REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej?
Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej? Postanowiliśmy sprawdzić co na ten temat mówią obowiązujące przepisy.

Uprawnienia policjantów w czasie kontroli drogowej

Ustawa o policji daje funkcjonariuszom w czasie kontroli drogowej potężne możliwości. To oni będą wydawać kierowcy polecenia dotyczące zachowania, mają możliwość przeszukania samochodu czy też ukarania kierującego mandatem karnym. I choć o ich uprawnieniach napisaliśmy już szereg poradników, dziś skupimy się na innej kwestii. Wskażemy czego nie może policjant podczas kontroli drogowej.

REKLAMA

Czasami policjant nie może zatrzymać auta. Liczy się strój!

REKLAMA

Pierwsze z ograniczeń dotyczy... stroju funkcjonariusza. Policjant w ubraniu cywilnym nie wszędzie może zatrzymać samochód do kontroli drogowej. Nie ma takiej możliwości chociażby poza terenem zabudowanym. I to bez względu na porę dnia czy okoliczności. Ktoś w stroju cywilnym macha wam za znakiem D-42 "obszar zabudowany"? Możecie go zatem zignorować. Polecenia wydawane nawet tarczką czy latarką nie będą wiążące.

Właśnie dlatego nawet w nieoznakowanych radiowozach jeżdżą policjanci w mundurach. W przeciwnym razie nie mogliby oni zatrzymać kierowcy popełniającego wykroczenie poza terenem zabudowanym. Liczy się bowiem nie znakowanie radiowozu, a fakt posiadania założonego munduru przez policjanta.

Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej?

Czego nie może policjant podczas kontroli drogowej? Tak naprawdę czasami nie może nawet przeprowadzić samej kontroli. A stanie się tak przede wszystkim w dwóch przypadkach.

  1. Policjant w mundurze powinien na początku przedstawić się, podać stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony oraz powód zatrzymania. Na prośbę kierowcy powinien okazać też legitymację służbową – musi to zrobić w taki sposób, aby kontrolowany mógł przeczytać zapisane w niej dane, a nawet je zapisać. Bez tego nie ma mowy o kontroli drogowej.
  2. Policjant bez munduru powinien na początku przedstawić się, podać stopień służbowy, nazwę jednostki, w której jest zatrudniony, powód zatrzymania i bez prośby kierowcy okazać legitymację służbową – musi to zrobić w taki sposób, aby kontrolowany mógł przeczytać zapisane w niej dane, a nawet je zapisać. Bez tego nie ma mowy o kontroli drogowej.

Policjant nie może przeszukać auta podczas kontroli drogowej?

REKLAMA

Bardzo często w dyskusjach na temat tego, czego nie może policjant podczas kontroli drogowej, pojawia się informacja mówiąca o tym, że może przeszukać auto, ale walizek leżących w bagażniku już nie. To jednak nie do końca prawda. Istnieje bowiem art. 15 ust. 1 pkt 5 ustawy o policji, a ten daje możliwość "dokonywania kontroli osobistej, a także przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunków w portach i na dworcach oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak, ustawa przewiduje warunki przeszukania. Mowa o istnieniu uzasadnionego podejrzenia, że w pojeździe może znajdować się broń, przedmioty, których posiadanie jest zabronione lub mogące stanowić dowód w postępowaniu. A takie podejrzenie może występować zawsze...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA