REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O ile droższy stanie się transport drogowy w 2024 r.? Przedsiębiorców czekają kolejne podwyżki

O ile droższy stanie się transport drogowy w 2024 r.? Przedsiębiorców czekają kolejne podwyżki
O ile droższy stanie się transport drogowy w 2024 r.? Przedsiębiorców czekają kolejne podwyżki
hpgruesen
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Rok 2024 będzie kolejnym, w którym firmy transportowe złapią się za kieszeń. Czeka ich nie tylko rozliczenie części kosztów z 2023 r., ale także szereg nowych podwyżek. Co w tej sytuacji powinni zrobić?

Branża transportowa nie ma łatwego czasu. Wiele podwyżek wynikających chociażby z nowelizacji przepisów czekało na przedsiębiorców już w 2023 r. I wiele wskazuje na to, że rok 2024 również przyniesie wzrost kosztów. Jakich konkretnie? Zacznijmy od początku.

REKLAMA

W 2023 r. pojawiły się głównie zmiany w rozliczaniu kierowców

REKLAMA

Lista wyzwań, które czekały na firmy transportowe w 2023 r., jest naprawdę długa. Warto zapisać na niej m.in. rozliczanie kierowców wg. nowych zasad, tzw. wirtualne diety czy wzrost najniższej krajowej. Te czynniki przełożyły się m.in. na wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze o ponad 1000 zł względem 2022 r.

Firmy transportowe przy planowaniu firmowego budżetu nie do końca uwzględniły w nim wszystkie wydatki. Taką luką były koszty związane z wypłaceniem wynagrodzenia urlopowego. Podobna sytuacja dotyczyła szkoleń okresowych w wymiarze 35 godzin, które powinny być uwzględnione na ewidencji czasu pracy. Z kolei, wprowadzone zmiany w rozliczeniu tzw. wirtualnych diet pozwoliły złapać oddech firmom transportowym, bo dzięki nim można było obniżyć zobowiązania podatkowo-zusowe – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Firmy transportowe w 2024 r. chcą kontrolować koszty

Napięta sytuacja finansowa przedsiębiorstwa prowadzi do dwóch wniosków. Pierwszy dotyczy jeszcze większej dyscypliny fiskalnej. Drugi optymalizacji i ściślejszej kontroli wydatków. "Tematem przewodnim wśród przewoźników w poprzednim roku była kontrola nad kosztami i optymalizacja procesów transportowych. Firmy musiały stawić czoła zmniejszonej rentowności przewozów i wysokim kosztom stałym i zmiennym" – dodaje Mateusz Włoch, ekspert Inelo.

Transport drogowy w 2024 r. czekają podwyżki cen paliw

REKLAMA

No dobrze, ale co z wyzwaniami finansowymi firm transportowych w 2024 r.? Wszystkie powyżej wymienione problemy będą się nawarstwiać. Dalej! Pojawi się jednak kolejny problem. Jest nim wzrost cen oleju napędowego. W 2024 r. prawdopodobnie za baryłkę ropy trzeba będzie zapłacić od 70 do nawet 100 dolarów. Dziś mówimy o kwocie na poziomie 79 dolarów. Przesunięcie skali w stronę maksymalnej granicy przedziału, mogłoby oznaczać podwyżkę nawet o jedną czwartą. To potężny skok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Już widzimy na rodzimym podwórku, że ceny paliwa są wyższe niż jeszcze kilka tygodni temu, a pochodną tych zmian jest również m.in. wzrost opłaty paliwowej w Polsce od początku roku. Nie inaczej jest również w innych krajach. W Niemczech olej napędowy również zdrożał, co stanowi konsekwencję znaczącej podwyżki podatku od emisji CO2. Na to wszystko nakłada się również niestabilna sytuacja geopolityczna na Bliskim Wschodzie, która może ograniczyć produkcję i import ropy – zaznacza Tomasz Góralewicz, Sales National Manager z polskiego oddziału Eurowag.

Dobrym pomysłem na oszczędności w tym zakresie są systemy TMS i planowanie. Podczas planowania trasy można uwzględnić tankowania wraz z poglądem cen na stacjach lub bezpośrednio na portalach kart paliwowych. Dzięki temu możemy obserwować ceny w czasie rzeczywistym i na ich podstawie decydować, gdzie i ile litrów ma zatankować kierowca.

Wzrost płac i wymiana tachografów. Kolejne wydatki w transporcie

Niebagatelnym kosztem w 2024 r. stanie się wzrost przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia. Dziś mówimy nawet o kwocie na poziomie 7824 zł. To oznacza nie tylko większą ilość pieniędzy, którą należy wypłacić kierowcy. To także nawet 12-proc. wzrost odprowadzanych składek od pensji dla pracodawców.

Kolejnym dodatkowym kosztem stanie się obowiązkowa wymiana tachografów, która czeka firmy transportowe w 2024 r. Będzie trzeba zastąpić tachografy analogowe i cyfrowe zamontowane przed 2019 roku w pojazdach przeznaczonych do transportu międzynarodowego na tachografy inteligentne drugiej wersji (G2V2).

Nie można zaktualizować dotychczasowo działających tachografów z racji tego, że najnowsze tachografy mają zupełnie inne wymagania dotyczące sygnału lokalizacji. Oznacza to, że konieczna jest ich fizyczna wymiana w pojedzie, którą przewoźnicy pokryją z własnej kieszeni. Już teraz wymiana tachografu wiąże się z kosztem co najmniej kilku tysięcy złotych i jest tym większa im starszy pojazd oraz im więcej komponentów trzeba wymienić lub dodać – komentuje Mateusz Włoch, ekspert Inelo z Grupy Eurowag. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

REKLAMA

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

REKLAMA