REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady używania świateł mijania i świateł do jazdy dziennej

Łukasz Cybul
Tradycyjne już dla Audi reflektory z obwódką ze świateł LED.
Tradycyjne już dla Audi reflektory z obwódką ze świateł LED.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Czy podczas opadów atmosferycznych w ciągu dnia można stosować światła do jazdy dziennej zamiast świateł mijania? A jakich świateł używać w tunelu?

Od 2007 roku obowiązuje w Polsce nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę. Nowe auta są fabrycznie wyposażone w światła do jazdy dziennej. Starsze często otrzymują dodatkowe oświetlenie LED. Kierowcy pozostałych samochodów używają świateł mijania. Przepisy ściśle określają, w jakich sytuacjach należy korzystać z każdego z powyższych rodzajów oświetlenia.

REKLAMA

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym podyktowane są zawsze chęcią osiągnięcia jednego z dwóch celów: zwiększenia bezpieczeństwa na drogach lub poprawienia płynności ruchu drogowego. Obowiązek używania świateł mijania przez całą dobę stara się spełnić pierwszy z powyższych.

Politycy agitujący kilka lat temu za wprowadzeniem tego nakazu przekonywali, że podobne  rozwiązanie sprawdziło się znakomicie np. w krajach skandynawskich, gdzie w krótkim okresie po jego wprowadzeniu odnotowano znaczący spadek wypadków.

– Faktycznie, intencją wprowadzenia całodobowego obowiązku używania świateł mijania, a warunkowo świateł do jazdy dziennej, była chęć poprawienia bezpieczeństwa panującego w ruchu drogowym – twierdzi radca prawny Kamil Kozubek, który dodaje: – Realizacja zamysłu spowodowana była wykazaniem przez znawców praktyki wypadkowej, że pojazd z włączonymi światłami jest lepiej widoczny, zwłaszcza dla pieszego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzyści płynące z obowiązku jazdy na światłach mijania przez całą dobę

REKLAMA

W trakcie debaty przed wprowadzeniem przepisu miał on tylu orędowników, co przeciwników. Do tych drugich należeli obrońcy wolności przekonujący, że kolejny nakaz ograniczy i tak dostatecznie już ograniczoną wolność kierowców. Wśród oponentów znaleźli się również kierowcy zapatrzeni w statystyki spalania, twierdzący, że całodobowe korzystanie z oświetlenia pojazdu spowoduje wzrost zapotrzebowania na benzynę, co z kolei przyczyni się do zwiększenia zanieczyszczenia środowiska.

Pomysłodawcy wprowadzenia nakazu wskazywali z kolei na doświadczenia państw, które skorzystały z proponowanego przez nich rozwiązania, a także przedstawiali statystyki, mające potwierdzić słuszność podążania wyznaczoną przez te państwa drogą.

Jednym z najbardziej przemawiających do wyobraźni argumentów wydawała się być chęć ujednolicenia sytuacji panującej na drogach. – Fakt używania świateł tylko przez niektórych użytkowników, a przez innych nie, mógł stwarzać zagrożenie, gdyż kierujący przyzwyczajeni do lepszej widoczności pojazdów oświetlonych mogli nie zauważyć tych, które nie miały włączonych świateł – wyjaśnia mec. Kozubek.

Osiągnięcie wyższego poziomu bezpieczeństwa było zatem głównym celem proponowanych zmian. Pomysłodawcy nakazu przekonywali, że przyczyni się on do zmniejszenia liczby wypadków. – Porównanie danych statystycznych, dotyczących zderzeń czołowych w okresie przed i po uchwaleniu przedmiotowej nowelizacji pozwala stwierdzić, że liczba ta zmniejszyła się. Wstępnie można zatem ocenić, że jeden z celów wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami w ciągu dnia został osiągnięty – twierdzi mec. Kozubek.

Zobacz też: Mandat za nieodśnieżony samochód

Światła do jazdy dziennej - wymogi prawne

REKLAMA

Zmiana przepisów postawiła kierowców przed koniecznością zrealizowania nowego obowiązku. Nabywcom nowych samochodów z pomocą przyszli producenci aut, wprowadzając na rynek pojazdy z fabrycznie zamontowanymi światłami do jazdy dziennej. Reszta zaczęła używać świateł mijania. Jak grzyby po deszczu zaczęły pojawiać się na naszych drogach również używane samochody wyposażone w dodatkowe oświetlenie - światła LED. Część z nich, niestety, zamontowanych w sposób nieprawidłowy.

– Lampy i sposób ich zamontowania muszą spełniać pewne rygory. Przedmiotową problematykę regulują rozporządzenie Ministra Infrastruktur oraz regulaminy numer 48 i 87 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Światła powinny być zamontowane na wysokości od 25 do 150 cm nad ziemią, znajdować się maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a odległość między nimi nie powinna być mniejsza, niż 60 cm. Powinny także włączać się automatycznie po włączeniu zapłonu oraz wyłączać po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych – wyjaśnia podinspektor Sebastian Gleń z zespołu ds. regulacji prawnych Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

Wymienione powyżej rozporządzenie dostosowało nasze przepisy do obowiązujących norm europejskich, jednocześnie uwzględniając wcześniej przyjęte u nas zasady, które nie obejmowały kwestii jednoczesnego korzystania z różnego oświetlenia pojazdu.

– W samochodach zarejestrowanych po raz pierwszy do końca 2009 roku dopuszcza się instalację świateł do jazdy dziennej, przy której świecą się również światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Chodzi o to, aby nie trzeba było dokonywać przeróbek i modyfikacji instalacji w samochodach, w których założono światła do jazdy dziennej według wcześniej obowiązujących w Polsce przepisów – zauważa nadkomisarz Maciej Zdunowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Zobacz też: Spłata mandatu w ratach?

Kiedy używać świateł do jazdy dziennej, a kiedy świateł mijania?

Należy w tym miejscu podkreślić, że korzystanie z każdego rodzaju oświetlenia dopuszczalne jest jedynie w ściśle określonych warunkach. Przepisy zobowiązują kierujących do całodobowej jazdy na światłach mijania. Możliwość korzystania ze świateł do jazdy dziennej traktować należy więc jedynie jako wyjątek od ogólnej reguły.

– Zgodnie z zasadą kierujący jest zobowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Niemniej w przepisach wyrażony został wyjątek, według którego w czasie od świtu do zmierzchu, przy braku utrudnień w postaci zakłóceń przejrzystości powietrza, kierowca może używać świateł mijania albo świateł do jazdy dziennej - wyjaśnia radca prawny Kamil Kozubek.

Kluczowe jest tutaj ustalenie znaczenia terminu normalna przejrzystość. – Ustawodawca nie zdefiniował tego określenia, więc ocena należy do kierującego. Dla ułatwienia dodam, że czynnikami, powodującymi zmniejszenie przejrzystości powietrza są opady atmosferyczne, zamglenie, dym, czy kurz – zauważa mec. Kozubek.

Nie można zapominać, że poruszając się po drogach bez wymaganego oświetlenia, narażamy się na mandat karny. – Od świtu do zmierzchu - 100 złotych i 2 punkty karne, od zmierzchu do świtu - 200 złotych i 4 punkty karne - przypomina podinspektor Gleń.

Zobacz też: Zbyt wolna jazda autem - mandat i punkty karne

Czy w tunelu trzeba używać świateł mijania?

Problematyczna jest kwestia dotycząca obowiązku używania świateł dziennych/mijania w tunelu, z której jednolitą interpretacją kłopot mają nawet rzecznicy wojewódzkich komend policji. Do niedawna przepisy zobowiązywały bowiem kierującego do używania w tunelu świateł mijania. – Wydaje się jednak, że w obowiązującym stanie prawnym brak jest bezwzględnego przepisu nakładającego na kierowcę takiego obowiązku – uważa mec. Kozubek, który przypomina przy tym o nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym z 7.03.2007 roku, gdy powyższy zapis wykreślono.

Z taką interpretacją zgadza się podinspektor Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, który jednocześnie zaleca jednak korzystanie ze świateł mijania w tunelu. – Między innymi z uwagi na brak oświetlenia tyłu pojazdu przy włączonych światłach dziennych, a bezwzględnie zalecam włączanie świateł mijania w przypadku tunelu słabo oświetlonego lub bez oświetlenia – wyjaśnia Sebastian Gleń.

Zobacz też: Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy - Polska i Europa

Kontrola oświetlenia przez funkcjonariusza policji

Wspomniałem wcześniej o zasadach prawidłowego montowania świateł do jazdy dziennej, który można zweryfikować w najbliższej stacji kontroli pojazdów. Pamiętać należy jednak, że kontroli stanu oświetlenia naszego auta może dokonać również funkcjonariusz policji, który posiada uprawnienia do przeprowadzenia kontroli drogowej.

– Podstawa faktyczna zatrzymania pojazdu do kontroli uzależniona jest od konkretnych sytuacji. Policjant jest uprawniony do sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze. Jeśli poweźmie uzasadnione podejrzenie, iż kontrolowany pojazd może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie się kierującego, może nawet kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu – zauważa mec. Kozubek.

– Podczas kontroli drogowej policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu, które posiada niehomologowane światła lub umieszczone niezgodnie z warunkami technicznymi. Nadto kierowca korzystający z takiego pojazdu popełnia wykroczenie, za które grozi mandat w wysokości do 500 złotych – przestrzega Gleń.

Zobacz też: Kierowca kontra pieszy - kto ma pierwszeństwo i kiedy?

Obrona przed mandatem za brak oświetlenia

– Nie jest możliwe przytoczenie uniwersalnej linii obrony, gdyż zależy ona od okoliczności zaistniałych w danej sytuacji. Można jedynie zwrócić uwagę, że kierowca powinien skupić się przede wszystkim na wykazaniu, iż nie zaszły przesłanki odpowiedzialności., tj. wykazać, że użył właściwego oświetlenia zewnętrznego, zgodnie z ustawą – wyjaśnia Kozubek, który jednocześnie uspokaja wszystkich, którym tuż przed kontrolą przepaliła się żarówka.

– Warto też wskazać, że za wykroczenie nie będzie odpowiadała osoba prowadząca pojazd, w którym w trakcie jazdy zepsuło się oświetlenie, gdy tej awarii kierujący nie mógł zauważyć (np. przepalenie się żarówki). Co prawda osoba taka narusza zakaz poruszania się bez wymaganych prawem świateł, ale nie można jej w tym przypadku przypisać winy – kończy radca prawny Kamil Kozubek.

Zobacz też: Mandat za jazdę środkowym pasem - dlaczego?

Wysokość mandatów związanych z oświetleniem pojazdu

200 złotych i 4 punkty niestosowanie się do obowiązku używania wymaganych świateł od zmierzchu do świtu
200 złotych i 2 punkty niestosowanie się do obowiązku używania wymaganych świateł w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza
100 złotych i 2 punkty niestosowanie się do obowiązku używania wymaganych świateł od świtu do zmierzchu
200 złotych i 4 punkty niestosowanie się do obowiązku używania wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory roku
100 złotych i 2 punkty naruszenie warunków dopuszczalności używania świateł przeciwmgłowych przednich
200 złotych i 3 punkty zakrywanie świateł
200 złotych i 3 punkty niezgodne z przepisami używanie świateł drogowych
zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i grzywna 50 - 200 złotych umieszczenie niehomologowanego lub niewłaściwego źródła światła lub lampy, nieprawidłowe rozmieszczenie świateł, ich barwa lub połączenie z instalacją pojazdu

Volvo S60 T6 AWD Polestar 2014 światła dzienne
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA