REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia. I już na wstępie możemy powiedzieć jedno – tanio z pewnością nie będzie.

Mandaty drogowe po nowemu, czyli taryfikator mandatów 2022

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów budzi wiele kontrowersji. I tak naprawdę ciężko się temu dziwić. O ile dziś za przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h "kosztuje" od 200 do 300 zł, o tyle od 1 stycznia 2022 roku wysokość kary zwiększy się do 800 zł. A to kwota i tak obniżona, bo pierwotna propozycja zakładała aż 1500 zł mandatu za to wykroczenie. Co więcej, rosną też kary m.in. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, naruszenie przez kierującego pojazdem ograniczenia prędkości czy zakazu wyprzedzania, kierowanie pojazdem mechanicznym bez koniecznych uprawnień czy spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

REKLAMA

Warto w tym punkcie wspomnieć, że rok 2021 w kwestii prawa motoryzacyjnego przebiegał pod hasłem "mandaty drogowe po nowemu". Rządzący nie spieszyli się z prezentacją nowych regulacji. Te początkowo miały wejść w życie 1 grudnia 2021 roku. Ostatecznie nowelizacja zacznie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku. Na kilka dni przed wejściem zmian w życie światło dzienne ujrzał też taryfikator mandatów 2022.

Taryfikator mandatów 2022: mandaty dla recydywistów

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzą takie pojęcie jak mandaty dla recydywistów. Co to oznacza? Kierowca, który w przeciągu dwóch lat popełni to samo wykroczenie, otrzyma dwukrotnie wyższą karę. Dla przykładu przy wcześniej przywołane przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h, wysokość mandatu wzrośnie z 800 do 1600 zł. I co ważne, taką karę policjant będzie mógł wypisać już w czasie kontroli drogowej. Obecnie funkcjonariusze na drodze postępowania mandatowego mogą wystawić grzywnę wynoszącą 1000 zł. Od 1 stycznia 2022 roku maksymalna stawka mandatu wypisanego przez policjanta wzrośnie do 5 tys. zł. Co więcej, taryfikator mandatów 2022 przewiduje wzrost tej kwoty nawet do 6 tys. zł przy zbiegu kilku wykroczeń w ruchu drogowym.

Kierowca będzie mógł zostać ukarany przez policjanta grzywną wynoszącą nawet 5 tys. zł. Wzrosną też kary w sądach. Dziś to 5 tys. zł. Po 1 stycznia 2022 roku naruszenie przez kierującego pojazdem będzie się mogło zakończyć grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł. Oczywiście sąd skorzysta z tak wysokiej kary w wyjątkowych przypadkach. Dotyczy to szczególnie drastycznych wykroczeń i dobrym przykładem jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy omijanie pojazdu, który się zatrzymał w celu przepuszczenia pieszego.

Nowy taryfikator mandatowy przynosi kierowcom jeden pewnik. Szczególnie drastyczne wykroczenia spotkają się z surową karą. Na których skupili się rządzący? Nowy taryfikator mandatów przewiduje surową karę m.in. brak zatrzymania przed pasami w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu lub umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej. Poza tym zwiększyły się kary za niezachowanie należytej ostrożności, które doprowadzi do kolizji, kierowanie w strefie ruchu pojazdem innym niż ten, na który kierowca ma uprawnienia czy parkowanie na kopercie dla niepełnosprawnych auta osoby używającej specjalnego znaku (karty parkingowej), który został sfałszowany. Nowa taryfa mandatów oznacza, że np. przy zbiegu wykroczeń, policjant może wypisać nawet 6 tys. zł grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty, punkty karne, znaki drogowe

Więcej punktów i na dłużej!

Nowy taryfikator mandatów to również "podwyżka" punktów karnych. Dziś maksymalna ilość w czasie jednej kontroli drogowej to 10. Po 1 stycznia 2022 roku liczba ta wzrośnie do 15. A to nie koniec zmian, bo pojawią się również wykroczenia obwarowane 15 punktami karnymi – co bezpośrednio oznacza, że łatwiej będzie stracić prawo jazdy za punkty. Nowelizacja wprowadzi jednak jeszcze dwie zasadnicze zmiany. Po pierwsze punkty karne będą kasowane nie po roku, a dwóch i nie od momentu kontroli drogowej, a... opłacenia grzywny. Po drugie dostęp do ewidencji punktów karnych mogą dostać ubezpieczyciele – w ten sposób przepisowość jazdy może się stać jednym z elementów wyliczania składki OC. Nowe zasady naliczania punktów karnych pojawią się w ruchu drogowym dopiero we wrześniu 2022 roku.

Termin przedawnienia punktów karnych oznaczających dwa lata od momentu opłacenia grzywny oznacza mniej więcej tyle, że gdy kierowca mandatu nie zapłaci, punkty karne nie zostaną wykreślone z ewidencji wcale! A w takim przypadku już dwukrotne nieustąpienie pierwszeństwa pieszym sprawi, że kierujący pożegna się z uprawnieniami.

Nowe mandaty. Znamy już dużo konkretnych kwot

Nowy taryfikator mandatów:

  • mandat za nieujawnienie sprawcy wykroczenia – do 8 tys. zł (dziś 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji, gdy będą poszkodowani – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu – 2,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień – 1,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł), a w tym nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • niezatrzymanie pojazdu w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie szlabanów na przejeździe kolejowym – 2 tys. zł  (dziś do 300 zł)
  • wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu – 1 tys. zł (dziś do 300 zł)
  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa – 1 tys. zł (dziś do 500 zł)

Taryfikator mandatów 2022 skupia się szczególnie na kilku wykroczeniach w ruchu drogowym. Chodzi o nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, przekroczenie prędkości, spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień czy niezatrzymanie pojazdu przed szlabanami na przejeździe kolejowym.

Bardzo ważna jest kwestia wyższych kar za łamanie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie zapór. Szczególnie że wypadki na przejazdach zdarzają się nadal, na co dowody niezwykle łatwo znaleźć w filmikach publikowanych w sieci.

Nowy taryfikator mandatów oznacza poważne problemy dla właścicieli aut, którzy dostaną mandat z fotoradaru i nie będą chcieli wskazać sprawcy. Dziś otrzymują grzywnę 500 zł bez punktów karnych. Od 1 stycznia 2022 roku dostaną 8 tys. zł.

Warto pamiętać też o tym, że cennik nowych mandatów nie zmienił się w każdym punkcie. Cała masa wykroczeń nadal obwarowana jest niską grzywną. Przykład? Parkowanie w złym miejscu to nadal oznacza grzywnę sięgającą 100 zł.

Nowy taryfikator punktów karnych:

  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • przekroczenie prędkości o co najmniej 50 km/h – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • niezatrzymanie pojazdu w celu uniknięcia kontroli drogowej – 15 pkt karnych (dziś 8 pkt karnych)
  • nieprawidłowe zachowanie w stosunku do pieszych – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • kierowanie pojazdu w stanie nietrzeźwości – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)

Taryfikator mandatów 2022 – kary za przekroczenie prędkości:

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h – 50 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 100 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 200 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 300 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 400 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 800 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 1000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 1500 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 2000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 71 km/h – 2500 zł mandatu

Warto pamiętać też o tym, że przekroczenie prędkości na drodze publicznej w strefie miejskiej o więcej niż 50 km/h, nadal wiąże się z odebraniem uprawnień do kierowania pojazdami na 3 miesiące. To zasada, która na stałe pojawiła się w ruchu drogowym.

Kolejna rewolucja. System podwójnych kar

Nowy taryfikator mandatów zakłada system podwójnych kar – wspomnieliśmy o nim słowem już wcześniej. Czasami jednak na podwojeniu mandatu się nie skończy. Może się bowiem okazać, że prowadzący popełni więcej niż jedno wykroczenie. Jeżeli jedno podwoi i dołoży do listy kolejne, w przypadku zbiegu wykroczeń funkcjonariusz będzie mógł mu wypisać mandat opiewający na 6 tys. zł. Naruszenie przez kierującego pojazdem będzie zatem naprawdę surowo karane przez taryfikator mandatów 2022.

Warto też pamiętać o tym, że nowy taryfikator mandatów to też wysoka kara za niewskazanie sprawcy wykroczenia. Kierowca, który nie wskaże kto prowadził pojazd i kto spowodował wykroczenie polegające m.in. na przekroczeniu prędkości czy spowodowaniu zagrożenia dla bezpieczeństwa, może otrzymać grzywnę wynoszącą nawet 8 tys. zł.

Maksymalna stawka mandatów od 20 lat bez zmian

No dobrze, ale omawiając nowy taryfikator mandatów, warto pokusić się o podsumowanie nowelizacji przepisów. I prawda jest taka, że maksymalna stawka mandatów od 20 lat pozostawała bez zmian, a w tym samym czasie nasze pensje rosły. To oznacza, że maksymalna grzywna wynosząca 500 zł oczywiście jest dotkliwa, ale nie w takim samym stopniu jak dwie dekady temu. Podwyżka zatem należała się. Czy aż tak drastyczna? Tego już nie jestem pewien. Szczególnie że rzeczywiście zarabiamy dużo lepiej, ale dużo więcej kosztuje nas też codzienne utrzymanie, a w tym kredyty hipoteczne, utrzymanie aut czy zakup jedzenia – i nie można o tym zapominać. Wydaje mi się zatem, że dużo lepiej by się stało, gdyby podwyżka mandatów występowała stopniowo, a nie sięgnęła jednorazowo kilkuset procent.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA