REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może przeprowadzać kontrolę drogową?

Subskrybuj nas na Youtube
kontrola drogowa
kontrola drogowa

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko policja może dokonać kontroli drogowej. Podobne uprawnienia mają także inne służby. Warto o tym pamiętać!

Policyjny pojazd na poboczu lub "suszarka" wycelowana w nadjeżdżający pojazd, to pierwsze skojarzenia jakie nasuwają się kiedy mowa kontroli drogowej. Trzeba jednak pamiętać, że przeprowadzanie kontroli nie jest domeną jedynie drogówki. Warto wiedzieć jakie jeszcze służby mają takie uprawnienia.

REKLAMA

Patrol policji drogowej

W kwestii kontrolowania kierowców policja ma szerokie uprawnienia. Funkcjonariusz policji ma prawo do wydawania wiążących poleceń i sygnałów wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Umundurowany policjant jest uprawniony do zatrzymania każdego pojazdu w dowolnym miejscu i czasie, bez względu na to czy dysponuje radiowozem czy nie. Z kolei policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem tylko na obszarze zabudowanym i pod warunkiem posługiwania się tarczą do zatrzymywania pojazdów. Policja może wylegitmować kierowcę i wydawać mu wiążące polecenia. Ma prawo do skontrolowania tachografu, ładunku oraz stanu technicznego pojazdu. 

Zobacz też: Gadżety, za które można dostać mandat

Policjant może także zażądać od kierującego, by poddał się on badaniu sprawdzającemu trzeźwość np. alkomatem. Jeśli kontrola wykaże prowadzenie auta pod wpływem alkoholu, ma prawo zabrać samochód. Podobnie w przypadku braku wymaganych dokumentów i opłaconej składki OC, złego stanu technicznego auta oraz naruszania wymagań ochrony środowiska. Policjant może także zarekwirować dowód rejestracyjny, jeżeli okaże się, że przegląd techniczny auta nie został przeprowadzony w wyznaczonym terminie lub pojazd zagraża bezpieczeństwu na drodze. – Najwięcej kontroli przeprowadzanych przez policję nasi użytkownicy zgłaszają na DK 7 – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik – Z danych zgromadzonych w naszym systemie wynika, że na tej drodze znajduje się ponad 50 miejsc, w których często można spotkać drogówkę. Również na tej drodze najczęściej zgłaszane są kontrole Inspekcji – w ostatnim miesiącu nasi użytkownicy zgłosili ich ponad 300 – dodaje Kaźmierczak.

ITD - kontrola

Inspekcja Transportu Drogowego zajmuje się już nie tylko przeprowadzaniem kontroli ciężarówek czy autobusów. Od pewnego czasu jej uprawnienia są znacznie szersze. ITD może dokonywać również kontroli aut osobowych. Ma prawo do wystawiania mandatów i pobierania kar pieniężnych. Inspektor dokonujący kontroli musi być umundurowany i okazać legitymację. Inspekcja może wręczyć kierowcy mandat za spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym, prowadzenie auta bez wymaganych świateł, utrudnianie ruchu na drogach publicznych, niestosowanie się do znaków lub sygnałów, prowadzenie pojazdu bez wymaganych dokumentów, a także niedostosowanie prędkości do obowiązującego na danej drodze ograniczenia. GITD dysponuje w swoim arsenale urządzeniami kontrolującymi prędkość takimi jak te służące do odcinkowego pomiaru prędkości, wideorejestratory ukryte w nieoznakowanych pojazdach oraz  fotoradary stacjonarne. W naszej bazie znajduje się obecnie ponad 1500 masztów fotoradarowych – mówi A. Kaźmierczak, Yanosik.pl – Oczywiście nie wszystkie są wyposażone w urządzenia pomiarowe, ale dopóki GITD nie usunie "pustych" fotoradarów, będziemy informować naszych użytkowników o wszystkich masztach –  dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kontrola drogowa - weryfikacja stanu techniczego pojazdu

Kto jeszcze może zatrzymać auto do kontroli?

REKLAMA

Nie każdy spodziewa się kontroli drogowej ze strony straży granicznej lub służby celnej, a w gruncie rzeczy ma ona podobne uprawnienia do drogówki. Dodatkowo funkcjonariusze powyższych służb mogą zabronić wjazdu na teren Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo gdy nie posiada on wymaganych dokumentów. Straż nie pozwoli na wjazd do kraju również wtedy, gdy stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu na drodze lub w przypadku, gdy kierujący pojazdem nienormatywnym nie posiada wymaganego zezwolenia albo wypisu z tego zezwolenia.

Straż graniczna posiada prawo do przeprowadzania kontroli drogowej nie tylko w pasie granicznym. Tak jak drogówka, może korzystać z urządzeń rejestrujących w celu skontrolowania prędkości pojazdów. Może również legitymować kierowcę, skontrolować jego trzeźwość i wydawać mu wiążące polecenia. Ma ona także prawo do sprawdzenia zapisów tachografu i stanu technicznego pojazdu. W razie stwierdzenia nieprawidłowości np. braku wymaganych dokumentów, straż ma obowiązek uniemożliwienia kierującemu dalszej jazdy.

Straż gminna i straż miejska

Prawo do przeprowadzenia kontroli drogowej ma również straż miejska i gminna. Może dokonywać jej wobec kierowców, którzy nie zastosowali się do zakazu ruchu w obu kierunkach. Ma prawo również skontrolować uczestników ruchu drogowego, jeśli naruszyli oni przepisy dotyczące zatrzymania i postoju pojazdu. Co istotne, strażnik miejski, który zatrzymuje kierowcę musi być umundurowany i nie może znajdować się w pojeździe. Podczas zatrzymania ma obowiązek okazania legitymacji służbowej (na żądanie kierowcy) oraz poinformowania go o powodzie zatrzymania.

Zobacz też: Kierowca kontra pieszy - kto ma pierwszeństwo i kiedy?

Jakie uprawnienia ma strażnik miejski?

Strażnik może udzielać pouczeń, dokonywać kontroli osobistej i przeszukiwania bagaży, ale tylko w sytuacji gdy ma uzasadnione podejrzenia, że dana osoba popełniła czyn zabroniony. Może wylegitymować kierowcę oraz wydawać mu wiążące polecenia odnośnie korzystania z pojazdu. Funkcjonariusz straży miejskiej ma obowiązek uniemożliwienia prowadzenia pojazdu osobie będącej pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających oraz zaczekanie na przyjazd policji. Straż może również mierzyć prędkość samochodów za pomocą urządzeń pomiarowych. Ma też prawo do nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym, dokonywania czynności wyjaśniających i kierowania wniosków o ukaranie do sądu.

Zobacz też: Jak wyprzedzać by nie dostać mandatu?

Strażnik leśny

Straż Parku oraz strażnicy leśni mogą również dokonywać kontroli drogowej. Jak nietrudno się domyślić, ich obszar działania to tereny lasów  oraz parków narodowych. Służby te są uprawnione do kontroli kierujących pojazdami, którzy nie stosują się do przepisów lub znaków drogowych obowiązujących na ww. terenach, dotyczących zakazu wjazdu, postoju pojazdów lub zatrzymywania się. W ramach kontroli strażnicy są uprawnieni do zatrzymania pojazdu, wylegitymowania kierowcy i wydawania poleceń co do sposobu zachowania się na drodze.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA