REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fotoradary - jak uniknąć punktów karnych?

Subskrybuj nas na Youtube
Można uniknąć dotkliwych punktów karnych. Ale tylko wtedy, gdy wykroczenie zarejestrował fotoradar.  Fot. Fotolia
Można uniknąć dotkliwych punktów karnych. Ale tylko wtedy, gdy wykroczenie zarejestrował fotoradar. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przeciwieństwie do Policjanta, fotoradar nie dopuszcza żadnej taryfy ulgowej dla osoby dopuszczającej się wykroczenia drogowego. Zatem w jaki sposób można uniknąć punktów karnych za dane wykroczenie drogowe?

Jak wiadomo, mandaty wystawiane na podstawie zdjęć z fotoradarów są mandatami zaocznymi. Gdy fotoradar zarejestruje przekroczenie prędkości zdjęcie trafia do Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym przy Generalnym Inspektoracie Transportu Drogowego. Po odczytaniu numerów rejestracyjnych pojazdu informacja wysyłana jest do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, gdzie sprawdzane są dane właściciela samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Uniknięcie punktów karnych - metody

Na adres właściciela pojazdu wysyłane jest pismo, które zawiera informacje o okolicznościach niedostosowania się do ograniczenia prędkości, wysokości mandatu
i liczbie punktów karnych, a także dane o fotoradarze, który zarejestrował zdarzenie. Do pisma dołączany jest formularz, na którym należy wypełnić jedno z trzech oświadczeń:

  1. Jedno wypełniane jest przez osobę, która kierowała pojazdem w danym momencie, przyznaje się do winy, a co za tym idzie przyjmuje mandat oraz punkty karne. W formularzu podaje swoje dane osobowe, wysyła go na wskazany adres, a po paru dniach otrzymuje mandat do zapłacenia.
  2. Drugie wypełnia właściciel pojazdu, który nie prowadził auta w momencie popełniania wykroczenia.
    W formularzu wpisuje on dane osoby, która siedziała w owym czasie za kierownicą lub której powierzył samochód.
  3. Trzecie wypełniane jest przez właściciela pojazdu, gdy nie wskazuje on osoby, która kierowała pojazdem w chwili popełnienia wykroczenia. Wówczas może albo przyjąć mandat za niewskazanie jej
    (w wysokości do 500 zł, ale bez punktów karnych), albo odmówić przyjęcia mandatu. W drugim przypadku sprawa trafi do sądu.

Zobacz też: Fotoradary a bezpieczeństwo

REKLAMA

Kierowca nie otrzymuje zdjęcia, gdyż jest ono częścią materiału dowodowego i GITD nie ma obowiązku wysyłania go. W przypadku, gdy kierowca będzie chciał zobaczyć zdjęcie, musi stawić się osobiście
w siedzibie GITD w Warszawie. Jeżeli twarz kierującego nie będzie wyraźna, nie będzie stanowiło to podstaw do uniknięcia kary – ważne bowiem, by na zdjęciu został uwieczniony czytelny numer rejestracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najlepsza metoda uniknięcia punktów karnych

Zamiast usilnie szukać sposobu na oszukanie fotoradaru najlepiej jest przy nim po prostu zwolnić, ale zdaniem 65% Polaków w naszym kraju panuje przyzwolenie na jazdę z prędkością wyższą niż przewidują to znaki, a jazda szybsza o 10 – 30 km/h nie wydaje się być niebezpieczna. Tylko 21% badanych stwierdziło, że zawsze jeździ zgodnie z ograniczeniami prędkości (TNS 2011 dla KRBRD). W uniknięciu mandatu pomagać mają znaki ostrzegające o wjeździe w strefę objętą pomiarem.

Zobacz też: Nieoznakowane radiowozy ITD - zobacz, które auta zrobią Ci kosztowne zdjęcie!

Muszą być one ustawione przed każdym fotoradarem, czy to stacjonarnym czy przenośnym, ale mimo to wielu kierowców nadal daje się złapać w kadr. Być może problemem jest nadmierna liczba znaków drogowych, przez co niektóre pozostają niezauważone. Z pomocą przychodzą tutaj nawigacje samochodowe lub aplikacje mobilne wyposażone
w bazę fotoradarów stacjonarnych. Kierowca jest wówczas ostrzegany dźwiękowo i graficznie o zbliżaniu się do fotoradaru. - Przewagą aplikacji mobilnej jest powiadamianie również o zbliżaniu się do strefy objętej odcinkowym pomiarem prędkości oraz możliwość wzajemnego informowania się kierowców
o przenośnych fotoradarach straży miejskiej, w danych lokalizacjach
. - mówi A. Kaźmierczak, z Yanosik.pl -
W przypadku odcinkowego pomiaru prędkości użytkownik dodatkowo jest powiadamiany
o średniej prędkości z jaką pokonuje dany odcinek
.

Źródło: materiały prasowe creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA