REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czego zależy długość drogi hamowania samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia
Czynniki decydujące o długości drogi hamowania. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Droga hamowania samochodu jest uzależniona od szeregu czynników. Aby nasze auto lepiej wytracało prędkość, należy wiedzieć co ma to największy wpływ.

Do najważniejszych czynników decydujących o długości drogi hamowania zalicza się:

REKLAMA

Stan i rodzaj układu hamulcowego

W zależności od rozwiązań zastosowanych w układzie hamulcowym pojazdu, inna będzie jego droga hamowania. Przeciętne auta kompaktowe są wyposażone w stalowe tarcze hamulcowe o średnicy ok. 280-300mm. Ich droga hamowania ze 100 km/h kształtuje się poziomie ok. 36-42m (w zależności od modelu). Auta sportowe ze względu na wysokie osiągi, posiadają zaawansowane układy hamulcowe. Wykorzystywane w ich budowie znacznie większe, wentylowane i nacinane tarcze o średnicy ok. 330-420mm, często ceramiczne, zdecydowanie lepiej pracują w wysokich temperaturach i nie ulegają tak łatwo przegrzaniu. Dzięki temu, nawet przy wielokrotnych próbach hamowania z prędkości 100km/h , potrafią zatrzymać sportowy samochód na dystansie ok. 32-36m. Oprócz rodzaju zastosowanych hamulców, istotny jest także stan ich okładzin ciernych oraz jakość płynu hamulcowego. Nawet najlepsze hamulce nie pomogą, jeśli użytkownik auta nie będzie kontrolował stopnia zużycia tych elementów.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Stan amortyzatorów

Kolejnym czynnikiem, który wpływa na długość drogi hamowania samochodu to stan jego amortyzatorów. Oprócz utraty stabilności auta, jaką powodują zużyte amortyzatory, ich wyeksploatowanie w sposób bezpośredni przekłada na się na jego drogę hamowania. Jeśli ich zużycie kształtuje się na poziomie 50%, dystans niezbędny do całkowitego zatrzymania samochodu z prędkości 50km/h, może wydłużyć się o ok. 2m. Istotny jest także ich skok oraz stopień tłumienia. Twardsze amortyzatory zapewniają krótszą drogę hamowania (pod warunkiem, że nawierzchnia, po której porusza się pojazd jest równa)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Opony- ich rodzaj i stan

Na długość drogi hamowania w sposób bezpośredni wpływa rodzaj oraz stan opon, w które wyposażony jest samochód. Opony zimowe jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do eksploatacji w temperaturze ujemnej lub bliskiej zera, na nawierzchniach zaśnieżonych, częściowo oblodzonych. Ich wykorzystanie latem, ze względu na skład mieszanki i budowę nie jest zalecane. Wg specjalistów z ADAC, auto wyposażone w opony zimowe, przy próbie hamowania z prędkości 100km/h potrzebuje do pełnego zatrzymania dystansu o 16metrów większego niż na oponach letnich(podobna sytuacja ma miejsce w przypadku opon letnich wykorzystywanych zimą). Oprócz rodzaju opon ważny jest ich stan, gdyż prawdopodobieństwo pojawienia się zjawiska aquaplaningu („poduszki wodnej” wytworzonej na styku opony z podłożem) wzrasta wraz ze zmniejszaniem się głębokości bieżnika opony. Im bardziej jest ona zużyta, tym bardziej rośnie ryzyko zarówno wpadnięcia samochodu w poślizg jak i wydłużenia jego drogi hamowania, ze względu na brak pełnej przyczepności kół do nawierzchni.

Zobacz też: Jak jeździć podczas upału?

Rodzaj nawierzchni

Rodzaj nawierzchni, po której porusza się pojazd również jest istotny przy ocenie długości drogi hamowania. O szybkości wytracania prędkości przez pojazd decydują m.in. opory toczenia i siła tarcia wytworzona pomiędzy oponą auta a podłożem, z którym się ona styka. Najwyższy współczynnik przyczepności opony do jezdni posiada suchy beton (0,8-1), trochę niższy jest on w przypadku suchej nawierzchni asfaltowej(0,7-0,8). Warto zauważyć jednak, że nawierzchnia wykonana z kostki bazaltowej nawet gdy jest sucha, zapewnia niższą przyczepność niż mokra nawierzchnia betonowa(0,6-0,7 wobec 0,6-0,8 betonu). Jednak oprócz rodzaju materiału, z którego wykonana jest nawierzchnia, decydujący wpływ na szybkie wytracania prędkości pojazdu ma temperatura otoczenia oraz to czy na drodze zalega śnieg bądź lód. W przypadku drogi zaśnieżonej, średnia długość drogi hamowania wydłuża się dwukrotnie, a gdy dodatkowo pokryje ją warstwa lodu, nawet czterokrotnie.

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Masa pojazdu

Mimo że wzór na drogę hamowania nie uwzględnia masy pojazdu, to jednak jest to parametr decydujący o jej długości. Im większa jest masa samochodu, tym bardziej obciążony zostaje układ hamulcowy, szczególnie ten znajdujący się jego na przedniej osi. Wzrost masy powoduje, że przednie tarcze i klocki muszą wykonać większą pracę by zatrzymać auto, przez co ulegają szybszemu rozgrzaniu. Jeśli nie zostaną w odpowiednim czasie schłodzone mogą ulec przegrzaniu, czego efektem jest tzw. „miękki” pedał hamulca. Gdy dopuścimy do takiej sytuacji, auto nie będzie w stanie efektywnie wytracić swej prędkości. Należy o tym pamiętać zwłaszcza, jeśli zamierzamy poruszać się mocno obciążonym autem po aglomeracji miejskiej z licznymi skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną.

Zobacz też: Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Prędkość

O drodze hamowania decyduje przede wszystkim prędkość, z jaką porusza się samochód. To ona ma kluczowy wpływ na wszystkie inne wyżej wymienione czynniki, stanowiące składowe długości drogi hamowania. Wraz ze wzrostem prędkości rośnie pęd pojazdu, przez co zwiększeniu musi ulec siła, z jaką układ hamulcowy zadziała na opony. Te z kolei muszą charakteryzować się zwiększonymi parametrami by jak najefektywniej pracować na granicy ich przyczepności do nawierzchni. Jeśli prędkość auta będzie za duża w stosunku do możliwości zarówno hamulców, opon jak i rodzaju nawierzchni, po której się on porusza, auto ulegnie poślizgowi a droga hamowania ulegnie wydłużeniu. Należy pamiętać, że droga hamowania i energia zderzenia rosną szybciej niż prędkość. Dwukrotny wzrost prędkości to czterokrotne wydłużenie drogi hamowania i takie samo zwiększenie energii zderzenia.

Zobacz też: Jak siedzieć i operować kierownicą (w żargonie rajdowym „fajerą” :) )

Doświadczenie i umiejętności kierowcy

Istotnym czynnikiem decydującym o drodze hamowania samochodu są umiejętności i doświadczenie prowadzącego go kierowcy. Dobry kierowca potrafi szybciej oszacować sytuacje na drodze i lepiej zareagować na potencjalne niebezpieczeństwo. Krótszy czas reakcji to krótsza droga hamowania. Przeciętny kierowca legitymuje się czasem reakcji na poziomie 1,5 sekundy od chwili zauważenia zagrożenia. Oznacza to, że poruszając się autem  z prędkością 70km/h zanim zareaguje, zdąży przebyć nim drogę prawie 30m. Odległość tą, należy dodać do deklarowanej przez producenta drogi hamowania auta.

Zobacz też: Co wpływa na szybkość reakcji kierowcy?

Najlepsi kierowcy maja czas reakcji na poziomie 0,5 sekundy i mimo tak szybkiej odpowiedzi na zaistniałe niebezpieczeństwo, zanim nacisną pedał hamulca, pokonają dystans prawie 10metrów. Im większa prędkość tym droga reakcji ulega wyraźnemu wydłużeniu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA