REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
rawpixel
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Przepisy drogowe nie są przesadnie szczegółowe. To prawda. Nie mogą jednak takie być. Powód jest oczywisty. Sytuacji drogowych z pogranicza jest tyle, że zjawiska najlepiej nazywać ogólnie i stawiać na ich interpretację. Taka właśnie sytuacja dotyczy przypadku, w którym jeden kierujący zatrzymał na chwilę pojazd.

REKLAMA

Po zatrzymaniu pojazd... włącza się do ruchu

Samochód porusza się jezdnią. Musiał się jednak na chwilę zatrzymać. Bo kierujący chciał wysadzić lub wpuścić do kabiny pasażerskiej pasażera. A zatrzymanie auta włącza dość kluczowy przepis. Mowa bowiem o art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powyższy zapis stwierdza wyraźnie, że rozpoczęcie jazdy po zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, oznacza włączanie się do ruchu.

Kiedy pojazd nie włącza się do ruchu? Tylko w takim przypadku, w którym zatrzymanie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego. W skrócie samochód zatrzymał się przed czerwonym światłem, zamkniętym przejazdem kolejowym czy np. w korku.

Włączanie się do ruchu a pierwszeństwo

REKLAMA

Kierujący po chwili postoju włącza się do ruchu. To z kolei nakłada na niego kluczowe obowiązki. Bo w głos art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi on zachować szczególną ostrożność. Na tym jednak nie koniec. Jest także zobowiązany ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu, który znajduje się na drodze. W skrócie, gdy zaczął omijać go pojazd lub nawet rower, musi poczekać, aż ten zakończy manewr. Przed maskę wszedł mu pierwszy? Także i on będzie miał w tej sytuacji pierwszeństwo.

Bardzo ważne jest to, że stanu prawnego nie zmienia nawet np. obecność linii ciągłej. Bo w zgodzie z przepisami, kierowca ma możliwość jej przekroczenia w tym przypadku. W końcu omija inny pojazd (prawdopodobnie nieprawidłowo zaparkowany) i nie jest w stanie zmieścić się na swoim pasie ruchu w czasie wykonywania manewru.

Kiedy jeszcze pojazd włącza się do ruchu?

Zatrzymanie na jezdni nie jest jedyną sytuacją, w której kierujący będzie musiał włączyć się do ruchu. Katalog takich zdarzeń jest szerszy i został opisany w art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Identyczny przypadek dotyczy sytuacji, w której pojazd wjeżdża:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania,
  • na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o nawierzchni gruntowej,
  • na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych,
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów.

Ile wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu?

Dobra informacja jest taka, że takiej kwalifikacji czynu tak właściwie w taryfikatorze nie ma. Zła niestety jest taka, że wykroczenie zostanie odczytane przez policjantów jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co prawda, kierujący dostanie w tym przypadku mandat głównie w przypadku kolizji. Będzie on jednak wynosił od 1020 do 5000 zł. Zostanie też uzupełniony co najmniej 10 punktami karnymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA