Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?
REKLAMA
REKLAMA
- Nowe oznakowanie pojazdu pilotującego
- Typ pojazdu pilotującego od 16 lutego 2024 r.
- Obowiązkowe wyposażenie pojazdu pilotującego ponadgabaryt od 2024 r.
- Kiedy musi być jeden, a kiedy dwa pojazdy pilotujące?
Zmieniają się nie tyle zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych, co raczej wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie ich przejazdu. Nowe zasady w tym zakresie wskazuje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Ono weszło w życie 16 lutego 2024 r.
REKLAMA
Nowe oznakowanie pojazdu pilotującego
W pierwszej kolejności legislatorzy zajęli się oznakowaniem pojazdów pilotujących przejazd pojazdów nienormatywnych. W par. 3 ust. 2 w/w rozporządzenia wskazuje, że konieczne oznakowanie to:
- napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
- pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
- z pasów na masce można zrezygnować, gdy wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".
Typ pojazdu pilotującego od 16 lutego 2024 r.
W par. 3 ust. 1 wskazują np., że pilotować może pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który dodatkowo ma:
- rodzaj nadwozia BB (van), AF (pojazd wielozadaniowy) lub AG (pick-up),
- nie jest wyższy, niż 1,7 metra, przy czym do wyliczenia tego nie zalicza się urządzeń sygnalizacyjnych stanowiących obowiązkowe wyposażenie.
Obowiązkowe wyposażenie pojazdu pilotującego ponadgabaryt od 2024 r.
Nowe przepisy rozszerzają listę wyposażenia obowiązkowego pojazdu wykonującego pilotowanie przejazdu pojazdów nienormatywnych. Par. 3 ust. 4 w/w rozporządzenia wyraźnie mówi o konieczności posiadania w takim samochodzie:
- co najmniej dwóch świateł błyskowych barwy żółtej – musi być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m,
- światła barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu,
- dwóch świateł umieszczonych z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu – muszą być umieszczone symetrycznie względem siebie, na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni, odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, muszą wysyłać przerywany strumień światła barwy żółtej,
- środków bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
- urządzeń nagłaśniających,
- co najmniej 4 pachołków drogowych U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm,
- tarczy do zatrzymywania pojazdów,
- latarki umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności,
- wysokościomierza o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m,
- taśmy mierniczej o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m,
- szperacza, który powinien być włączany niezależnie od innych świateł.
Kiedy musi być jeden, a kiedy dwa pojazdy pilotujące?
Pilotowanie przejazdu pojazdu nienormatywnego musi być realizowane przez jeden pojazd w sytuacji, w której ponadgabaryt przekracza co najmniej jedną z następujących wartości:
- długość – 23,00 m,
- szerokość – 3,20 m,
- wysokość – 4,50 m,
- rzeczywista masa całkowita – 60 t.
Dwa pojazdy pilotujące muszą się natomiast pojawić w przypadku pojazdu nienormatywnego, który przekracza co najmniej jedną z następujących wartości:
- długość – 30,00 m,
- szerokość – 3,60 m,
- wysokość – 4,70 m,
- rzeczywista masa całkowita – 80 t.
W obydwu przypadkach przekroczenie wartości bazowej może dotyczyć zarówno jednej, jak i wszystkich wartości. Co więcej, dwa pojazdy pilotujące są wymagane w przypadku przejazdu kolumny pojazdów nienormatywnych.
- rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz.U.2023.2487).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.