REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Główne przyczyny wypadków z udziałem pieszych

Przejście dla pieszych, jezdnia./ Fot. Fotolia
Przejście dla pieszych, jezdnia./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według policyjnego raportu z 2011 roku, ponad 80 procent wypadków, w których brali udział piesi, było spowodowanych z winy kierowcy, a niecałe 11 procent z winy pieszych. Głównymi przyczynami wypadków z winy kierujących były: niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego.

Czekam na zielone, czerwienieję ze złości

REKLAMA

Piesi także nie mają lekko. Może nie muszą martwić się zbytnio o tłok na chodniku, ale już o czas spędzony w oczekiwaniu na zielone światło już tak. Ich cierpliwość pieszych kończy się tam, gdzie samochody mają zielone np. dwa razy po rząd, a oni stoją i ...czekają. Ostatnio w mediach głośno było o poznaniakach, którzy w niektórych punktach miasta czekają na zielone światło dobrych kilka minut. Trudno oczekiwać, że takie wymuszone postoje oraz ścisk wpłyną pozytywnie na usposobienie uczestników ruchu. Jednak uwaga! Frustracja może obniżać koncentrację i w ten sposób przyczynić się do spowodowania wypadku.

Zobacz też: Brak badań technicznych, a stłuczka

Dane mówią: winni kierowcy

Jeżeli chodzi o statystyki wypadków, to tutaj prym wiodą niestety kierowcy. Według policyjnego raportu z 2011 roku, ponad 80 procent wypadków było spowodowanych z winy kierowcy, a niecałe  11 procent z winy pieszych. Głównymi przyczynami wypadków z winy kierujących były: niedostosowanie prędkości do warunków na drodze (9179 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (8572 wypadków) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4515 wypadków). W skład tego ostatniego przewinienia wchodzi nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejście dla pieszych albo nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. To właśnie na pasach najczęściej krzyżują się drogi zmotoryzowanych i pieszych, co czasem kończy się tragedią. Z powodu nieprawidłowego zachowania wobec pieszych w 2011 zginęło 285 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie NNW? Czy warto je wykupić?

Pieszemu się należy?

To, że sprawcą wypadków są głównie kierowcy nie znaczy, że piesi są bez winy. Ze statystyk wynika, że w 2011 roku spowodowali oni 4377 wypadków, które spowodowały śmierć 754 osób. Co było najczęstszą przyczyną wypadków? Aż 57 procent z nich to efekt wejścia na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (2493 wypadków). Dalej mamy przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (498 wypadków) wejście na jezdnię zza samochodu lub przeszkody (483 wypadków) oraz wejście na jezdnię na zielonym świetle (393 wypadki). Należy jednak zauważyć, że w większości ofiarami tych wypadków byli sami piesi.

Zobacz też: Jak wypełnić oświadczenie sprawcy kolizji

Młody kierowca, starszy pieszy

Prawdziwym zaskoczeniem może być informacja dotycząca metryk osób, które spowodowały wypadek. W przypadku kierowców najliczniejszą grupę sprawców wypadków stanowiły osoby między 25 a 39 rokiem życia.  Jeśli chodzi o wypadki z winy pieszych to najwięcej ich spowodowały osoby w wieku 40-59 lat. Wygląda na to, że z wiekiem rośnie „szansa” spowodowania wypadku przez pieszych. Jeżeli do zachowania większej ostrożności nie zmobilizują nas twarde dane to może chociaż potencjalne kary finansowe.
- Kierowcy i piesi często nie zdają sobie sprawy, że ich przewinienia mogą być surowo karane przez stróżów prawa – mówi Magda Zglińska z Yanosik.pl – Przykładowo: wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to 200 złotych mandatu. Pieszy, który wychodzi na jezdnie bezpośrednio przed jadący pojazd może zapłacić nawet 100 zł mandatu – dodaje Zglińska.

Źródło: Creandi.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA