REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki muszą spełniać fotoradary?

Paulina Samoraj
fotoradar
fotoradar
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zmorą kierowców przez ostatnie lata są powszechnie znane i znienawidzone fotoradary. Można wyróżnić kilka ich typów jak na przykład stacjonarne GITD lub przenośne. Jednak, aby pomiar fotoradaru był dobry muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Wyróżniamy fotoradary stacjonarne GITD lub przenośne obsługiwane przez straż miejską lub gminną. Urządzenia te jednak muszą mieć odpowiednią lokalizacje, by pomiar nie był błędny. W przypadku fotoradaru stacjonarnego  jego lokalizacje określa się na okres 40 miesięcy. Trasa na której ma być postawione  urządzenie pomiarowe jest poddana bardzo szczegółowej analizie między innymi stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach 500 metrów w obu kierunkach od określonego miejsca lub do najbliższego skrzyżowań z drogami o nie niższych kategoriach. Badanie to obejmuje również ilość wypadków spowodowanych zbyt dużą prędkością w ciągu ostatnich 3 lat. W obszarach zabudowanych odległość pomiędzy fotoradarami na tej samej drodze i o tym samym kierunku nie powinna być większa niż 500 metrów. Natomiast jeżeli chodzi o obszary niezabudowane odległość ta wynosi 2 kilometry. Przyrząd pomiarowy przechodzi szereg testów podczas prawnej kontroli meteorologicznej. Oceniane są parametry takie jak wilgotność powietrza, temperatura otoczenia, możliwy wpływ oddziaływania wody. Gotowe urządzenie rejestrujące powinno mieć komplet dokumentów, takich jak : świadectwo homologacji, świadectwo legalizacji, instrukcje obsługi oraz Decyzje Zatwierdzenia Typu. Ciekawostką jest fakt, że przyrząd do pomiaru prędkości nie rejestruje przekroczenia prędkości o 10 km/h i mniej.
Fotoradar umieszcza się przy drodze w odległości nie mniejszej niż 1 metr w obudowie na maszcie lub na wsporniku. Obudowa jest homologowana i również przechodzi szereg testów, co urządzenie pomiarowe. Powinna być ona żółta. Szare są stopniowo wycofywane, ale na nie też trzeba uważać, gdyż wykonują pomiar prędkości.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradary przenośne

Drugim typem urządzeń pomiarowych są fotoradary przenośne. Jednak maja one pewne ograniczenia. Te urządzenia można zastosować w obszarach zabudowanych, jedynie za zgodą komendanta miejscowej policji. Straż miejska i gminna może przeprowadzać kontrole tymi urządzeniami w określonym miejscu i czasie. Miejsce to powinno być adekwatnie oznaczone znakiem D-51. Fotoradar przenośny tak jak stacjonarny musi mieć komplet dokumentów i ważną homologacje.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

REKLAMA

Pomiar ,,z ukrycia"

Często stosowana sztuczka stosowana przez strażników miejskich i gminnych to tak zwany ,,pomiar z ukrycia”. Nieoznakowany samochód ustawiony jest w widocznym miejscu, w niczym nie kolidującym z innym uczestnikami ruchu drogowego, rejestruje prędkość. Pomiar może być wykonany tylko wtedy, gdy pojazd stoi. Kierowcy, tego typu kontroli, powinni się spodziewać na obszarach zabudowanych oraz na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wyjątek stanowią jedynie drogi ekspresowe i autostrady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy fotoradary wpływają na zmniejszenie liczby wypadków?

Podsumowanie

Fotoradary do dziś wywołują wiele kontrowersji. Większość kierowców skarży się na nadużycia strażników gminnych, a także na złą lokalizację tych przyrządów. Dlatego też podjęto działania mające na celu ograniczenie wykroczeń stróżów prawa oraz udoskonalenie działania tych urządzeń . Wszelkie informacje dotyczące raportu w sprawie kontroli będą znane w przyszłym roku.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl

fotoradar fot. Mototarget
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA