REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
rawpixel
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Przepisy drogowe nie są przesadnie szczegółowe. To prawda. Nie mogą jednak takie być. Powód jest oczywisty. Sytuacji drogowych z pogranicza jest tyle, że zjawiska najlepiej nazywać ogólnie i stawiać na ich interpretację. Taka właśnie sytuacja dotyczy przypadku, w którym jeden kierujący zatrzymał na chwilę pojazd.

REKLAMA

Po zatrzymaniu pojazd... włącza się do ruchu

Samochód porusza się jezdnią. Musiał się jednak na chwilę zatrzymać. Bo kierujący chciał wysadzić lub wpuścić do kabiny pasażerskiej pasażera. A zatrzymanie auta włącza dość kluczowy przepis. Mowa bowiem o art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powyższy zapis stwierdza wyraźnie, że rozpoczęcie jazdy po zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, oznacza włączanie się do ruchu.

Kiedy pojazd nie włącza się do ruchu? Tylko w takim przypadku, w którym zatrzymanie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego. W skrócie samochód zatrzymał się przed czerwonym światłem, zamkniętym przejazdem kolejowym czy np. w korku.

Włączanie się do ruchu a pierwszeństwo

REKLAMA

Kierujący po chwili postoju włącza się do ruchu. To z kolei nakłada na niego kluczowe obowiązki. Bo w głos art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi on zachować szczególną ostrożność. Na tym jednak nie koniec. Jest także zobowiązany ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu, który znajduje się na drodze. W skrócie, gdy zaczął omijać go pojazd lub nawet rower, musi poczekać, aż ten zakończy manewr. Przed maskę wszedł mu pierwszy? Także i on będzie miał w tej sytuacji pierwszeństwo.

Bardzo ważne jest to, że stanu prawnego nie zmienia nawet np. obecność linii ciągłej. Bo w zgodzie z przepisami, kierowca ma możliwość jej przekroczenia w tym przypadku. W końcu omija inny pojazd (prawdopodobnie nieprawidłowo zaparkowany) i nie jest w stanie zmieścić się na swoim pasie ruchu w czasie wykonywania manewru.

Kiedy jeszcze pojazd włącza się do ruchu?

Zatrzymanie na jezdni nie jest jedyną sytuacją, w której kierujący będzie musiał włączyć się do ruchu. Katalog takich zdarzeń jest szerszy i został opisany w art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Identyczny przypadek dotyczy sytuacji, w której pojazd wjeżdża:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania,
  • na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o nawierzchni gruntowej,
  • na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych,
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów.

Ile wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu?

Dobra informacja jest taka, że takiej kwalifikacji czynu tak właściwie w taryfikatorze nie ma. Zła niestety jest taka, że wykroczenie zostanie odczytane przez policjantów jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co prawda, kierujący dostanie w tym przypadku mandat głównie w przypadku kolizji. Będzie on jednak wynosił od 1020 do 5000 zł. Zostanie też uzupełniony co najmniej 10 punktami karnymi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA