REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki muszą spełniać fotoradary?

Paulina Samoraj
fotoradar
fotoradar
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zmorą kierowców przez ostatnie lata są powszechnie znane i znienawidzone fotoradary. Można wyróżnić kilka ich typów jak na przykład stacjonarne GITD lub przenośne. Jednak, aby pomiar fotoradaru był dobry muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Wyróżniamy fotoradary stacjonarne GITD lub przenośne obsługiwane przez straż miejską lub gminną. Urządzenia te jednak muszą mieć odpowiednią lokalizacje, by pomiar nie był błędny. W przypadku fotoradaru stacjonarnego  jego lokalizacje określa się na okres 40 miesięcy. Trasa na której ma być postawione  urządzenie pomiarowe jest poddana bardzo szczegółowej analizie między innymi stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach 500 metrów w obu kierunkach od określonego miejsca lub do najbliższego skrzyżowań z drogami o nie niższych kategoriach. Badanie to obejmuje również ilość wypadków spowodowanych zbyt dużą prędkością w ciągu ostatnich 3 lat. W obszarach zabudowanych odległość pomiędzy fotoradarami na tej samej drodze i o tym samym kierunku nie powinna być większa niż 500 metrów. Natomiast jeżeli chodzi o obszary niezabudowane odległość ta wynosi 2 kilometry. Przyrząd pomiarowy przechodzi szereg testów podczas prawnej kontroli meteorologicznej. Oceniane są parametry takie jak wilgotność powietrza, temperatura otoczenia, możliwy wpływ oddziaływania wody. Gotowe urządzenie rejestrujące powinno mieć komplet dokumentów, takich jak : świadectwo homologacji, świadectwo legalizacji, instrukcje obsługi oraz Decyzje Zatwierdzenia Typu. Ciekawostką jest fakt, że przyrząd do pomiaru prędkości nie rejestruje przekroczenia prędkości o 10 km/h i mniej.
Fotoradar umieszcza się przy drodze w odległości nie mniejszej niż 1 metr w obudowie na maszcie lub na wsporniku. Obudowa jest homologowana i również przechodzi szereg testów, co urządzenie pomiarowe. Powinna być ona żółta. Szare są stopniowo wycofywane, ale na nie też trzeba uważać, gdyż wykonują pomiar prędkości.

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradary przenośne

Drugim typem urządzeń pomiarowych są fotoradary przenośne. Jednak maja one pewne ograniczenia. Te urządzenia można zastosować w obszarach zabudowanych, jedynie za zgodą komendanta miejscowej policji. Straż miejska i gminna może przeprowadzać kontrole tymi urządzeniami w określonym miejscu i czasie. Miejsce to powinno być adekwatnie oznaczone znakiem D-51. Fotoradar przenośny tak jak stacjonarny musi mieć komplet dokumentów i ważną homologacje.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Pomiar ,,z ukrycia"

Często stosowana sztuczka stosowana przez strażników miejskich i gminnych to tak zwany ,,pomiar z ukrycia”. Nieoznakowany samochód ustawiony jest w widocznym miejscu, w niczym nie kolidującym z innym uczestnikami ruchu drogowego, rejestruje prędkość. Pomiar może być wykonany tylko wtedy, gdy pojazd stoi. Kierowcy, tego typu kontroli, powinni się spodziewać na obszarach zabudowanych oraz na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wyjątek stanowią jedynie drogi ekspresowe i autostrady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy fotoradary wpływają na zmniejszenie liczby wypadków?

Podsumowanie

Fotoradary do dziś wywołują wiele kontrowersji. Większość kierowców skarży się na nadużycia strażników gminnych, a także na złą lokalizację tych przyrządów. Dlatego też podjęto działania mające na celu ograniczenie wykroczeń stróżów prawa oraz udoskonalenie działania tych urządzeń . Wszelkie informacje dotyczące raportu w sprawie kontroli będą znane w przyszłym roku.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl

fotoradar fot. Mototarget
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA