REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko o kumulacji punktów karnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Kret
Wszystko o kumulacji punktów karnych
Wszystko o kumulacji punktów karnych

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego – nie pozostawia wątpliwości, kumulacja punktów karnych jest jak najbardziej możliwa i limitowana tylko ułańską fantazją kierowców.

Gdzie regulowana jest kumulacja punktów

Wskazane powyżej rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji (Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1998) stanowi podstawę do naliczania punktów, zawiera także taryfikator, który przypisuje ich liczbę do konkretnego naruszenia przepisów prawa drogowego. Zgodnie z §2 ust. 5 ww. rozporządzenia, jeśli jeden czyn popełniony przez kierowcę narusza więcej niż jeden przepis ruchu drogowego, w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego uwidacznia się wszystkie naruszenia, przypisując każdemu odpowiednią liczbę punktów.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy stracisz gwarancję na samochód?

Jan K. kierując samochodem osobowym, przekraczając dopuszczalną na danym terenie prędkość o 20 km/h wyprzedzał inny pojazd w miejscu niedozwolonym, oznaczonym linią ciągłą. W związku z faktem, iż jednym działaniem złamał dwa przepisy ruchu drogowego, punkty karne zostaną naliczone odrębnie z tytułu przekroczenia prędkości i odrębnie z tytułu przekroczenia linii ciągłej.

Czy istnieje limit kumulacji punktów?

Rozporządzenie w obecnym kształcie nie przewiduje żadnego limitu kumulacji punktów. To ile ich dostaniemy, zależy jedynie od tego do jak dużego naruszenia przepisów ruchu drogowego doszło.

Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby w związku z jednym wykroczeniem drogowym uzbierać wystarczającą liczbę punktów do utracenia prawa jazdy, nawet przy zupełnie „czystym koncie”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nie przyjęcie mandatu chroni przed punktami karnymi?

Czasem można spotkać się ze stwierdzeniem, że nieprzyjęcie mandatu karnego i skierowanie sprawy do rozpoznania przed sądem rejonowym, co prawda niesie ze sobą ryzyko wyższej kary pieniężnej (m.in. przez koszty postępowania) ale chroni przed naliczeniem punktów (co często jest dużo bardziej doskwierające niż sama grzywna). Nic bardziej mylnego…

Zobacz też: Karta parkingowa – komu przysługuje, jakie są ułatwienia?

REKLAMA

Cytowane już rozporządzenie w §4 ust. 2 wskazuje, iż do czasu rozpoznania sprawy przed sądem, dokonuje się „wpisu tymczasowego” do ewidencji. Wpis tymczasowy staje się wpisem ostatecznym jeśli kierowca, który odmówił przyjęcia mandatu, zostanie skazany za popełnione wykroczenie.

Jedyne co może nam dać postępowanie przed sądem (na termin z reguły trzeba czekać nawet kilka miesięcy) to możliwość  zmniejszenia w międzyczasie liczby punktów karnych w ramach kursu dla kierowców organizowanych przez WORDY (-6 punktów). W niektórych sytuacjach może to pozwolić uniknąć konieczności zdawania egzaminu kompetencyjnego (jeśli np. z „zawieszonymi” punktami przekroczylibyśmy limit 24 punktów).

Oczywiście w przypadku uniewinnienia (częściowego lub zupełnego) odpowiednia liczba punktów karnych we wpisie tymczasowym zostaje wykreślona.

Zobacz też: Jakie pojazdy można prowadzić pod wpływem alkoholu?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA