REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Awaria pojazdu może zaskoczyć. Może zaskoczyć kierowcę zarówno w mieście, jak i podczas dalszej podróży. Rozwiązanie? Naturalnym wydaje się holowanie. W jego czasie warto jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Każdą z nich wyraźnie wskazują przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy nie można holować uszkodzonego samochodu?

Jest kilka przypadków, w których przepisy nie pozwalają na holowanie. Listę dokładnie wskazuje art. 31 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakaz dotyczy m.in.:

  • pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia,
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,
  • więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,
  • pojazdem z przyczepą (naczepą),
  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

Uszkodzonego pojazdu nie można holować także w przypadku, w którym za jego kierownicą miałaby zasiąść osoba, która nie posiada właściwych uprawnień do kierowania. Prawo jazdy jest niezbędne! Chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim.

Jak oznaczyć holowany samochód?

Kierowcy jadący za pojazdem holowanym, muszą mieć informację dotyczącą sytuacji. Dlatego przepisy, a konkretnie art. 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym wymaga, aby pojazd holowany:

REKLAMA

  • był oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym,
  • zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
  • w okresie niedostatecznej widoczności miał ponadto włączone światła pozycyjne.

Wymogi dotyczą jednak też pojazdu holującego. Ten musi mieć włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności. Dodatkowo połączenie między pojazdami musi być realizowane w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy. Co więcej, odległość między pojazdami musi wynosi nie więcej, niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Holowanie oznacza nowe ograniczenia prędkości

Podczas holowania pojazdu muszą jechać zdecydowanie wolniej. Nowe limity prędkości określa tu art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.

Czy można holować motocykle?

W czystej teorii istnieje możliwość holowania motocykla. Przepisy jej nie zabraniają. Możliwość taka jest jednak mocno utrudniona w przypadku jednośladu. Trudno utrzymać pojazd w pionie bez autonomicznego napędu. Holowanie motocykla dotyczy zatem przede wszystkim tych pojazdów, które zostały wyposażone w wózek boczny.

Ile wynosi mandat za błędy przy holowaniu?

Zasady holowania są precyzyjnie określone przez przepisy. Kierowca, który nie dostosuje się do wymogów, popełnia wykroczenie. A za nie może dostać grzywnę. Oto kwalifikacje poszczególnych czynów i wysokości kar:

  • holowanie pojazdu z niesprawnym układem hamulcowym lub niesprawnym układem kierowniczym – mandat 250 zł,
  • holowanie pojazdu z niesprawnym silnikiem, gdy praca silnika jest niezbędna do pracy układu hamulcowego – mandat 250 zł,
  • holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego – mandat 250 zł,
  • holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) – mandat 250 zł,
  • niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania – mandat 100 zł,
  • nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym – mandat 150 zł,
  • brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego – mandat 150 zł,
  • niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym – mandat 100 zł,
  • niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania – mandat 100 zł.

Co ważne, za wykroczenia związane z holowaniem pojazdów, kierowca nie dostanie punktów karnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA