REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?
Auxilia S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Awaria pojazdu może zaskoczyć. Może zaskoczyć kierowcę zarówno w mieście, jak i podczas dalszej podróży. Rozwiązanie? Naturalnym wydaje się holowanie. W jego czasie warto jednak pamiętać o kilku kluczowych kwestiach. Każdą z nich wyraźnie wskazują przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy nie można holować uszkodzonego samochodu?

Jest kilka przypadków, w których przepisy nie pozwalają na holowanie. Listę dokładnie wskazuje art. 31 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zakaz dotyczy m.in.:

  • pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia,
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,
  • więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,
  • pojazdem z przyczepą (naczepą),
  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

Uszkodzonego pojazdu nie można holować także w przypadku, w którym za jego kierownicą miałaby zasiąść osoba, która nie posiada właściwych uprawnień do kierowania. Prawo jazdy jest niezbędne! Chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim.

Jak oznaczyć holowany samochód?

Kierowcy jadący za pojazdem holowanym, muszą mieć informację dotyczącą sytuacji. Dlatego przepisy, a konkretnie art. 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym wymaga, aby pojazd holowany:

REKLAMA

  • był oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym,
  • zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
  • w okresie niedostatecznej widoczności miał ponadto włączone światła pozycyjne.

Wymogi dotyczą jednak też pojazdu holującego. Ten musi mieć włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności. Dodatkowo połączenie między pojazdami musi być realizowane w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy. Co więcej, odległość między pojazdami musi wynosi nie więcej, niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Holowanie oznacza nowe ograniczenia prędkości

Podczas holowania pojazdu muszą jechać zdecydowanie wolniej. Nowe limity prędkości określa tu art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on wyraźnie o tym, że prędkość pojazdu holującego nie może przekraczać 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem.

Czy można holować motocykle?

W czystej teorii istnieje możliwość holowania motocykla. Przepisy jej nie zabraniają. Możliwość taka jest jednak mocno utrudniona w przypadku jednośladu. Trudno utrzymać pojazd w pionie bez autonomicznego napędu. Holowanie motocykla dotyczy zatem przede wszystkim tych pojazdów, które zostały wyposażone w wózek boczny.

Ile wynosi mandat za błędy przy holowaniu?

Zasady holowania są precyzyjnie określone przez przepisy. Kierowca, który nie dostosuje się do wymogów, popełnia wykroczenie. A za nie może dostać grzywnę. Oto kwalifikacje poszczególnych czynów i wysokości kar:

  • holowanie pojazdu z niesprawnym układem hamulcowym lub niesprawnym układem kierowniczym – mandat 250 zł,
  • holowanie pojazdu z niesprawnym silnikiem, gdy praca silnika jest niezbędna do pracy układu hamulcowego – mandat 250 zł,
  • holowanie więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego – mandat 250 zł,
  • holowanie pojazdem z przyczepą (naczepą) – mandat 250 zł,
  • niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania – mandat 100 zł,
  • nieprawidłowe połączenie pojazdu holowanego z holującym – mandat 150 zł,
  • brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego – mandat 150 zł,
  • niezachowanie właściwej odległości między pojazdami holowanym a holującym – mandat 100 zł,
  • niewłaściwe oznakowanie połączenia między pojazdami (holu) albo brak takiego oznakowania – mandat 100 zł.

Co ważne, za wykroczenia związane z holowaniem pojazdów, kierowca nie dostanie punktów karnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA