REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrzymanie prawa jazdy niezgodne z konstytucją?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zatrzymanie prawa jazdy niezgodne z konstytucją?
Zatrzymanie prawa jazdy niezgodne z konstytucją?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Zatrzymanie prawa jazdy niezgodne z konstytucją? I prezes Sądu Najwyższego, Sejm i Rzecznik Prawo Obywatelskich stoją na takim właśnie stanowisku.

Prawo jazdy za prędkość w terenie zabudowanym. To działa od 7 lat

W roku 2015 na polskich drogach pojawiła się prawdziwa rewolucja. Zmiany w przepisach sprawiły, że przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym oznacza nie tylko dotkliwy mandat. Kierowca traci też prawo jazdy na 3 miesiące. Dzieje się tak w wyniku wniosku skierowanego przez policjantów, który stanowi dla starostę podstawę do podjęcia decyzji o wstrzymaniu uprawnień. I choć kierowcy zdążyli się przyzwyczaić do obowiązywania tej normy, teraz okazuje się że może ona nie być zgodna z konstytucją. Przynajmniej do takiego wniosku doszła I prezes Sądu Najwyższego.

REKLAMA

Zatrzymanie prawa jazdy niezgodne z konstytucją? Wnioski są jasne.

Zdaniem Prezes Manowskiej norma prawna stwierdzająca obowiązek odebrania kierowcy uprawnień, ma charakter nie tylko prewencyjny, ale również represyjny. Co więcej, narusza zasadę lojalności państwa względem obywateli, a także prawo do sprawiedliwego procesu oraz zasadę dwuinstancyjności postępowania. W skrócie, starosta po otrzymaniu informacji od policji nie ma możliwości weryfikacji zarzutów. Decyzję musi podjąć niejako z automatu. To odbiera kierowcy możliwość obrony.

Przepisom przyjrzy się TK. Kierowcy muszą poczekać

W związku z powyższym I prezes Sądu Najwyższego wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o stwierdzenie niezgodności z ustawą zasadniczą art. 102 ust. 1 pkt 4 i 5, ust. 1c, 1d i 1da ustawy o kierujących pojazdami. Artykułów, które na odbieranie praw jazdy za prędkość pozwalają. Wniosek musi zostać rozpatrzony i dopiero wyrok TK stanie się wiążący dla dalszego funkcjonowania tych przepisów. A z tym trzeba będzie jeszcze zaczekać. Optymistyczne jest jednak to, że tok myślowy Prezes Manowskiej podziela m.in. Sejm oraz Rzecznik Prawo Obywatelskich.

Zabrane prawo jazdy nie odda się z automatu. Konieczna wizyta w urzędzie

Ewentualna niezgodność z konstytucją przepisów, pozwalających na odbieranie prawa jazdy za prędkość, to jedno. Druga kwestia dotyczy samych spraw formalnych. Kierowca po utracie uprawnień może prowadzić przez 24 godziny. Później w bazie CEK pojawia się informacja o zakazie prowadzenia. Ten obowiązuje przez 3 miesiące, ale kierowca nie odzyskuje prawa jazdy z automatu... Aby uprawnienia ponownie stały się aktywne, najpierw musi udać się do wydziału komunikacji należnego miejscu zameldowania i tam odblokować je wnosząc jednocześnie 50 gr opłaty ewidencyjnej. Bez tej formalności kierujący po okresie kary nadal nie może prowadzić. Paradoks, który może narobić poważnych problemów w czasie kontroli drogowej...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA