REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata mandatu w ratach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Kurowski
Spłata mandatu w ratach?
Spłata mandatu w ratach?
Creandi.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli kwota mandatu przerasta możliwości kierowcy odnośnie jednorazowej spłaty może rozłożyć spłatę kwoty mandatu na raty.

Od momentu wystawienia mandatu obywatel ma obowiązek uiścić należną grzywnę w ciągi 7 dni. Własnoręczny podpis na blankiecie oznacza uprawomocnienie kary i zgodę na przyjęcie. Przeważnie jednak jest tak, że wrzucamy mandat „w szary kąt” i liczymy na przedawnienie sprawy (3 lata od daty wystawienia). Niektórym się udaje „wymigać” od należnej zapłaty, inni zaś mogą mieć spore problemy z Urzędem Skarbowym, który coraz bardziej naciska na drogowych piratów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Drogi ekspresowe – za co grozi Ci mandat?

Jak instytucje wyegzekwują należność za mandat?

Jeśli kara, jaką otrzymaliśmy jest bardzo dotkliwa dla naszej kieszeni, mamy prawo zwrócić się z prośbą o rozłożenie grzywny na raty. W większości przypadków udaje się uzyskać taką zgodę i np. gdy otrzymamy mandat w wysokości 1000 zł, to Urząd rozkłada go na 10 rat po 100 zł płatnych co miesiąc. Istotnym faktem jest to, że nie naliczane są odsetki, niezależnie od tego czy uchylamy się od płacenia rat, czy całości. Jednak powszechne unikanie kary, może się dotkliwie zemścić. Najprostszym i najłagodniejszym sposobem egzekwowania grzywny przez Urząd Skarbowy jest zajęcie zwrotu podatku. Jeśli nie zapłacimy ani złotówki na nasz mandat (czyli o nim „zapomnimy), na 100% skarbówka przejmie nasz zwrot w kwocie, która odpowiada mandatowi. Może być to 100 zł, 500 zł albo nawet nasz zwrot może nie starczyć na pokrycie kary pieniężnej i dalej zobowiązanie zostaje.

Zobacz też: Niezapłacony mandat - Urząd Skarbowy nie zapomina!

REKLAMA

Jeśli to nie pomoże, Urząd Skarbowy ma jeszcze parę sposobów na wyegzekwowanie należności. Ma prawo wydać decyzję o zajęciu części pensji, przy czym nie może to być kwota przekraczająca 60% płacy minimalnej. Może też zająć inne źródła dochodu kierowcy, takie jak zasiłek, emerytura czy renta. Skarbówka nie omieszka też skorzystać z możliwości zajęcia środków znajdujących się na koncie. Co ciekawe, Urząd nie jest zobowiązany do poinformowania delikwenta o zajęciu jego środków co w konsekwencji powoduje niemiłą niespodziankę, gdy sprawdzamy stan konta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najbardziej dotkliwą i niemiłą metodą stosowaną przez Urząd Skarbowy jest wysłanie do ukaranego kierowcy poborcy skarbowego, który uprawniony jest do zajęcia mienia. Taki sposób jest ostatecznością, trzeba mieć naprawdę sporo mandatów, opiewających łącznie na wysokie kwoty. Taki „wysłannik” może zabrać nasz telewizor, sprzęt audio czy obraz wiszący na ścianie.

Zobacz też: Mandat zza granicy trafi do Polski - CEPiK dostosowany

Jak rozłożyć spłatę mandatu na raty?

Mandat przyjęty – klamka zapadła. Zobowiązanie do zapłaty jest i „wisi” nad nami. Co zrobić, aby nasza szkoda była jak najmniejsza? Jeżeli mandat, który otrzymaliśmy opiewa na niedużą kwotą – po prostu go zapłacić jak najszybciej. W przypadku wyższych i „dających po kieszeni” kwotach można pisemnie wystąpić do konkretnego (na terenie którego został wystawiony mandat) urzędu wojewódzkiego, który rozłoży grzywnę na raty (należy uzasadnić dlaczego chcemy spłacać w częściach, np. ciężka sytuacja rodzinna, status studenta, itp). Najgorsze i jest unikanie zapłaty i liczenie na przedawnienie sprawy. Urząd Skarbowy teraz bardzo pilnuje terminów i upomni się nawet w ostatniej chwili (a od momentu upomnienia znowu są 3 lata na przedawnienia). Gdy dojdzie do skrajnej sytuacji, że skarbówka wyśle „smutnego pana” po odzyskanie należności, to doliczane są jeszcze koszty egzekucyjne.

Najlepszy sposób na zapobieganie mandatom? Jeździć przepisowo, wzajemnie informować i pomagać sobie na drodze. Pozornie błaha kara może narobić sporego spustoszenia w portfelu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA