REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
rawpixel
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Przepisy drogowe nie są przesadnie szczegółowe. To prawda. Nie mogą jednak takie być. Powód jest oczywisty. Sytuacji drogowych z pogranicza jest tyle, że zjawiska najlepiej nazywać ogólnie i stawiać na ich interpretację. Taka właśnie sytuacja dotyczy przypadku, w którym jeden kierujący zatrzymał na chwilę pojazd.

REKLAMA

Po zatrzymaniu pojazd... włącza się do ruchu

Samochód porusza się jezdnią. Musiał się jednak na chwilę zatrzymać. Bo kierujący chciał wysadzić lub wpuścić do kabiny pasażerskiej pasażera. A zatrzymanie auta włącza dość kluczowy przepis. Mowa bowiem o art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powyższy zapis stwierdza wyraźnie, że rozpoczęcie jazdy po zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, oznacza włączanie się do ruchu.

Kiedy pojazd nie włącza się do ruchu? Tylko w takim przypadku, w którym zatrzymanie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego. W skrócie samochód zatrzymał się przed czerwonym światłem, zamkniętym przejazdem kolejowym czy np. w korku.

Włączanie się do ruchu a pierwszeństwo

REKLAMA

Kierujący po chwili postoju włącza się do ruchu. To z kolei nakłada na niego kluczowe obowiązki. Bo w głos art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi on zachować szczególną ostrożność. Na tym jednak nie koniec. Jest także zobowiązany ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu, który znajduje się na drodze. W skrócie, gdy zaczął omijać go pojazd lub nawet rower, musi poczekać, aż ten zakończy manewr. Przed maskę wszedł mu pierwszy? Także i on będzie miał w tej sytuacji pierwszeństwo.

Bardzo ważne jest to, że stanu prawnego nie zmienia nawet np. obecność linii ciągłej. Bo w zgodzie z przepisami, kierowca ma możliwość jej przekroczenia w tym przypadku. W końcu omija inny pojazd (prawdopodobnie nieprawidłowo zaparkowany) i nie jest w stanie zmieścić się na swoim pasie ruchu w czasie wykonywania manewru.

Kiedy jeszcze pojazd włącza się do ruchu?

Zatrzymanie na jezdni nie jest jedyną sytuacją, w której kierujący będzie musiał włączyć się do ruchu. Katalog takich zdarzeń jest szerszy i został opisany w art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Identyczny przypadek dotyczy sytuacji, w której pojazd wjeżdża:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania,
  • na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o nawierzchni gruntowej,
  • na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych,
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów.

Ile wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu?

Dobra informacja jest taka, że takiej kwalifikacji czynu tak właściwie w taryfikatorze nie ma. Zła niestety jest taka, że wykroczenie zostanie odczytane przez policjantów jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co prawda, kierujący dostanie w tym przypadku mandat głównie w przypadku kolizji. Będzie on jednak wynosił od 1020 do 5000 zł. Zostanie też uzupełniony co najmniej 10 punktami karnymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA