REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie. Fot. Fotolia
Nieznany sprawca wypadku a odszkodowanie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca powinien mieć przy sobie druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Ułatwia on po stłuczce zebranie wszelkich niezbędnych informacji o jej uczestnikach. Niekiedy zdarza się, że sprawca wypadku uciekł z miejsca zdarzenia, a poszkodowanemu kierowcy nie udaje się spisać numeru rejestracyjnego pojazdu, który spowodował uszkodzenia auta. Czy jest wtedy szansa uzyskać odszkodowanie? Więcej informacji o tych dwóch zagadnieniach poniżej.

Codziennie na polskich drogach w sytuacji drobnej kolizji czy poważniejszego wypadku, znajduje się kilka tysięcy osób. Całe szczęście, gdy w zdarzeniu nikt nie ucierpiał i straty dotyczą tylko samochodu. Wielu zdenerwowanych kierowców w takim przypadku dzwoni po policję lub w pierwszym odruchu wykonuje telefon do opiekuna aut służbowych. Jednak wiele spraw można załatwić samemu, o czym warto przypominać przedstawicielom handlowym, czy menedżerom podczas wydawania kluczyków do pojazdu lub przy innych okazjach.

REKLAMA

Uniwersalny druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym

Celem, zarówno poszkodowanego jak i towarzystwa ubezpieczeniowego, jest zdobycie odpowiednich informacji. W związku z tym od dłuższego już czasu polscy kierowcy mogą korzystać ze wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym.

Zobacz też: Wypadek podczas przewożenia osoby chorej przez nietrzeźwego kierowcę

REKLAMA

- To dokument zawierający między innymi schemat danych, jakie powinniśmy uzyskać od sprawcy szkody. Wśród niezbędnych informacji można wymienić np. dane dotyczące wszystkich osób uczestniczących w zdarzeniu, ich polis, wszelkie informacje związane ze zdarzeniem. Są także szkice poszczególnych aut, na których w odpowiednich miejscach warto zaznaczyć uszkodzenia oraz miejsce na opisanie okoliczności zdarzenia – mówi Jan Sadowski, ekspert ds. ubezpieczeń w Link4.

Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym to uniwersalny druk, ułatwiający uzyskanie jednolitych i pełnych informacji przez zakład ubezpieczeń. Co istotne, jest on przygotowany w przejrzysty sposób. Nikt nie powinien mieć problemów z jego wypełnieniem. No i to tylko jedna strona formatu A4, więc łatwo schować go w foliową koszulkę i wozić w schowku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki oświadczeniu towarzystwo jest także w stanie szybciej rozpocząć proces likwidacji szkody. Można uniknąć bowiem dopytywania poszczególnych uczestników zdarzenia o kolejne, brakujące informacje. Taki dokument każdy kierowca powinien mieć zawsze przy sobie.

Ubezpieczyciele bardzo często przekazują wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym razem z polisą obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W przypadku niektórych towarzystw wspomniany dokument można znaleźć na stronach internetowych do pobrania i wydrukowania. Można też go pobrać ze strony internetowej Polskiej Izby Ubezpieczeń (http://www.piu.org.pl/wspolne-oswiadczenie-o-zdarzeniu)

Zobacz też: Przygniecenie pojazdu przez drzewo a odszkodowanie

Winny uciekł z miejsca zdarzenia

REKLAMA

Jeśli uczestniczymy w zdarzeniu, którego sprawca uciekł, nie jesteśmy wcale bezradni w sprawach dotyczących starania o odszkodowanie. Pomoże nam w tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. - Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został stworzony po to, by poszkodowani nie pozostawali bez ochrony. Fundusz pokrywa bowiem szkody wyrządzone przez nieznanych lub nieubezpieczonych sprawców wypadków drogowych – mówi Oktawiusz Ozimski, ekspert ds. ubezpieczeń w Link4.

W tej sytuacji przysługuje nam z UFG odszkodowanie za szkody osobowe (np. zadośćuczynienie, zwrot kosztów leczenia, rehabilitacji, itp.) oraz materialne (np. uszkodzenie pojazdu lub innego mienia). Jeśli chodzi o szkody materialne, wypłata następuje pod warunkiem, że w wypadku doszło do obrażeń ciała u któregokolwiek z jego uczestników, a uszczerbek na zdrowiu trwał dłużej niż 14 dni. Należy pamiętać, że UFG nie wypłaca odszkodowań za kolizje spowodowane przez nieustalonych sprawców, w których nikt nie odniósł obrażeń.

Ochrona poszkodowanego dotyczy także sytuacji, w których znamy sprawcę szkody, ale nie posiada on obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Takich kierowców, pomimo dotkliwych sankcji finansowych, po polskich drogach jeździ około 200 000.

Zobacz też: Pożar samochodu a odszkodowanie

Faktyczne wypłaty

Należy pamiętać o wykonaniu trzech istotnych czynności. Najpierw trzeba zgłosić policji kolizję – bez tego nie ma co liczyć na wypłatę jakiegokolwiek odszkodowania. Następnie warto pozyskać gotowość ewentualnych świadków do złożenia zeznań potwierdzających, że sprawca kolizji zbiegł z miejsca zdarzenia. Kolejną czynność stanowi zgłoszenie szkody ubezpieczycielowi, w celu rozpoczęcia procesu likwidacji szkody. Po otrzymaniu zgłoszenia przeprowadza on postępowanie w zakresie ustalenia zasadności oraz wysokości dochodzonych roszczeń i niezwłocznie przesyła zebraną dokumentację do UFG, powiadamiając o tym osobę zgłaszającą roszczenie.

W ubiegłym roku Fundusz wypłacił ponad 51,7 mln zł świadczeń za zdarzenia spowodowane przez nieubezpieczonych lub niezidentyfikowanych sprawców. Dotyczyło to 6200 przypadków, zgłoszonych do UFG w 2011 roku. Z punktu widzenia finansowego, najgorsza jest sytuacja, gdy sprawca pozostaje nieznany, nasz samochód uległ poważnemu uszkodzeniu, a w wypadku nikt nie ucierpiał. Wówczas za naprawę samochodu będzie trzeba zapłacić z własnej kieszeni, chyba że... Będziemy mieli ubezpieczenie autocasco, dzięki któremu otrzymamy odszkodowanie od naszego ubezpieczyciela. Na szczęście wiele firm korzysta z AC – podsumowuje Oktawiusz Ozimski, ekspert ds. ubezpieczeń w Link4.

Dariusz Damiański

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA