REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy długość drogi hamowania samochodu?

Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia
Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Droga hamowania samochodu jest uzależniona od szeregu czynników. Aby nasze auto lepiej wytracało prędkość, należy wiedzieć co ma to największy wpływ.

Do najważniejszych czynników decydujących o długości drogi hamowania zalicza się:

REKLAMA

Stan i rodzaj układu hamulcowego

W zależności od rozwiązań zastosowanych w układzie hamulcowym pojazdu, inna będzie jego droga hamowania. Przeciętne auta kompaktowe są wyposażone w stalowe tarcze hamulcowe o średnicy ok. 280-300mm. Ich droga hamowania ze 100 km/h kształtuje się poziomie ok. 36-42m (w zależności od modelu). Auta sportowe ze względu na wysokie osiągi, posiadają zaawansowane układy hamulcowe. Wykorzystywane w ich budowie znacznie większe, wentylowane i nacinane tarcze o średnicy ok. 330-420mm, często ceramiczne, zdecydowanie lepiej pracują w wysokich temperaturach i nie ulegają tak łatwo przegrzaniu. Dzięki temu, nawet przy wielokrotnych próbach hamowania z prędkości 100km/h , potrafią zatrzymać sportowy samochód na dystansie ok. 32-36m. Oprócz rodzaju zastosowanych hamulców, istotny jest także stan ich okładzin ciernych oraz jakość płynu hamulcowego. Nawet najlepsze hamulce nie pomogą, jeśli użytkownik auta nie będzie kontrolował stopnia zużycia tych elementów.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Stan amortyzatorów

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na długość drogi hamowania samochodu to stan jego amortyzatorów. Oprócz utraty stabilności auta, jaką powodują zużyte amortyzatory, ich wyeksploatowanie w sposób bezpośredni przekłada na się na jego drogę hamowania. Jeśli ich zużycie kształtuje się na poziomie 50%, dystans niezbędny do całkowitego zatrzymania samochodu z prędkości 50km/h, może wydłużyć się o ok. 2m. Istotny jest także ich skok oraz stopień tłumienia. Twardsze amortyzatory zapewniają krótszą drogę hamowania (pod warunkiem, że nawierzchnia, po której porusza się pojazd jest równa)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Opony- ich rodzaj i stan

Na długość drogi hamowania w sposób bezpośredni wpływa rodzaj oraz stan opon, w które wyposażony jest samochód. Opony zimowe jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do eksploatacji w temperaturze ujemnej lub bliskiej zera, na nawierzchniach zaśnieżonych, częściowo oblodzonych. Ich wykorzystanie latem, ze względu na skład mieszanki i budowę nie jest zalecane. Wg specjalistów z ADAC, auto wyposażone w opony zimowe, przy próbie hamowania z prędkości 100km/h potrzebuje do pełnego zatrzymania dystansu o 16metrów większego niż na oponach letnich(podobna sytuacja ma miejsce w przypadku opon letnich wykorzystywanych zimą). Oprócz rodzaju opon ważny jest ich stan, gdyż prawdopodobieństwo pojawienia się zjawiska aquaplaningu („poduszki wodnej” wytworzonej na styku opony z podłożem) wzrasta wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika opony. Im bardziej jest ona zużyta, tym bardziej rośnie ryzyko zarówno wpadnięcia samochodu w poślizg jak i wydłużenia jego drogi hamowania, ze względu na brak pełnej przyczepności kół do nawierzchni.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Rodzaj nawierzchni

Rodzaj nawierzchni, po której porusza się pojazd również jest istotny przy ocenie długości drogi hamowania. O szybkości wytracania prędkości przez pojazd decydują m.in. opory toczenia i siła tarcia wytworzona pomiędzy oponą auta a podłożem, z którym się ona styka. Najwyższy współczynnik przyczepności opony do jezdni posiada suchy beton (0,8-1), trochę niższy jest on w przypadku suchej nawierzchni asfaltowej(0,7-0,8). Warto zauważyć jednak, że nawierzchnia wykonana z kostki bazaltowej nawet gdy jest sucha, zapewnia niższą przyczepność niż mokra nawierzchnia betonowa(0,6-0,7 wobec 0,6-0,8 betonu). Jednak oprócz rodzaju materiału, z którego wykonana jest nawierzchnia, decydujący wpływ na szybkie wytracania prędkości pojazdu ma temperatura otoczenia oraz to czy na drodze zalega śnieg bądź lód. W przypadku drogi zaśnieżonej, średnia długość drogi hamowania wydłuża się dwukrotnie, a gdy dodatkowo pokryje ją warstwa lodu, nawet czterokrotnie.

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Masa pojazdu

Mimo że wzór na drogę hamowania nie uwzględnia masy pojazdu, to jednak jest to parametr decydujący o jej długości. Im większa jest masa samochodu, tym bardziej obciążony zostaje układ hamulcowy, szczególnie ten znajdujący się jego na przedniej osi. Wzrost masy powoduje, że przednie tarcze i klocki muszą wykonać większą pracę by zatrzymać auto, przez co ulegają szybszemu rozgrzaniu. Jeśli nie zostaną w odpowiednim czasie schłodzone mogą ulec przegrzaniu, czego efektem jest tzw. „miękki” pedał hamulca. Gdy dopuścimy do takiej sytuacji, auto nie będzie w stanie efektywnie wytracić swej prędkości. Należy o tym pamiętać zwłaszcza, jeśli zamierzamy poruszać się mocno obciążonym autem po aglomeracji miejskiej z licznymi skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Prędkość

O drodze hamowania decyduje przede wszystkim prędkość, z jaką porusza się samochód. To ona ma kluczowy wpływ na wszystkie inne wyżej wymienione czynniki, stanowiące składowe długości drogi hamowania. Wraz ze wzrostem prędkości rośnie pęd pojazdu, przez co zwiększeniu musi ulec siła, z jaką układ hamulcowy zadziała na opony. Te z kolei muszą charakteryzować się zwiększonymi parametrami by jak najefektywniej pracować na granicy ich przyczepności do nawierzchni. Jeśli prędkość auta będzie za duża w stosunku do możliwości zarówno hamulców, opon jak i rodzaju nawierzchni, po której się on porusza, auto ulegnie poślizgowi a droga hamowania ulegnie wydłużeniu. Należy pamiętać, że droga hamowania i energia zderzenia rosną szybciej niż prędkość. Dwukrotny wzrost prędkości to czterokrotne wydłużenie drogi hamowania i takie samo zwiększenie energii zderzenia.

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Doświadczenie i umiejętności kierowcy

Istotnym czynnikiem decydującym o drodze hamowania samochodu są umiejętności i doświadczenie prowadzącego go kierowcy. Dobry kierowca potrafi szybciej oszacować sytuacje na drodze i lepiej zareagować na potencjalne niebezpieczeństwo. Krótszy czas reakcji to krótsza droga hamowania. Przeciętny kierowca legitymuje się czasem reakcji na poziomie 1,5 sekundy od chwili zauważenia zagrożenia. Oznacza to, że poruszając się autem  z prędkością 70km/h zanim zareaguje, zdąży przebyć nim drogę prawie 30m. Odległość tą, należy dodać do deklarowanej przez producenta drogi hamowania auta.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

Najlepsi kierowcy maja czas reakcji na poziomie 0,5 sekundy i mimo tak szybkiej odpowiedzi na zaistniałe niebezpieczeństwo, zanim nacisną pedał hamulca, pokonają dystans prawie 10metrów. Im większa prędkość tym droga reakcji ulega wyraźnemu wydłużeniu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA