REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?

Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?
Nowe wymogi dotyczące pojazdów pilotujących ponadgabaryty od 16 lutego 2024 r. Co się zmieniło?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W życie wchodzi właśnie nowe rozporządzenie, które określa wymogi dotyczące pojazdów pilotujących pojazdy nienormatywne. Ono bardzo precyzyjnie określa rodzaj, wyposażenie i znakowanie aut pilotujących. Oto pełna lista nowych wymogów stawianych przed kierowcami.

Zmieniają się nie tyle zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych, co raczej wyposażenie i oznakowanie pojazdów wykonujących pilotowanie ich przejazdu. Nowe zasady w tym zakresie wskazuje rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych. Ono weszło w życie 16 lutego 2024 r.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe oznakowanie pojazdu pilotującego

W pierwszej kolejności legislatorzy zajęli się oznakowaniem pojazdów pilotujących przejazd pojazdów nienormatywnych. W par. 3 ust. 2 w/w rozporządzenia wskazuje, że konieczne oznakowanie to:

  • napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu,
  • z pasów na masce można zrezygnować, gdy wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu "PILOT".

Typ pojazdu pilotującego od 16 lutego 2024 r.

W par. 3 ust. 1 wskazują np., że pilotować może pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który dodatkowo ma:

  • rodzaj nadwozia BB (van), AF (pojazd wielozadaniowy) lub AG (pick-up),
  • nie jest wyższy, niż 1,7 metra, przy czym do wyliczenia tego nie zalicza się urządzeń sygnalizacyjnych stanowiących obowiązkowe wyposażenie.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu pilotującego ponadgabaryt od 2024 r.

Nowe przepisy rozszerzają listę wyposażenia obowiązkowego pojazdu wykonującego pilotowanie przejazdu pojazdów nienormatywnych. Par. 3 ust. 4 w/w rozporządzenia wyraźnie mówi o konieczności posiadania w takim samochodzie:

REKLAMA

  • co najmniej dwóch świateł błyskowych barwy żółtej – musi być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m,
  • światła barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem "PILOT" barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu,
  • dwóch świateł umieszczonych z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu – muszą być umieszczone symetrycznie względem siebie, na wysokości od 250 mm do 1500 mm od powierzchni jezdni, odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, muszą wysyłać przerywany strumień światła barwy żółtej,
  • środków bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi,
  • urządzeń nagłaśniających,
  • co najmniej 4 pachołków drogowych U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm,
  • tarczy do zatrzymywania pojazdów,
  • latarki umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności,
  • wysokościomierza o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m,
  • taśmy mierniczej o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m,
  • szperacza, który powinien być włączany niezależnie od innych świateł.

Kiedy musi być jeden, a kiedy dwa pojazdy pilotujące?

Pilotowanie przejazdu pojazdu nienormatywnego musi być realizowane przez jeden pojazd w sytuacji, w której ponadgabaryt przekracza co najmniej jedną z następujących wartości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • długość – 23,00 m,
  • szerokość – 3,20 m,
  • wysokość – 4,50 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 60 t.

Dwa pojazdy pilotujące muszą się natomiast pojawić w przypadku pojazdu nienormatywnego, który przekracza co najmniej jedną z następujących wartości:

  • długość – 30,00 m,
  • szerokość – 3,60 m,
  • wysokość – 4,70 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 80 t.

W obydwu przypadkach przekroczenie wartości bazowej może dotyczyć zarówno jednej, jak i wszystkich wartości. Co więcej, dwa pojazdy pilotujące są wymagane w przypadku przejazdu kolumny pojazdów nienormatywnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA