REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie warunki muszą spełniać fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
fotoradar
fotoradar
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zmorą kierowców przez ostatnie lata są powszechnie znane i znienawidzone fotoradary. Można wyróżnić kilka ich typów jak na przykład stacjonarne GITD lub przenośne. Jednak, aby pomiar fotoradaru był dobry muszą być spełnione odpowiednie warunki.

Wyróżniamy fotoradary stacjonarne GITD lub przenośne obsługiwane przez straż miejską lub gminną. Urządzenia te jednak muszą mieć odpowiednią lokalizacje, by pomiar nie był błędny. W przypadku fotoradaru stacjonarnego  jego lokalizacje określa się na okres 40 miesięcy. Trasa na której ma być postawione  urządzenie pomiarowe jest poddana bardzo szczegółowej analizie między innymi stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach 500 metrów w obu kierunkach od określonego miejsca lub do najbliższego skrzyżowań z drogami o nie niższych kategoriach. Badanie to obejmuje również ilość wypadków spowodowanych zbyt dużą prędkością w ciągu ostatnich 3 lat. W obszarach zabudowanych odległość pomiędzy fotoradarami na tej samej drodze i o tym samym kierunku nie powinna być większa niż 500 metrów. Natomiast jeżeli chodzi o obszary niezabudowane odległość ta wynosi 2 kilometry. Przyrząd pomiarowy przechodzi szereg testów podczas prawnej kontroli meteorologicznej. Oceniane są parametry takie jak wilgotność powietrza, temperatura otoczenia, możliwy wpływ oddziaływania wody. Gotowe urządzenie rejestrujące powinno mieć komplet dokumentów, takich jak : świadectwo homologacji, świadectwo legalizacji, instrukcje obsługi oraz Decyzje Zatwierdzenia Typu. Ciekawostką jest fakt, że przyrząd do pomiaru prędkości nie rejestruje przekroczenia prędkości o 10 km/h i mniej.
Fotoradar umieszcza się przy drodze w odległości nie mniejszej niż 1 metr w obudowie na maszcie lub na wsporniku. Obudowa jest homologowana i również przechodzi szereg testów, co urządzenie pomiarowe. Powinna być ona żółta. Szare są stopniowo wycofywane, ale na nie też trzeba uważać, gdyż wykonują pomiar prędkości.

REKLAMA

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo na drogach

Fotoradary przenośne

Drugim typem urządzeń pomiarowych są fotoradary przenośne. Jednak maja one pewne ograniczenia. Te urządzenia można zastosować w obszarach zabudowanych, jedynie za zgodą komendanta miejscowej policji. Straż miejska i gminna może przeprowadzać kontrole tymi urządzeniami w określonym miejscu i czasie. Miejsce to powinno być adekwatnie oznaczone znakiem D-51. Fotoradar przenośny tak jak stacjonarny musi mieć komplet dokumentów i ważną homologacje.

Zobacz też: Fotoradary i kontrole drogowe - gdzie jest ich najwięcej w Polsce?

Pomiar ,,z ukrycia"

Często stosowana sztuczka stosowana przez strażników miejskich i gminnych to tak zwany ,,pomiar z ukrycia”. Nieoznakowany samochód ustawiony jest w widocznym miejscu, w niczym nie kolidującym z innym uczestnikami ruchu drogowego, rejestruje prędkość. Pomiar może być wykonany tylko wtedy, gdy pojazd stoi. Kierowcy, tego typu kontroli, powinni się spodziewać na obszarach zabudowanych oraz na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wyjątek stanowią jedynie drogi ekspresowe i autostrady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy fotoradary wpływają na zmniejszenie liczby wypadków?

Podsumowanie

Fotoradary do dziś wywołują wiele kontrowersji. Większość kierowców skarży się na nadużycia strażników gminnych, a także na złą lokalizację tych przyrządów. Dlatego też podjęto działania mające na celu ograniczenie wykroczeń stróżów prawa oraz udoskonalenie działania tych urządzeń . Wszelkie informacje dotyczące raportu w sprawie kontroli będą znane w przyszłym roku.

Źródło: Materiały prasowe Creandi.pl

fotoradar fot. Mototarget
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA