REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są sposoby na fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sowa
Fot. Mototarget
Fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Metod jest wiele, ale w części to legendy miejskie, w części – sposoby nielegalne. Najtańszą i najpewniejszą jest zachowanie dozwolonej prędkości.

Jeśli zostaniemy zatrzymani przez patrol z suszarką, zawsze możemy prosić policjanta o atest urządzenia rejestrującego i jego zasilacza. Są wymagane, by kontrola była zgodna z prawem. A oto sposoby, które, przynajmniej teoretycznie, mają zaoszczędzić spotkania z policją: 

REKLAMA

- płyty CD – zawieszona przy lusterku wewnętrznym mają rzekomo razić laser. W rzeczywistości w najmniejszym stopniu nie chronią przed fotoradarami, gdyż te są wyposażone w filtry zabezpieczające przed refleksami świetlnymi. Co więcej, część fotoradarów robi zdjęcia w podczerwieni.

Zobacz również: Atrapy fotoradarów znikną z polskich dróg

REKLAMA

- rolety – automatycznie opuszczają się, zasłaniając tablice rejestracyjne. Nie zasłaniają za to nalepki na przedniej szybie samochodu, więc, o ile nie pada, trzeba je uzupełnić ulotką lub liściem wetkniętymi za wycieraczkę. Dodatkową wadą jest wolne opuszczanie się w sytuacjach awaryjnych. Są nielegalne, ale znacznie tańsze od przekroczenia prędkości – karane mandatem 100 zł i 0 pkt. karnych. 

- antyradary – mają wykryć radar nim nas namierzy. Nielegalne jest ich używanie, ale posiadanie już nie. Dlatego podczas kontroli należy mieć antyradar wyłączony. Nawet najlepsze nie są skuteczne w 100%. Starsze i najtańsze modele bywają zawodne znacznie częściej, bowiem niekiedy nie wykrywają pasma Ka, w którym działa wiele rejestratorów prędkości, za to wykrywają różne źródła promieniowania poza radarami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- lampy błyskowe – mają oślepić fotoradar w momencie robienia zdjęcia, ale w rzeczywistości są mało skuteczne ze względu na różne umiejscowienie mierników prędkości.

- zakłócacze – jak nazwa wskazuje mają zakłócić działanie radaru. W praktyce są zawodne.

Zobacz również: Punkty karne - kompendium

- płyny i pasty odblaskowe – mają podobno odbić światło emitowane przez fotoradar. W praktyce nie robią żadnego wrażenia na fotoradarze, bowiem rzadko fotoradary potrzebują flesza do doświetlenia zdjęcia. 

- nakładki polaryzacyjne – uniemożliwiają odczytanie tablicy pod ostrym kątem. To dość skuteczne rozwiązanie, ale też łatwe do zdemaskowania i trudne do zdjęcia. Grozi mandat co najmniej 50 zł za utrudnianie odczytu tablicy. 

- CB radio – jedyny w pełni legalny środek, który sprawdza się tylko na ruchliwych drogach, gdzie ma nas kto ostrzec o rozmieszczonych fotoradarach lub patrolach policji. Jednak jeśli rozmowę przez CB radio podczas jazdy zobaczy policja, możemy dostać mandat 200 zł (podobnie jak za rozmowę przez komórkę).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA