REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki muszą spełniać fotoradary?

Paulina Samoraj
fotoradar
fotoradar
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zmorą kierowców przez ostatnie lata są powszechnie znane i znienawidzone fotoradary. Można wyróżnić kilka ich typów jak na przykład stacjonarne GITD lub przenośne. Jednak, aby pomiar fotoradaru był dobry muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Wyróżniamy fotoradary stacjonarne GITD lub przenośne obsługiwane przez straż miejską lub gminną. Urządzenia te jednak muszą mieć odpowiednią lokalizacje, by pomiar nie był błędny. W przypadku fotoradaru stacjonarnego  jego lokalizacje określa się na okres 40 miesięcy. Trasa na której ma być postawione  urządzenie pomiarowe jest poddana bardzo szczegółowej analizie między innymi stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach 500 metrów w obu kierunkach od określonego miejsca lub do najbliższego skrzyżowań z drogami o nie niższych kategoriach. Badanie to obejmuje również ilość wypadków spowodowanych zbyt dużą prędkością w ciągu ostatnich 3 lat. W obszarach zabudowanych odległość pomiędzy fotoradarami na tej samej drodze i o tym samym kierunku nie powinna być większa niż 500 metrów. Natomiast jeżeli chodzi o obszary niezabudowane odległość ta wynosi 2 kilometry. Przyrząd pomiarowy przechodzi szereg testów podczas prawnej kontroli meteorologicznej. Oceniane są parametry takie jak wilgotność powietrza, temperatura otoczenia, możliwy wpływ oddziaływania wody. Gotowe urządzenie rejestrujące powinno mieć komplet dokumentów, takich jak : świadectwo homologacji, świadectwo legalizacji, instrukcje obsługi oraz Decyzje Zatwierdzenia Typu. Ciekawostką jest fakt, że przyrząd do pomiaru prędkości nie rejestruje przekroczenia prędkości o 10 km/h i mniej.
Fotoradar umieszcza się przy drodze w odległości nie mniejszej niż 1 metr w obudowie na maszcie lub na wsporniku. Obudowa jest homologowana i również przechodzi szereg testów, co urządzenie pomiarowe. Powinna być ona żółta. Szare są stopniowo wycofywane, ale na nie też trzeba uważać, gdyż wykonują pomiar prędkości.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradary przenośne

Drugim typem urządzeń pomiarowych są fotoradary przenośne. Jednak maja one pewne ograniczenia. Te urządzenia można zastosować w obszarach zabudowanych, jedynie za zgodą komendanta miejscowej policji. Straż miejska i gminna może przeprowadzać kontrole tymi urządzeniami w określonym miejscu i czasie. Miejsce to powinno być adekwatnie oznaczone znakiem D-51. Fotoradar przenośny tak jak stacjonarny musi mieć komplet dokumentów i ważną homologacje.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

REKLAMA

Pomiar ,,z ukrycia"

Często stosowana sztuczka stosowana przez strażników miejskich i gminnych to tak zwany ,,pomiar z ukrycia”. Nieoznakowany samochód ustawiony jest w widocznym miejscu, w niczym nie kolidującym z innym uczestnikami ruchu drogowego, rejestruje prędkość. Pomiar może być wykonany tylko wtedy, gdy pojazd stoi. Kierowcy, tego typu kontroli, powinni się spodziewać na obszarach zabudowanych oraz na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wyjątek stanowią jedynie drogi ekspresowe i autostrady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy fotoradary wpływają na zmniejszenie liczby wypadków?

Podsumowanie

Fotoradary do dziś wywołują wiele kontrowersji. Większość kierowców skarży się na nadużycia strażników gminnych, a także na złą lokalizację tych przyrządów. Dlatego też podjęto działania mające na celu ograniczenie wykroczeń stróżów prawa oraz udoskonalenie działania tych urządzeń . Wszelkie informacje dotyczące raportu w sprawie kontroli będą znane w przyszłym roku.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl

fotoradar fot. Mototarget
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA