REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej
Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej. Są pewne procedury, o które funkcjonariusz musi zadbać. Zaraz opiszemy wszystkie z nich.

Kontrola drogowa. Prewencyjna i represyjna

Podstawowym obowiązkiem policji, w tym drogowej, jest zapobieganie przestępstwom i wykroczeniom przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w ruchu drogowym. Tak twierdzi ustawa o policji. To sprawia, że kontrola drogowa może działać zarówno represyjnie, poprzez wystawienie mandatu za wykroczenie, jak i prewencyjnie, w celu wylegitymowania kierowcy i skontrolowania np. poziomu trzeźwości.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej?

Uprawnienie do kontroli drogowej jest podstawowym, jakie daje ustawa o policji. Tyle że aby móc z niego skorzystać, policjant musi pamiętać o swoich obowiązkach. A podstawowy dotyczy miejsca zatrzymania pojazdu. To musi być bezpieczne dla ruchu drogowego w danym miejscu. W efekcie auto powinno zostać sprowadzone z drogi lub zatrzymane na poboczu. W przypadku opcji drugiej funkcjonariusz powinien poprosić kierującego o włączenie świateł awaryjnych.

Obowiązki umundurowanego policjanta podczas kontroli drogowej

Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej to też kwestia tego, co stanie się po zatrzymaniu pojazdu. Funkcjonariusz ubrany w służbowy mundur po podejściu do pojazdu powinien przedstawić się, podać swój stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony oraz powód zatrzymania. W razie prośby kierującego, musi wskazać również podstawę prawną zatrzymania. Co z okazaniem legitymacji służbowej? Policjant w mundurze nie musi jej pokazywać, chyba że poprosi o to kierujący.

Co ważne, okazanie legitymacji służbowej musi się odbyć w taki sposób, aby kierujący mógł przeczytać zapisane w niej dane, a nawet je zanotować. Nie może po prostu mignąć legitymacją kierowcy przed oczami.

REKLAMA

Obowiązki nieumundurowanego policjanta podczas kontroli drogowej

Obowiązki policjanta podczas kontroli drogowej zmieniają się w sytuacji, w której policjant jest w stroju cywilnym. Brak munduru nadal sprawia, że musi się przedstawić, podać swój stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony oraz powód zatrzymania (oraz w razie potrzeby podstawę prawną). Tyle że w tym przypadku powinien równocześnie okazać legitymację służbową. Zasada jej okazania jest dokładnie taka sama jak poprzednio. Kierowca musi mieć możliwość odczytania danych w niej zapisanych, a nawet zanotowania ich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki nieumundurowanego policjanta podczas kontroli drogowej dotyczą też miejsca zatrzymania. Może on zatrzymać pojazd do kontroli tylko w terenie zabudowanym i to bez względu na porę dnia czy stopień oświetlenia drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA