REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

1 czerwca 2021 r. piesi otrzymali rozszerzone pierwszeństwo na przejściu dla pieszych. Mają je nie tylko po wejściu na pasy, ale także wchodząc na nie. Rozszerzenie uprawnień wcale nie oznacza jednak, że piesi stali się świętymi krowami na "zebrach". Przepisy nadal nakładają na nich pewne obowiązki.

REKLAMA

W tym przypadku pieszy nie może korzystać z pierwszeństwa na pasach

REKLAMA

Po pierwsze pieszy wchodząc na przejście dla pieszych, jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności. Musi uważnie obserwować drogę i zachowania kierowców. Gdyby stwierdził, że pojazd nie ma zamiaru się zatrzymać, powinien przyjąć zasadę ograniczonego zaufania i nie wchodzić na pasy.

Na tym jednak nie koniec. Kluczowy dla tego materiału jest bowiem zapis art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wskazuje na ważny zakaz. Bowiem pieszemu "zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd". Zapis ten dotyczy także przejść dla pieszych. W tym tych wyznaczonych na drogach dla rowerów. Jeżeli zatem pojazd jest bezpośrednio przed pasami, pieszy pomimo pierwszeństwa, powinien wstrzymać się z wejściem na jezdnię. To rozsądne podejście do tematu. I bezpieczne dla pieszych. Bo pojazd mógłby nie zdążyć wyhamować.

Pieszy wszedł "pod samochód". Mandat to początek kosztów

Pieszy nie może wchodzić bezpośrednio przed jadący pojazd. Co w sytuacji, w której złamałby ten zakaz? Jeżeli nie dojdzie do zdarzenia drogowego w wyniku tego błędu, sytuacja pewnie rozejdzie się po kościach. Gdyby jednak pieszy został potrącony, poniesie konsekwencje. Po pierwsze to on może się stać winny kolizji. Poniesie zatem m.in. odpowiedzialność cywilną. Zapłaci za naprawę samochodu.

Po drugie zostanie ukarany grzywną. Jako że sprawę może rozpatrywać sąd, kara wyniesie od 20 do 30 000 zł. Na ile grzywna jest możliwa? Tu niestety okoliczność wydaje się jedna i jest mocno tragiczna. Kara pieniężna możliwa będzie wtedy, gdy pieszy przeżyje spotkanie z samochodem. W przypadkach potrąceń to akurat nie jest jednak takie oczywiste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

REKLAMA

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

REKLAMA