Jak prawidłowo ustawić fotel kierowcy?
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszą czynnością przy ustawianiu fotela kierowcy jest odsunięcie go jak najdalej do tyłu. Gdy fotel jest daleko od kierownicy, ustawia się nachylenie oparcia tak, aby z tego miejsca dobrze widzieć drogę przed samochodem. Następnie, nie odrywając pleców od oparcia, należy spróbować sięgnąć stopami do pedałów. Gdy zajdzie taka potrzeba, przesunąć fotel do przodu tak, aby po naciśnięciu do oporu pedału sprzęgła lewa noga była tylko lekko ugięta kolanie.
REKLAMA
W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów trzeba oprzeć lewą stopę o przednią ściankę podłogi tuż przy pedale hamulca. Noga powinna być w tej pozycji całkowicie wyprostowana. Kolejną czynnością jest sprawdzenie, czy przy tym ustawieniu fotela można bardzo szybko przenieść prawą stopę z pedału gazu na pedał hamulca i nacisnąć go. Po wciśnięciu pedału hamulca do oporu prawa noga powinna pozostać ugięta w kolanie.
Zobacz również: Prędkość ekonomiczna, jak ją obliczyć?
REKLAMA
Następną czynnością jest ustawienia odległości kierowcy od kierownicy. Należy tak ustawić oparcie fotela, aby wyprostowane ręce można było oprzeć nadgarstkami o szczyt koła kierownicy. Po złapaniu za kierownicę ręce będą dość mocno zgięte w łokciach, dzięki czemu możliwe jest szybkie obracanie kołem.
Następnie należy opuścić obie dłonie do pozycji “za piętnaście czwarta” – czyli tak aby lewa dłoń znalazła się dokładnie na wysokości osi kierownicy, prawa nieco poniżej niej. To najwłaściwszy z wielu względów sposób trzymania kierownicy. W takim ułożeniu rąk łokcie mogą lekko oprzeć się o tułów w rejonie dolnych żeber. Jeżeli się opierają zbyt mocno, utrudniając szybkie ruchy kierownicą, trzeba pochylić lekko oparcie fotela do tyłu. Wszystkie czynności powtarzać tak długo, aż uzyskasz optymalne ustawienie fotela, pozwalające na swobodne operowanie nogami i rękami.
Zobacz również: Jak przewozić zwierzęta w samochodzie?
Sprawdzenie poprawności ustawienia fotela kierowcy można podczas co najmniej godzinnej, nieprzerwanej jazdy. Jeżeli zacznie pojawiać się ból między łopatkami i u nasady szyi, oparcie fotela jest zbyt odchylone do tyłu. Jeżeli kierowca odczuwa odczuwa chwilami “mrowienie” w okolicach dolnej i czasem także wewnętrznej strony podudzi – fotel jest odsunięty za daleko do tyłu, a przez to nogi są zbyt wyprostowane.
Po wszystkich korektach ustawienia fotela sylwetka kierowcy powinna być zbliżona do optymalnej, czyli ręce muszą być prawie wyprostowane w łokciach przy trzymaniu kierownicy za jej najbardziej odległą część jej koła. Powinno być przy tym możliwe swobodne i szybkie operowanie nogami na pedałach.
REKLAMA
REKLAMA