ze względów formalnych i technicznych nie jest to możliwe. Po pierwsze, w pojazdach można stosować tylko homologowane lampy zgodne z odpowiednim regulaminem. W tej sytuacji światła drogowe (homologowane wg wymagań Regulaminu nr 112) nie mają homologacji według wymagań Regulaminu 87 obowiązującego dla świateł do jazdy dziennej, co powoduje, że tak na naprawdę nie wiadomo, czy takie wymagania będą spełnione.

Po drugie, światło drogowe nie spełni wymagań dla świateł do jazdy dziennej, głównie ze względu na inny kształt rozsyłu strumienia świetlnego (światło drogowe świeci w sposób skupiony, a światło do jazdy dziennej w sposób rozproszony). Napięcie zasilania żarówki światła drogowego można obniżyć o tyle, aby nie przekraczać maksimum światłości dopuszczalnej dla światła do jazdy dziennej, ale wówczas nie spełni ono wymagań dotyczących światłości w innych kierunkach obserwacji. Ponadto powoduje to zmianę barwy światła (w kierunku barwy czerwonej) i wówczas nie są spełnione wymagania dla białej barwy światła do jazdy dziennej.Eksp

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA