REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu). Ford Mondeo Fot. Moto.wieszjak.pl
Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu). Ford Mondeo Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Choć obowiązek posiadania w nowych samochodach świateł do jazdy dziennej wszedł dopiero w 2011 roku, wielu kierowców decyduje się na założenie świateł do jazdy dziennej. Jak to zrobić, aby były zgodne z przepisami i nie narażały nas na mandat?

REKLAMA

Dopiero od niedawna wprowadzono obowiązek montowania świateł do jazdy dziennej w nowych typach pojazdów (należy tu zaznaczyć, że nie chodzi tu o nowe egzemplarze pojazdów homologowanych sprzedawanych w salonach danej marki, tylko o nowe typy pojazdów zgłoszonych do homologacji po wejściu w życie tego przepisu).

REKLAMA

Obecnie większość pojazdów nie posiada takich świateł i oszczędni kierowcy musza sobie takie światła dokupić. Światła do jazdy dziennej, tak jak inne lampy, muszą posiadać homologację europejską, która oznaczana jest na kloszu lub korpusie lampy w postaci okręgu z dużą literą „E” ( w przypadku homologacji wg Regulaminów EKG ONZ) lub małą literą „e” (w przypadku homologacji wg dyrektyw UE) i numerem stanowiącym wyróżnik kraju udzielającego homologacji (np. E20 lub e20 dla Polski) oraz umieszczonego w pobliżu niepowtarzalnego numeru homologacji i dodatkowych symboli określających przeznaczenie urządzenia (w przypadku świateł do jazdy dziennej będą to litery RL).

Jak kupować?

Podczas zakupu takich świateł, warto poprosić sprzedawcę o kopię świadectwa homologacji, które może się przydać do pokazania np. podczas przeglądu technicznego, w przypadku wątpliwości diagnosty, a przy okazji potwierdzimy wiarygodność zakupu, bo wiele ze sprzedawanych lamp, zwłaszcza przez internet, homologacji po prostu nie posiada.

Zobacz też: Co dają światła do jazdy dziennej i jak z nich korzystać?

Jak montować?

Lampy powinny być zamocowane na pojeździe zgodnie z wymogami Regulaminu nr 48 EKG ONZ. Wymagany jest montaż 2 szt. lamp, z przodu pojazdu, jedna lampa w pobliżu prawego, druga w pobliżu lewego boku nadwozia, na wysokości 250mm÷1500mm (mierząc od podłoża do krawędzi powierzchni świetlnej lampy). Odległość miedzy lampami powinna wynosić nie mniej niż 600mm (przy czym, odległość ta może być zmniejszona do 400mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1300mm).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można stosować lampy przeciwmgielne jako światła do jazdy dziennej?

Światła drogowe jako światła do jazdy dziennej?

REKLAMA

Często pojawia się także pytanie, czy jako światła do jazdy dziennej można wykorzystać światła drogowe doposażone w układ obniżający napięcie zasilania (w celu ograniczenia oślepiania innych kierowców). Niestety ze względów formalnych i technicznych nie jest to możliwe. Po pierwsze, w pojazdach można stosować tylko homologowane lampy zgodne z odpowiednim regulaminem. W tej sytuacji światła drogowe (homologowane wg wymagań Regulaminu nr 112) nie mają homologacji według wymagań Regulaminu 87 obowiązującego dla świateł do jazdy dziennej, co powoduje, że tak na naprawdę nie wiadomo, czy takie wymagania będą spełnione.

Po drugie, światło drogowe nie spełni wymagań dla świateł do jazdy dziennej, głównie ze względu na inny kształt rozsyłu strumienia świetlnego (światło drogowe świeci w sposób skupiony, a światło do jazdy dziennej w sposób rozproszony). Napięcie zasilania żarówki światła drogowego można obniżyć o tyle, aby nie przekraczać maksimum światłości dopuszczalnej dla światła do jazdy dziennej, ale wówczas nie spełni ono wymagań dotyczących światłości w innych kierunkach obserwacji. Ponadto powoduje to zmianę barwy światła (w kierunku barwy czerwonej) i wówczas nie są spełnione wymagania dla białej barwy światła do jazdy dziennej.Eksp

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA