REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezapłacony mandat - Urząd Skarbowy nie zapomina!

Subskrybuj nas na Youtube
Niezapłacony mandat może wiązać się z całkiem nieprzyjemnymi konsekwencjami. Fot. Fotolia
Niezapłacony mandat może wiązać się z całkiem nieprzyjemnymi konsekwencjami. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób nie płaci mandatów licząc na to, że ulegną one przedawnieniu. W rzeczywistości Urząd Skarbowy ma aż 3 lata na ściągnięcie należnej kwoty grzywny. Co więcej, ma do tego wiele skutecznych narzędzi.

Nie podpisuj mandatu jeśli się nie zgadzasz z zarzutem!

W momencie wystawienia mandatu przez funkcjonariusza, kierowca obok powodu ukarania oraz wysokości mandatu, musi zostać również poinformowany o możliwości jego odmowy. – Jeżeli nie zgadzamy się ze zdaniem policjanta, uważamy, że jesteśmy niewinni, a funkcjonariusz chce niesłusznie nas ukarać, to oczywiście możemy odmówić przyjęcia mandatu. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Gdy kierowca skorzysta z tego prawa i odmówi podpisania mandatu, wniosek o ukaranie go zostanie skierowany do sądu. – dodaje Kaźmierczak. Proces może potrwać, a zasądzona kara znacznie przewyższyć tę wymierzoną przez policjanta. Sąd nie jest związany taryfikatorem mandatów, więc grzywna może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Choć zazwyczaj zasądzone kwoty są zbliżone do tych proponowanych przez funkcjonariuszy. W przypadku przegranego procesu trzeba się jednak liczyć także z dodatkowym kosztem – postępowania sądowego. Jeżeli więc chcemy uniknąć mandatu odmawiając jego przyjęcia, to musimy dysponować dowodami, które przekonają sąd o naszej niewinności.

REKLAMA

Zobacz też: Nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi - mandat

7 dni na zapłacenie mandatu

Kierowca ma 7 dni na zapłacenie mandatu wystawionego przez funkcjonariusza. W przeciwnym wypadku ściągnięcie należności nastąpi w oparciu o przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Oznacza to, że po wystawieniu tytułu wykonawczego przez np. Urząd Wojewódzki, sprawa zostaje przejęta przez Urząd Skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania ukaranego kierowcy. Urząd staje się wówczas odpowiedzialny za wyegzekwowanie zapłaty. W tym celu może skorzystać z różnych możliwości. Zwyczajowo, na pierwszy ogień idą sposoby najmniej dotkliwe dla kieszeni osoby, która popełniła wykroczenie. Przykładowo grzywna może zostać ściągnięta z nadpłaconego podatku dochodowego. Nie zawsze jednak istnieje taka możliwość.

Urząd Skarbowy - jak ściąga należności?

Urząd Skarbowy może, więc również zająć inne źródła dochodu kierowcy, takie jak zasiłek, emerytura czy renta. Może także wydać decyzję o zajęciu części pensji, przy czym nie może to być kwota przekraczająca 60% płacy minimalnej. Urząd dysponuje też możliwością zajęcia środków znajdujących się na koncie. Co ważne, Urząd nie jest zobowiązany do poinformowania delikwenta o zajęciu jego środków, więc sprawdzenie stanu konta może wiązać się z niemiłą niespodzianką. Najbardziej dotkliwą metodą stosowaną przez Urząd w ostateczności jest wysłanie do ukaranego kierowcy poborcy skarbowego, który uprawniony jest do zajęcia mienia. Mogą to być np. dzieła sztuki lub różnego rodzaju sprzęt, jak telewizor czy komputer. Wyjątkiem są te sprzęty, które są niezbędne do wykonywania pracy zarobkowej.

Zobacz też: Holowanie na sztywno, tzw. "sztywny hol" - mandat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaleganie z długami

Od mandatów nie są naliczane odsetki. Kierowca nie znajdzie się więc w Krajowym Rejestrze Dłużników, ale mimo to nie uda mu się uzyskać zaświadczenia o niezaleganiu z długami, aż do momentu zapłacenia mandatu. Urząd Skarbowy poza wyegzekwowaniem należności z tytułu mandatu doliczy także koszty egzekucyjne. Dlatego najlepiej starać się po prostu mandatom zapobiegać. – Uchronić się od mandatu można przede wszystkim jeżdżąc zgodnie z przepisami, ale nie zaszkodzi pomoc ze strony aplikacji dla kierowców. – mówi A. Kaźmierczak,  operator systemu Yanosik.pl – Kontrole prędkości mają z założenia charakter prewencyjny, a wzajemne informowanie się o nich przyczynia się zarówno do zdjęcia nogi z gazu, jak i do uniknięcia mandatu. – dodaje Kaźmierczak. Część kierowców liczy też na to, że uda im się wymigać od zapłacenia kary, gdy sprawa się przedawni. W praktyce do takich sytuacji dochodzi jednak bardzo rzadko. Urząd ma bowiem aż 3 lata na ściągnięcie należności i zazwyczaj pilnuje terminów.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA