REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia.
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów. Znamy stawki obowiązujące od stycznia. I już na wstępie możemy powiedzieć jedno – tanio z pewnością nie będzie.

Mandaty drogowe po nowemu, czyli taryfikator mandatów 2022

REKLAMA

Nowy taryfikator mandatów budzi wiele kontrowersji. I tak naprawdę ciężko się temu dziwić. O ile dziś za przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h "kosztuje" od 200 do 300 zł, o tyle od 1 stycznia 2022 roku wysokość kary zwiększy się do 800 zł. A to kwota i tak obniżona, bo pierwotna propozycja zakładała aż 1500 zł mandatu za to wykroczenie. Co więcej, rosną też kary m.in. za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, naruszenie przez kierującego pojazdem ograniczenia prędkości czy zakazu wyprzedzania, kierowanie pojazdem mechanicznym bez koniecznych uprawnień czy spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

REKLAMA

Warto w tym punkcie wspomnieć, że rok 2021 w kwestii prawa motoryzacyjnego przebiegał pod hasłem "mandaty drogowe po nowemu". Rządzący nie spieszyli się z prezentacją nowych regulacji. Te początkowo miały wejść w życie 1 grudnia 2021 roku. Ostatecznie nowelizacja zacznie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku. Na kilka dni przed wejściem zmian w życie światło dzienne ujrzał też taryfikator mandatów 2022.

Taryfikator mandatów 2022: mandaty dla recydywistów

REKLAMA

Nowe przepisy wprowadzą takie pojęcie jak mandaty dla recydywistów. Co to oznacza? Kierowca, który w przeciągu dwóch lat popełni to samo wykroczenie, otrzyma dwukrotnie wyższą karę. Dla przykładu przy wcześniej przywołane przekroczenie prędkości o co najmniej 31 km/h, wysokość mandatu wzrośnie z 800 do 1600 zł. I co ważne, taką karę policjant będzie mógł wypisać już w czasie kontroli drogowej. Obecnie funkcjonariusze na drodze postępowania mandatowego mogą wystawić grzywnę wynoszącą 1000 zł. Od 1 stycznia 2022 roku maksymalna stawka mandatu wypisanego przez policjanta wzrośnie do 5 tys. zł. Co więcej, taryfikator mandatów 2022 przewiduje wzrost tej kwoty nawet do 6 tys. zł przy zbiegu kilku wykroczeń w ruchu drogowym.

Kierowca będzie mógł zostać ukarany przez policjanta grzywną wynoszącą nawet 5 tys. zł. Wzrosną też kary w sądach. Dziś to 5 tys. zł. Po 1 stycznia 2022 roku naruszenie przez kierującego pojazdem będzie się mogło zakończyć grzywną wynoszącą nawet 30 tys. zł. Oczywiście sąd skorzysta z tak wysokiej kary w wyjątkowych przypadkach. Dotyczy to szczególnie drastycznych wykroczeń i dobrym przykładem jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy omijanie pojazdu, który się zatrzymał w celu przepuszczenia pieszego.

Nowy taryfikator mandatowy przynosi kierowcom jeden pewnik. Szczególnie drastyczne wykroczenia spotkają się z surową karą. Na których skupili się rządzący? Nowy taryfikator mandatów przewiduje surową karę m.in. brak zatrzymania przed pasami w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu lub umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej. Poza tym zwiększyły się kary za niezachowanie należytej ostrożności, które doprowadzi do kolizji, kierowanie w strefie ruchu pojazdem innym niż ten, na który kierowca ma uprawnienia czy parkowanie na kopercie dla niepełnosprawnych auta osoby używającej specjalnego znaku (karty parkingowej), który został sfałszowany. Nowa taryfa mandatów oznacza, że np. przy zbiegu wykroczeń, policjant może wypisać nawet 6 tys. zł grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty, punkty karne, znaki drogowe

Więcej punktów i na dłużej!

Nowy taryfikator mandatów to również "podwyżka" punktów karnych. Dziś maksymalna ilość w czasie jednej kontroli drogowej to 10. Po 1 stycznia 2022 roku liczba ta wzrośnie do 15. A to nie koniec zmian, bo pojawią się również wykroczenia obwarowane 15 punktami karnymi – co bezpośrednio oznacza, że łatwiej będzie stracić prawo jazdy za punkty. Nowelizacja wprowadzi jednak jeszcze dwie zasadnicze zmiany. Po pierwsze punkty karne będą kasowane nie po roku, a dwóch i nie od momentu kontroli drogowej, a... opłacenia grzywny. Po drugie dostęp do ewidencji punktów karnych mogą dostać ubezpieczyciele – w ten sposób przepisowość jazdy może się stać jednym z elementów wyliczania składki OC. Nowe zasady naliczania punktów karnych pojawią się w ruchu drogowym dopiero we wrześniu 2022 roku.

Termin przedawnienia punktów karnych oznaczających dwa lata od momentu opłacenia grzywny oznacza mniej więcej tyle, że gdy kierowca mandatu nie zapłaci, punkty karne nie zostaną wykreślone z ewidencji wcale! A w takim przypadku już dwukrotne nieustąpienie pierwszeństwa pieszym sprawi, że kierujący pożegna się z uprawnieniami.

Nowe mandaty. Znamy już dużo konkretnych kwot

Nowy taryfikator mandatów:

  • mandat za nieujawnienie sprawcy wykroczenia – do 8 tys. zł (dziś 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji, gdy będą poszkodowani – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • mandat za spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu – 2,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień – 1,5 tys. zł (dziś 500 zł)
  • nieprawidłowe zachowanie wobec pieszych – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł), a w tym nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 1,5 tys. zł (dziś do 500 zł)
  • niezatrzymanie pojazdu w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie szlabanów na przejeździe kolejowym – 2 tys. zł  (dziś do 300 zł)
  • wyprzedzanie w niedozwolonym miejscu – 1 tys. zł (dziś do 300 zł)
  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa – 1 tys. zł (dziś do 500 zł)

Taryfikator mandatów 2022 skupia się szczególnie na kilku wykroczeniach w ruchu drogowym. Chodzi o nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu, przekroczenie prędkości, spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa, kierowanie pojazdem mechanicznym bez uprawnień czy niezatrzymanie pojazdu przed szlabanami na przejeździe kolejowym.

Bardzo ważna jest kwestia wyższych kar za łamanie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy w sytuacji, w której rozpoczęło się zamykanie zapór. Szczególnie że wypadki na przejazdach zdarzają się nadal, na co dowody niezwykle łatwo znaleźć w filmikach publikowanych w sieci.

Nowy taryfikator mandatów oznacza poważne problemy dla właścicieli aut, którzy dostaną mandat z fotoradaru i nie będą chcieli wskazać sprawcy. Dziś otrzymują grzywnę 500 zł bez punktów karnych. Od 1 stycznia 2022 roku dostaną 8 tys. zł.

Warto pamiętać też o tym, że cennik nowych mandatów nie zmienił się w każdym punkcie. Cała masa wykroczeń nadal obwarowana jest niską grzywną. Przykład? Parkowanie w złym miejscu to nadal oznacza grzywnę sięgającą 100 zł.

Nowy taryfikator punktów karnych:

  • wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • przekroczenie prędkości o co najmniej 50 km/h – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • niezatrzymanie pojazdu w celu uniknięcia kontroli drogowej – 15 pkt karnych (dziś 8 pkt karnych)
  • nieprawidłowe zachowanie w stosunku do pieszych – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu umożliwienia przejścia pieszemu przez jezdnię – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu w stanie widocznej ograniczonej sprawności ruchowej – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)
  • kierowanie pojazdu w stanie nietrzeźwości – 15 pkt karnych (dziś 10 pkt karnych)

Taryfikator mandatów 2022 – kary za przekroczenie prędkości:

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h – 50 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 11 do 15 km/h – 100 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 16 do 20 km/h – 200 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 21 do 25 km/h – 300 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 26 do 30 km/h – 400 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 31 do 40 km/h – 800 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 41 do 50 km/h – 1000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 51 do 60 km/h – 1500 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 61 do 70 km/h – 2000 zł mandatu
  • Przekroczenie prędkości od 71 km/h – 2500 zł mandatu

Warto pamiętać też o tym, że przekroczenie prędkości na drodze publicznej w strefie miejskiej o więcej niż 50 km/h, nadal wiąże się z odebraniem uprawnień do kierowania pojazdami na 3 miesiące. To zasada, która na stałe pojawiła się w ruchu drogowym.

Kolejna rewolucja. System podwójnych kar

Nowy taryfikator mandatów zakłada system podwójnych kar – wspomnieliśmy o nim słowem już wcześniej. Czasami jednak na podwojeniu mandatu się nie skończy. Może się bowiem okazać, że prowadzący popełni więcej niż jedno wykroczenie. Jeżeli jedno podwoi i dołoży do listy kolejne, w przypadku zbiegu wykroczeń funkcjonariusz będzie mógł mu wypisać mandat opiewający na 6 tys. zł. Naruszenie przez kierującego pojazdem będzie zatem naprawdę surowo karane przez taryfikator mandatów 2022.

Warto też pamiętać o tym, że nowy taryfikator mandatów to też wysoka kara za niewskazanie sprawcy wykroczenia. Kierowca, który nie wskaże kto prowadził pojazd i kto spowodował wykroczenie polegające m.in. na przekroczeniu prędkości czy spowodowaniu zagrożenia dla bezpieczeństwa, może otrzymać grzywnę wynoszącą nawet 8 tys. zł.

Maksymalna stawka mandatów od 20 lat bez zmian

No dobrze, ale omawiając nowy taryfikator mandatów, warto pokusić się o podsumowanie nowelizacji przepisów. I prawda jest taka, że maksymalna stawka mandatów od 20 lat pozostawała bez zmian, a w tym samym czasie nasze pensje rosły. To oznacza, że maksymalna grzywna wynosząca 500 zł oczywiście jest dotkliwa, ale nie w takim samym stopniu jak dwie dekady temu. Podwyżka zatem należała się. Czy aż tak drastyczna? Tego już nie jestem pewien. Szczególnie że rzeczywiście zarabiamy dużo lepiej, ale dużo więcej kosztuje nas też codzienne utrzymanie, a w tym kredyty hipoteczne, utrzymanie aut czy zakup jedzenia – i nie można o tym zapominać. Wydaje mi się zatem, że dużo lepiej by się stało, gdyby podwyżka mandatów występowała stopniowo, a nie sięgnęła jednorazowo kilkuset procent.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA