REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat podczas nauki jazdy. Dostaje kursant czy instruktor?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mandat podczas nauki jazdy. Dostaje kursant czy instruktor?
Mandat podczas nauki jazdy. Dostaje kursant czy instruktor?

REKLAMA

REKLAMA

Mandat podczas nauki jazdy. Tak, to możliwy scenariusz. Tyle że kto go dostaje... Kursant czy egzaminator lub instruktor? Sprawdźmy.

Mandat podczas nauki jazdy. To możliwe!

Samochód oznaczony na dachu wielką literą L oznacza naukę jazdy lub egzamin na prawo jazdy. I choć teoretycznie kierujący takim właśnie pojazdem powinien w stu procentach stosować się do przepisów ruchu drogowego, w praktyce bywa z tym różnie. Może się zdarzyć, że kursant lub egzaminowany popełnią wykroczenie drogowe czy spowodują kolizję. To może zatem oznaczać też interwencję policji i kontrolę drogową. Tylko kto w takim przypadku ponosi odpowiedzialność? Przecież kierujący nie ma jeszcze uprawnień...

REKLAMA

Kto dostaje mandat: kursant czy instruktor?

REKLAMA

Nie jest tak łatwo rozstrzygnąć kwestię tego, kto dostaje mandat. Tak, kursant nie jest pełnoprawnym kierowcom. Nie ma prawa jazdy. Z drugiej strony choć instruktor ma kontrolować jego zachowania, nie zawsze zdąży zareagować. Dlatego w tego typu sytuacjach decyzje dotyczące ukarania są podejmowane jednostkowo. Policjanci oceniają kto ponosi winę za zdarzenie lub wykroczenie, ewentualnie w jak dużym stopniu. Na tej podstawie podejmują decyzję. A więc mandat podczas kontroli drogowej może dostać zarówno kursant, jak i instruktor.

Kursanta można śmiało karać z uwagi na fakt, że według przepisów jest kierującym. Art. 3 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami wyraźnie określa, że "kierującym pojazdem może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz posiada umiejętność kierowania pojazdem w sposób niezagrażający bezpieczeństwu, nieutrudniający ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz odpowiedni dokument stwierdzający posiadanie uprawnienia do kierowania pojazdem, odbywa w ramach szkolenia naukę jazdy lub zdaje egzamin państwowy."

Mandat podczas egzaminu na prawo jazdy 2022

W przypadku egzaminu na prawo jazdy obowiązuje dokładnie taka sama zasada. Skoro osoba została dopuszczona do egzaminu, to oznacza że odbyła kurs, nabyła umiejętności i zdała egzamin teoretyczny, czyli posiada wiedzę. Zgodnie z prawem jest kierującym. Tym samym zarówno ona, jak i egzaminator mogą zostać ukarani mandatem karnym w czasie kontroli drogowej. Wszystko zależy od tego, kto w danej sytuacji zawinił. Kiedy winę może ponosić zdający egzamin? Chociażby wtedy, gdy nagle i bez wyraźnej przyczyny zjedzie na inny pas ruchu i uderzy w inny pojazd. Przy takim rozwoju przypadków egzaminator nie miał czasu na podjęcie działań.

Ile wynosi mandat podczas nauki jazdy?

W sytuacji, w której policjanci przypiszą winę kursantowi, ewentualnie egzaminowanemu, zostanie on ukarany samym mandatem karnym. Nie otrzyma punktów karnych, bo nie posiada jeszcze konta w bazie CEK. To oznacza, że za kolizję dostanie co najmniej 1000 zł, a przekroczenie prędkości o 31 km/h 800 zł. Instruktor lub egzaminator dostaną już mandat i punkty karne. To oznacza, że w pierwszym przypadku policjant dopisze do grzywny od 8 do 10 punktów karnych, a drugim 9 punktów karnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla przypomnienia poniżej wklejamy link do pełnego i nowego taryfikatora punktów karnych. Zawiera on wartość grzywny, ale i punktów karnych przypisaną konkretnemu wykroczeniu.

Zobacz również: Nowy taryfikator mandatów. Kary dla kierowców 2022

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA