REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

1 czerwca 2021 r. piesi otrzymali rozszerzone pierwszeństwo na przejściu dla pieszych. Mają je nie tylko po wejściu na pasy, ale także wchodząc na nie. Rozszerzenie uprawnień wcale nie oznacza jednak, że piesi stali się świętymi krowami na "zebrach". Przepisy nadal nakładają na nich pewne obowiązki.

REKLAMA

W tym przypadku pieszy nie może korzystać z pierwszeństwa na pasach

REKLAMA

Po pierwsze pieszy wchodząc na przejście dla pieszych, jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności. Musi uważnie obserwować drogę i zachowania kierowców. Gdyby stwierdził, że pojazd nie ma zamiaru się zatrzymać, powinien przyjąć zasadę ograniczonego zaufania i nie wchodzić na pasy.

Na tym jednak nie koniec. Kluczowy dla tego materiału jest bowiem zapis art. 14 pkt 1 lit. a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wskazuje na ważny zakaz. Bowiem pieszemu "zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd". Zapis ten dotyczy także przejść dla pieszych. W tym tych wyznaczonych na drogach dla rowerów. Jeżeli zatem pojazd jest bezpośrednio przed pasami, pieszy pomimo pierwszeństwa, powinien wstrzymać się z wejściem na jezdnię. To rozsądne podejście do tematu. I bezpieczne dla pieszych. Bo pojazd mógłby nie zdążyć wyhamować.

Pieszy wszedł "pod samochód". Mandat to początek kosztów

Pieszy nie może wchodzić bezpośrednio przed jadący pojazd. Co w sytuacji, w której złamałby ten zakaz? Jeżeli nie dojdzie do zdarzenia drogowego w wyniku tego błędu, sytuacja pewnie rozejdzie się po kościach. Gdyby jednak pieszy został potrącony, poniesie konsekwencje. Po pierwsze to on może się stać winny kolizji. Poniesie zatem m.in. odpowiedzialność cywilną. Zapłaci za naprawę samochodu.

Po drugie zostanie ukarany grzywną. Jako że sprawę może rozpatrywać sąd, kara wyniesie od 20 do 30 000 zł. Na ile grzywna jest możliwa? Tu niestety okoliczność wydaje się jedna i jest mocno tragiczna. Kara pieniężna możliwa będzie wtedy, gdy pieszy przeżyje spotkanie z samochodem. W przypadkach potrąceń to akurat nie jest jednak takie oczywiste.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA