Łyse opony – mandat
REKLAMA
REKLAMA
Kierowcy bardzo często bagatelizują stan techniczny opon prowadzonego przez nich pojazdu. Narażają w ten sposób nie tylko siebie, ale przede wszystkim innych użytkowników dróg na poważne niebezpieczeństwo. Zużyty bieżnik opony powoduje, że opona nie odprowadza w sposób wydajny wody bądź wyraźnie traci przyczepność na zaśnieżonej drodze.
REKLAMA
Minimalna wysokość bieżnika - przepisy prawne
Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia minimalna wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jeśli jednak na oponie są specjalne wskaźniki TWI (Tread Wear Index) to wtedy należy się nimi kierować, nawet jeśli wskazują one zużycie opony, gdy jej bieżnik ma np. 2 mm.
Zobacz też: Mandat za złe oświetlenie pojazdu - sprawdź swoje auto
Łyse opony a dowód rejestracyjny
Jazda pojazdem na ogumieniu noszącym jednoznaczne ślady zużycia wiąże się nie tylko z narażaniem siebie i innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo, ale i z konsekwencjami karnymi. Za poruszanie się pojazdem wyposażonym w tzw. łyse opony Policjant ma obowiązek zatrzymać kierowcy dowód rejestracyjny. Aby go odzyskać należy wykonać w Stacji Kontroli Pojazdów przegląd, który potwierdzi, że zużyte ogumienie w pojeździe zostało wymienione na nowe, spełniające wymagania rozporządzenia.
Łyse opony - mandat karny
Oprócz zatrzymania dowodu rejestracyjnego Policjant może ukarać prowadzące pojazd nawet 500 złotowym mandatem jeśli uzna, że poruszanie się nim zagraża bezpieczeństwu w ruchu lądowym.
Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – maksymalna wysokość mandatu 500 zł
Zobacz też: Katastrofa w ruchu lądowym - więzienie zamiast mandatu
Warto pamiętać o tym, że przepisy to jedno, ale zdrowy rozsądek to drugie. Praktyka pokazuje bowiem, że jazda na oponach, których bieżnik jest mniejszy niż 3 mm (zwłaszcza zimą) jest po prostu niebezpieczna. Zatem jeśli wysokość bieżnika opon spadnie poniżej 4 mm zalecamy ich wymianę na nowe, niekoniecznie najbardziej renomowanych producentów. Nawet opona o przeciętnych parametrach trakcyjnych, jeśli jest nowa, zachowa się lepiej niż topowy, ale zużyty egzemplarz.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.