REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?
rawpixel
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Przepisy drogowe nie są przesadnie szczegółowe. To prawda. Nie mogą jednak takie być. Powód jest oczywisty. Sytuacji drogowych z pogranicza jest tyle, że zjawiska najlepiej nazywać ogólnie i stawiać na ich interpretację. Taka właśnie sytuacja dotyczy przypadku, w którym jeden kierujący zatrzymał na chwilę pojazd.

REKLAMA

Po zatrzymaniu pojazd... włącza się do ruchu

Samochód porusza się jezdnią. Musiał się jednak na chwilę zatrzymać. Bo kierujący chciał wysadzić lub wpuścić do kabiny pasażerskiej pasażera. A zatrzymanie auta włącza dość kluczowy przepis. Mowa bowiem o art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powyższy zapis stwierdza wyraźnie, że rozpoczęcie jazdy po zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu drogowego, oznacza włączanie się do ruchu.

Kiedy pojazd nie włącza się do ruchu? Tylko w takim przypadku, w którym zatrzymanie wynika z warunków lub przepisów ruchu drogowego. W skrócie samochód zatrzymał się przed czerwonym światłem, zamkniętym przejazdem kolejowym czy np. w korku.

Włączanie się do ruchu a pierwszeństwo

REKLAMA

Kierujący po chwili postoju włącza się do ruchu. To z kolei nakłada na niego kluczowe obowiązki. Bo w głos art. 17 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym musi on zachować szczególną ostrożność. Na tym jednak nie koniec. Jest także zobowiązany ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu, który znajduje się na drodze. W skrócie, gdy zaczął omijać go pojazd lub nawet rower, musi poczekać, aż ten zakończy manewr. Przed maskę wszedł mu pierwszy? Także i on będzie miał w tej sytuacji pierwszeństwo.

Bardzo ważne jest to, że stanu prawnego nie zmienia nawet np. obecność linii ciągłej. Bo w zgodzie z przepisami, kierowca ma możliwość jej przekroczenia w tym przypadku. W końcu omija inny pojazd (prawdopodobnie nieprawidłowo zaparkowany) i nie jest w stanie zmieścić się na swoim pasie ruchu w czasie wykonywania manewru.

Kiedy jeszcze pojazd włącza się do ruchu?

Zatrzymanie na jezdni nie jest jedyną sytuacją, w której kierujący będzie musiał włączyć się do ruchu. Katalog takich zdarzeń jest szerszy i został opisany w art. 17 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Identyczny przypadek dotyczy sytuacji, w której pojazd wjeżdża:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy zamieszkania,
  • na drogę z pola lub na drogę o nawierzchni twardej z drogi o nawierzchni gruntowej,
  • na jezdnię z pobocza, z drogi dla pieszych lub z pasa ruchu dla pojazdów powolnych,
  • na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów lub drogi dla pieszych i rowerów, z wyjątkiem wjazdu na przejazd dla rowerów lub pas ruchu dla rowerów.

Ile wynosi mandat za nieustąpienie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu?

Dobra informacja jest taka, że takiej kwalifikacji czynu tak właściwie w taryfikatorze nie ma. Zła niestety jest taka, że wykroczenie zostanie odczytane przez policjantów jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co prawda, kierujący dostanie w tym przypadku mandat głównie w przypadku kolizji. Będzie on jednak wynosił od 1020 do 5000 zł. Zostanie też uzupełniony co najmniej 10 punktami karnymi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA