REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak badań technicznych, a odszkodowanie po kolizji

Adam Kret
Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.
Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.

REKLAMA

REKLAMA

Czy brak ważnych badań technicznych może doprowadzić do niewypłacenia odszkodowania po kolizji? Pozytywny wynik badań techniczny stanowi domniemanie, że dany pojazd jest zdatny do poruszania się po drodze (z uwagi na swój stan techniczny nie stanowi zagrożenia dla ruchu drogowego). Czy jednak brak badań technicznych zawsze wskazuje na zły stan samochodu i uniemożliwia wypłatę odszkodowania (AC lub NNW)? Nie do końca.

Badania techniczne – terminy, wymogi, konsekwencje braku

Okresowe badania techniczne pojazdów są obowiązkiem każdego posiadacza pojazdu mechanicznego, nakładanym przez ustawę prawo o ruchu drogowym. Częstotliwość badań, zależna jest od wieku pojazdu, oraz jego charakteru.

REKLAMA

Co do zasady badania techniczne przeprowadza się corocznie. Przy czym w przypadku:

  • samochodu osobowego,
  • samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
  • motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t

przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania.

W przypadku samochodu osobowego wyposażonego w instalację gazową, przegląd wykonuje się corocznie.

Badania techniczne muszą być wykonane w podstawowej lub okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To czy pojazd ma aktualne badania techniczne (a także termin, w którym należy wykonać kolejne) znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

W przypadku kontroli drogowej brak ważnych badań technicznych skutkuje zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu i wystawieniem pozwolenia czasowego – na 7 dni (do czasu wykonania badań).  

Badania techniczne, a odszkodowanie

Brak ważnych badań technicznych- może, lecz nie musi wpływać na możliwość uzyskania odszkodowania z tytułu ubezpieczenia OC, AC i NNW.

Zobacz też: Czym jest ubezpieczenie NNW? Czy warto je wykupić?

REKLAMA

W zakresie ubezpieczenia OC – to kwestia faktycznego stanu technicznego samochodu może mieć wpływ na to, kto zostanie uznany za sprawcę wypadku- jeśli wypadek nastąpił z uwagi na np. awarię, lub niesprawność niektórych elementów konstrukcyjnych lub eksploatacyjnych samochodu. Kwestia badań technicznych w tym wypadku jest wtórna (jeśli wręcz nie pomijalna).

W przypadku braku badań technicznych ubezpieczyciel nie ma prawa regresu do sprawcy wypadku. Oznacza to, że nawet mimo braku badań technicznych ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanemu odszkodowanie z naszego OC – i nie może domagać się jego zwrotu od nas jak ma to miejsce np. w stosunku do kierowcy prowadzącego w stanie nietrzeźwości czy nie mającego uprawnień do kierowania pojazdem.

W przypadku umów ubezpieczenia AC lub NNW – z uwagi na większą dowolność ubezpieczycieli w zakresie kształtowania ich warunków (w stosunku do ubezpieczenia OC) – to w jaki sposób traktowane będą nieaktualne badania techniczne w przypadku wystąpienia szkody zależy w znacznej mierze od Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU).

Zobacz też: Jak radzić sobie w podróży z marudzącymi dziećmi? Ekspert TomTom radzi

REKLAMA

Jednakże, z reguły, klauzula dot. badań technicznych kształtuje się w następujący sposób: odszkodowanie nie będzie wypłacone jeśli ubezpieczony pojazd nie posiadał ważnych badań technicznych O ILE stan techniczny pojazdu miał wpływ na zdarzenie powodujące szkodę.

Należy to rozumieć w następujący sposób – jeśli samochód nie ma ważnych badań technicznych, a zdarzenie (skutkujące szkodą) nastąpiło w wyniku złego stanu technicznego pojazdu (który mógł by zostać wychwycony na badaniach technicznych) – ubezpieczenie nie zostanie wypłacone.

Z drugiej strony – jeśli zdarzenie nie miało nic wspólnego ze stanem technicznym (np. najechanie na słupek/filar podczas parkowania) kwestia badań technicznych pojazdu nie powinna mieć znaczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA