REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak badań technicznych, a odszkodowanie po kolizji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.
Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.

REKLAMA

REKLAMA

Czy brak ważnych badań technicznych może doprowadzić do niewypłacenia odszkodowania po kolizji? Pozytywny wynik badań techniczny stanowi domniemanie, że dany pojazd jest zdatny do poruszania się po drodze (z uwagi na swój stan techniczny nie stanowi zagrożenia dla ruchu drogowego). Czy jednak brak badań technicznych zawsze wskazuje na zły stan samochodu i uniemożliwia wypłatę odszkodowania (AC lub NNW)? Nie do końca.

Badania techniczne – terminy, wymogi, konsekwencje braku

Okresowe badania techniczne pojazdów są obowiązkiem każdego posiadacza pojazdu mechanicznego, nakładanym przez ustawę prawo o ruchu drogowym. Częstotliwość badań, zależna jest od wieku pojazdu, oraz jego charakteru.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady badania techniczne przeprowadza się corocznie. Przy czym w przypadku:

  • samochodu osobowego,
  • samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
  • motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t

przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.

W przypadku samochodu osobowego wyposażonego w instalację gazową, przegląd wykonuje się corocznie.

REKLAMA

Badania techniczne muszą być wykonane w podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To czy pojazd ma aktualne badania techniczne (a także termin, w którym należy wykonać kolejne) znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

W przypadku kontroli drogowej brak ważnych badań technicznych skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu i wystawieniem pozwolenia czasowego – na 7 dni (do czasu wykonania badań).  

Badania techniczne, a odszkodowanie

Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie NNW? Czy warto je wykupić?

W zakresie ubezpieczenia OC – to kwestia faktycznego stanu technicznego samochodu może mieć wpływ na to, kto zostanie uznany za sprawcę wypadku- jeśli wypadek nastąpił z uwagi na np. awarię, lub niesprawność niektórych elementów konstrukcyjnych lub eksploatacyjnych samochodu. Kwestia badań technicznych w tym wypadku jest wtórna (jeśli wręcz nie pomijalna).

W przypadku braku badań technicznych ubezpieczyciel nie ma prawa regresu do sprawcy wypadku. Oznacza to, że nawet mimo braku badań technicznych ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanemu odszkodowanie z naszego OC – i nie może domagać się jego zwrotu od nas jak ma to miejsce np. w stosunku do kierowcy prowadzącego w stanie nietrzeźwości czy nie mającego uprawnień do kierowania pojazdem.

W przypadku umów ubezpieczenia AC lub NNW – z uwagi na większą dowolność ubezpieczycieli w zakresie kształtowania ich warunków (w stosunku do ubezpieczenia OC) – to w jaki sposób traktowane będą nieaktualne badania techniczne w przypadku wystąpienia szkody zależy w znacznej mierze od Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU).

Zobacz też: Jak radzić sobie w podróży z marudzącymi dziećmi? Ekspert TomTom radzi

Jednakże, z reguły, klauzula dot. badań technicznych kształtuje się w następujący sposób: odszkodowanie nie będzie wypłacone jeśli ubezpieczony pojazd nie posiadał ważnych badań technicznych O ILE stan techniczny pojazdu miał wpływ na zdarzenie powodujące szkodę.

Należy to rozumieć w następujący sposób – jeśli samochód nie ma ważnych badań technicznych, a zdarzenie (skutkujące szkodą) nastąpiło w wyniku złego stanu technicznego pojazdu (który mógł by zostać wychwycony na badaniach technicznych) – ubezpieczenie nie zostanie wypłacone.

Z drugiej strony – jeśli zdarzenie nie miało nic wspólnego ze stanem technicznym (np. najechanie na słupek/filar podczas parkowania) kwestia badań technicznych pojazdu nie powinna mieć znaczenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA