REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia. I już na wstępie możemy powiedzieć jedno – tanio z pewnością nie będzie.

Mandaty drogowe po nowemu, czyli taryfikator mandatów 2022

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów budzi wiele kontrowersji. I tak naprawdę ciężko się temu dziwić. O ile dziś za przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h "kosztuje" od 200 do 300 zł, o tyle od 1 stycznia 2022 roku wysokość kary zwiększy się do 800 zł. A to kwota i tak obniżona, bo pierwotna propozycja zakładała aż 1500 zł mandatu za to wykroczenie. Co więcej, rosną też kary m.in. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, naruszenie przez kierującego pojazdem ograniczenia prędkości czy zakazu wyprzedzania, kierowanie pojazdem mechanicznym bez koniecznych uprawnień czy spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

REKLAMA

Warto w tym punkcie wspomnieć, że rok 2021 w kwestii prawa motoryzacyjnego przebiegał pod hasłem "mandaty drogowe po nowemu". Rządzący nie spieszyli się z prezentacją nowych regulacji. Te początkowo miały wejść w życie 1 grudnia 2021 roku. Ostatecznie nowelizacja zacznie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku. Na kilka dni przed wejściem zmian w życie światło dzienne ujrzał też taryfikator mandatów 2022.

Taryfikator mandatów 2022: mandaty dla recydywistów

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzą takie pojęcie jak mandaty dla recydywistów. Co to oznacza? Kierowca, który w przeciągu dwóch lat popełni to samo wykroczenie, otrzyma dwukrotnie wyższą karę. Dla przykładu przy wcześniej przywołane przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h, wysokość mandatu wzrośnie z 800 do 1600 zł. I co ważne, taką karę policjant będzie mógł wypisać już w czasie kontroli drogowej. Obecnie funkcjonariusze na drodze postępowania mandatowego mogą wystawić grzywnę wynoszącą 1000 zł. Od 1 stycznia 2022 roku maksymalna stawka mandatu wypisanego przez policjanta wzrośnie do 5 tys. zł. Co więcej, taryfikator mandatów 2022 przewiduje wzrost tej kwoty nawet do 6 tys. zł przy zbiegu kilku wykroczeń w ruchu drogowym.

Kierowca będzie mógł zostać ukarany przez policjanta grzywną wynoszącą nawet 5 tys. zł. Wzrosną też kary w sądach. Dziś to 5 tys. zł. Po 1 stycznia 2022 roku naruszenie przez kierującego pojazdem będzie się mogło zakończyć grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł. Oczywiście sąd skorzysta z tak wysokiej kary w wyjątkowych przypadkach. Dotyczy to szczególnie drastycznych wykroczeń i dobrym przykładem jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy omijanie pojazdu, który się zatrzymał w celu przepuszczenia pieszego.

Nowy taryfikator mandatowy przynosi kierowcom jeden pewnik. Szczególnie drastyczne wykroczenia spotkają się z surową karą. Na których skupili się rządzący? Nowy taryfikator mandatów przewiduje surową karę m.in. brak zatrzymania przed pasami w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu lub umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej. Poza tym zwiększyły się kary za niezachowanie należytej ostrożności, które doprowadzi do kolizji, kierowanie w strefie ruchu pojazdem innym niż ten, na który kierowca ma uprawnienia czy parkowanie na kopercie dla niepełnosprawnych auta osoby używającej specjalnego znaku (karty parkingowej), który został sfałszowany. Nowa taryfa mandatów oznacza, że np. przy zbiegu wykroczeń, policjant może wypisać nawet 6 tys. zł grzywny.

Polecamy: Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty, punkty karne, znaki drogowe

Więcej punktów i na dłużej!

Nowy taryfikator mandatów to również "podwyżka" punktów karnych. Dziś maksymalna ilość w czasie jednej kontroli drogowej to 10. Po 1 stycznia 2022 roku liczba ta wzrośnie do 15. A to nie koniec zmian, bo pojawią się również wykroczenia obwarowane 15 punktami karnymi – co bezpośrednio oznacza, że łatwiej będzie stracić prawo jazdy za punkty. Nowelizacja wprowadzi jednak jeszcze dwie zasadnicze zmiany. Po pierwsze punkty karne będą kasowane nie po roku, a dwóch i nie od momentu kontroli drogowej, a... opłacenia grzywny. Po drugie dostęp do ewidencji punktów karnych mogą dostać ubezpieczyciele – w ten sposób przepisowość jazdy może się stać jednym z elementów wyliczania składki OC. Nowe zasady naliczania punktów karnych pojawią się w ruchu drogowym dopiero we wrześniu 2022 roku.

Termin przedawnienia punktów karnych oznaczających dwa lata od momentu opłacenia grzywny oznacza mniej więcej tyle, że gdy kierowca mandatu nie zapłaci, punkty karne nie zostaną wykreślone z ewidencji wcale! A w takim przypadku już dwukrotne nieustąpienie pierwszeństwa pieszym sprawi, że kierujący pożegna się z uprawnieniami.

Nowe mandaty. Znamy już dużo konkretnych kwot

Nowy taryfikator mandatów:

  • mandat za nieujawnienie sprawcy wykroczenia – do 8 tys. zł (dziś 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji, gdy będą poszkodowani – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu – 2,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień – 1,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł), a w tym nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • niezatrzymanie pojazdu w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie szlabanów na przejeździe kolejowym – 2 tys. zł  (dziś do 300 zł)
  • wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu – 1 tys. zł (dziś do 300 zł)
  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa – 1 tys. zł (dziś do 500 zł)

Taryfikator mandatów 2022 skupia się szczególnie na kilku wykroczeniach w ruchu drogowym. Chodzi o nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, przekroczenie prędkości, spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień czy niezatrzymanie pojazdu przed szlabanami na przejeździe kolejowym.

Bardzo ważna jest kwestia wyższych kar za łamanie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie zapór. Szczególnie że wypadki na przejazdach zdarzają się nadal, na co dowody niezwykle łatwo znaleźć w filmikach publikowanych w sieci.

Nowy taryfikator mandatów oznacza poważne problemy dla właścicieli aut, którzy dostaną mandat z fotoradaru i nie będą chcieli wskazać sprawcy. Dziś otrzymują grzywnę 500 zł bez punktów karnych. Od 1 stycznia 2022 roku dostaną 8 tys. zł.

Warto pamiętać też o tym, że cennik nowych mandatów nie zmienił się w każdym punkcie. Cała masa wykroczeń nadal obwarowana jest niską grzywną. Przykład? Parkowanie w złym miejscu to nadal oznacza grzywnę sięgającą 100 zł.

Nowy taryfikator punktów karnych:

  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • przekroczenie prędkości o co najmniej 50 km/h – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • niezatrzymanie pojazdu w celu uniknięcia kontroli drogowej – 15 pkt karnych (dziś 8 pkt karnych)
  • nieprawidłowe zachowanie w stosunku do pieszych – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • kierowanie pojazdu w stanie nietrzeźwości – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)

Taryfikator mandatów 2022 – kary za przekroczenie prędkości:

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h – 50 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 100 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 200 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 300 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 400 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 800 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 1000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 1500 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 2000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 71 km/h – 2500 zł mandatu

Warto pamiętać też o tym, że przekroczenie prędkości na drodze publicznej w strefie miejskiej o więcej niż 50 km/h, nadal wiąże się z odebraniem uprawnień do kierowania pojazdami na 3 miesiące. To zasada, która na stałe pojawiła się w ruchu drogowym.

Kolejna rewolucja. System podwójnych kar

Nowy taryfikator mandatów zakłada system podwójnych kar – wspomnieliśmy o nim słowem już wcześniej. Czasami jednak na podwojeniu mandatu się nie skończy. Może się bowiem okazać, że prowadzący popełni więcej niż jedno wykroczenie. Jeżeli jedno podwoi i dołoży do listy kolejne, w przypadku zbiegu wykroczeń funkcjonariusz będzie mógł mu wypisać mandat opiewający na 6 tys. zł. Naruszenie przez kierującego pojazdem będzie zatem naprawdę surowo karane przez taryfikator mandatów 2022.

Warto też pamiętać o tym, że nowy taryfikator mandatów to też wysoka kara za niewskazanie sprawcy wykroczenia. Kierowca, który nie wskaże kto prowadził pojazd i kto spowodował wykroczenie polegające m.in. na przekroczeniu prędkości czy spowodowaniu zagrożenia dla bezpieczeństwa, może otrzymać grzywnę wynoszącą nawet 8 tys. zł.

Maksymalna stawka mandatów od 20 lat bez zmian

No dobrze, ale omawiając nowy taryfikator mandatów, warto pokusić się o podsumowanie nowelizacji przepisów. I prawda jest taka, że maksymalna stawka mandatów od 20 lat pozostawała bez zmian, a w tym samym czasie nasze pensje rosły. To oznacza, że maksymalna grzywna wynosząca 500 zł oczywiście jest dotkliwa, ale nie w takim samym stopniu jak dwie dekady temu. Podwyżka zatem należała się. Czy aż tak drastyczna? Tego już nie jestem pewien. Szczególnie że rzeczywiście zarabiamy dużo lepiej, ale dużo więcej kosztuje nas też codzienne utrzymanie, a w tym kredyty hipoteczne, utrzymanie aut czy zakup jedzenia – i nie można o tym zapominać. Wydaje mi się zatem, że dużo lepiej by się stało, gdyby podwyżka mandatów występowała stopniowo, a nie sięgnęła jednorazowo kilkuset procent.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(12)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Niewolnik pinokia
    2021-12-26 14:05:06
    Na te plusy przy ************** inflacji trzeba skądś wziąć, ale wszystko w imię "bezpieczeństwa".Wiadomo na kierowcach najłatwiej. Każdemu noga się powinie nawet niedzielenemu kierowcy. Ty polaczku dostałeś 210 pln podwyżki więc błędzie cię stać na mandat. Ceny w sklepach i mandatów są na poziomie Europejskim, wypłaty dalej takie jak na wschodzie.
    0
  • System down
    2022-01-02 00:27:21
    Naratająca opresyjność państwowego aparatu przestępczego przy całkowitej bezkarności urzędników i polityków. Dalej wspierajcie tę totalitarną hydrę.
    1
  • Biju
    2021-12-30 05:48:48
    Te stawki mandatów to chyba tylko dla posłów zarabiających po 12.000 zł. Ja emeryt za za pieszego muszę oddać całą moją emeryturę 1500 zł. Chyba komuś odbiło !!!
    3
  • Decimus Maximus
    2021-12-21 10:31:27
    Jeżeli chodzi o zwiększenie kar - zgoda, powinny być dotkliwe. Dostęp towarzystw ubezpieczeniowych do baz o pkt karnych - kategoryczne nie, z racji na nadużycia. Kowalski który dostanie 10 pkt, bo akurat spieszył się do pracy, czy po dzieciaka do przedszkola, już dostanie 300 zł więcej za ubezpieczenie, a po roku łaskawie zniżkę na 50 zł. Kolejny argument na monopol, bo sytuacji w której musisz coś kupić, nie nazwiesz inaczej jak monopolem. Pewnie, ubezpieczyciele muszą zarobić i nie rzadko to ubezpieczenie pokrywa koszt przewyższający składki które dotychczas uiściłeś, ale nie prowadzi się biznesu który jest nieopłacalny, a i firmy same w sobie źle nie żyją. Kolejna sprawa. Przepisy. Raz że poziom edukacji leży, dwa, poziom samoświadomości i poczucia odpowiedzialności czy samorozwój u uprawnionych do prowadzenia pojazdów leży, trzy głupota tutaj również odciska swoje piętno niesamowicie, i właśnie przepisy nie są w wielu aspektach dostosowane czy aktualne. Przykładem recydywa w postaci osób jeżdżących bez uprawnień. Zarówno z nizin społecznych, jak i tych bogatych. Na jednym końcu dwadzieścia mandatów których i tak nie spłaci do końca życia, bo nie ma z czego i nie ma zamiaru starać się o ich spłatę, a z drugiej "w dniu dzisiejszym...." "czy można kartą? / nie przyjmuję, proszę zapisać kontakt do mojego adwokata" Artykuł przyjemny i pomocny.
    1
    pokażodpowiedzi (1)
  • szczery
    2021-12-28 21:11:55
    No to tylko patrzeć jak policjanci będą brali w łapę wyższe sumy niż teraz. I będą budować już nie po jednym domu, ale po kilka
    1
  • Aa
    2021-12-28 20:58:59
    Mandaty chyba w euro sa liczone a wypłaty dalej w zł 🤨
    0
  • Ano Nygus
    2021-12-31 22:13:15
    Jakiś św. (chyba Tomasz z Akwinu ) powiedział coś w tym stylu : ,,Prawo powinno wynikać z rozumu, jeśli tak nie jest, jest tylko i wyłącznie gwałtem na obywatelach". W naszym państwie jest potrzeba całkowitej zmiany ustawodawstwa tak aby finansowe lobby ( czy to prywatni czy państwowi chciwi kasy ludzie ) nie mieli nic do powiedzenia. Naczelny cel władzy to zapewnienie i wspieranie obywateli w swobodnym rozwoju a nie karanie i za inicjatywę i ściąganie haraczu z nich.
    1
  • Peter Parker
    2021-12-25 13:07:07
    Byle od tych masek panowie się nie potruli dwutlenkiem węgla :)
    1
  • Gość
    2022-01-15 13:50:10
    Będziemy pamietać przy urnach kto ten haracz wprowadził. Po wcy już się śmieja i zacierają rece.
    1
    pokażodpowiedzi (1)
  • Radek
    2022-02-21 14:11:25
    W przypadku osoby niepełnosprawnej lub z widoczną niepełnosprawnością mają państwo drobny błąd. Tam nie ma mowy o nieustąpieniu pierwszeństwa, lecz o niezatrzymaniu się. Warto o tym pamiętać, bo to są dwie różne rzeczy i wiedza, czym jest to pierwsze (a można ją znaleźć w drugim artykule Kodeksu Drogowego) może nas uchronić przed utratą półtora tysiaka polskich złotych.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

REKLAMA

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

REKLAMA

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA