REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli?
Czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli? Czy funkcjonariuszy musi być dwóch? Sprawdźmy co na ten temat mówią przepisy.

Czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli? Może. Zawsze!

Ustawa o policji w żaden sposób nie określa tego, że do kontroli drogowej pojazd mogą zatrzymać tylko dwaj policjanci. To raczej kwestia wewnętrznych reguł bezpieczeństwa funkcjonariuszy. Ci nigdy nie wiedzą kogo zatrzymują na drodze. W razie sytuacji krytycznej lepiej jest mieć zatem wsparcie już na miejscu, a nie czekać na jego dotarcie. A więc czy jeden policjant może zatrzymać do kontroli? Oczywiście, że tak. Z punktu widzenia przepisów jest to jak najbardziej możliwe.

REKLAMA

Kiedy jeden policjant zatrzyma pojazd do kontroli?

Czy jeden policjant zatrzymuje pojazdy do kontroli? Dzieje się tak przede wszystkim w dwóch przypadkach. Po pierwsze wtedy, gdy nie ma innej możliwości, a kierujący drastycznie łamie przepisy lub jest podejrzenie, że może znajdować się pod wpływem alkoholu. Po drugie wtedy, gdy policjant samotnie prowadzi patrol. Z uwagi na braki kadrowe w policji takie sytuacje zdarzają się coraz częściej. Tyle że patrole takie są ustawiane głównie na porę w ciągu dnia. Nie zdarzają się raczej nocą.

Gdzie jeden policjant może zatrzymać do kontroli?

Jeden policjant może zatrzymać pojazd do kontroli drogowej praktycznie wszędzie. W mieście i poza nim, za dnia czy w nocy. Oczywiście pod warunkiem, że jest w mundurze służbowym. I liczy się mundur służbowy, a nie znakowanie radiowozu. To oznacza, że dokładnie takie same uprawnienia ma funkcjonariusz w mundurze jadący nieoznakowanym pojazdem. Policjant ubrany po cywilnemu ma możliwość zatrzymania samochodu wyłącznie w terenie zabudowanym. Tyle że tu pora dnia również nie odgrywa żadnej roli.

Jak powinna wyglądać kontrola w wykonaniu jednego policjanta

W sytuacji, w której na kontrolę drogową zdecyduje się jeden policjant, sama procedura wygląda identycznie. Musi się on przedstawić kierowcy, podać stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony oraz powód zatrzymania pojazdu do kontroli drogowej. Jeżeli ma na sobie mundur, ma obowiązek pokazania legitymacji służbowej dopiero na prośbę kierującego. Policjant bez munduru musi ją pokazać od razu. Przy czym powinien to zrobić w sposób, który umożliwia kierującemu przeczytanie zapisanych w niej danych, a nawet ich zapisanie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA