REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

1 czerwca 2021 r. piesi otrzymali rozszerzone pierwszeństwo na przejściu dla pieszych. Mają je nie tylko po wejściu na pasy, ale także wchodząc na nie. Rozszerzenie uprawnień wcale nie oznacza jednak, że piesi stali się świętymi krowami na "zebrach". Przepisy nadal nakładają na nich pewne obowiązki.

REKLAMA

W tym przypadku pieszy nie może korzystać z pierwszeństwa na pasach

REKLAMA

Po pierwsze pieszy wchodząc na przejście dla pieszych, jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności. Musi uważnie obserwować drogę i zachowania kierowców. Gdyby stwierdził, że pojazd nie ma zamiaru się zatrzymać, powinien przyjąć zasadę ograniczonego zaufania i nie wchodzić na pasy.

Na tym jednak nie koniec. Kluczowy dla tego materiału jest bowiem zapis art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wskazuje na ważny zakaz. Bowiem pieszemu "zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd". Zapis ten dotyczy także przejść dla pieszych. W tym tych wyznaczonych na drogach dla rowerów. Jeżeli zatem pojazd jest bezpośrednio przed pasami, pieszy pomimo pierwszeństwa, powinien wstrzymać się z wejściem na jezdnię. To rozsądne podejście do tematu. I bezpieczne dla pieszych. Bo pojazd mógłby nie zdążyć wyhamować.

Pieszy wszedł "pod samochód". Mandat to początek kosztów

Pieszy nie może wchodzić bezpośrednio przed jadący pojazd. Co w sytuacji, w której złamałby ten zakaz? Jeżeli nie dojdzie do zdarzenia drogowego w wyniku tego błędu, sytuacja pewnie rozejdzie się po kościach. Gdyby jednak pieszy został potrącony, poniesie konsekwencje. Po pierwsze to on może się stać winny kolizji. Poniesie zatem m.in. odpowiedzialność cywilną. Zapłaci za naprawę samochodu.

Po drugie zostanie ukarany grzywną. Jako że sprawę może rozpatrywać sąd, kara wyniesie od 20 do 30 000 zł. Na ile grzywna jest możliwa? Tu niestety okoliczność wydaje się jedna i jest mocno tragiczna. Kara pieniężna możliwa będzie wtedy, gdy pieszy przeżyje spotkanie z samochodem. W przypadkach potrąceń to akurat nie jest jednak takie oczywiste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

REKLAMA

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

REKLAMA