REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motorower - czy można jeździć nim bez prawa jazdy?

Jazda motorower to wbrew pozorom bardzo niebezpieczne zajęcie. Brak wystarczającego zapasu mocy, może utrudnić poruszanie się zatłoczonym mieście czy na trasie.
Jazda motorower to wbrew pozorom bardzo niebezpieczne zajęcie. Brak wystarczającego zapasu mocy, może utrudnić poruszanie się zatłoczonym mieście czy na trasie.
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Przełom wiosny i lata to okres wzmożonej aktywności motorowerzystów na drogach. Jakie trzeba mieć uprawnienia aby prowadzić motorower? Jakie jest niezbędne jego wyposażenie? Czym jest motorower?

Co to jest motorower?

REKLAMA

Motorower to pojazd dwu lub trójkołowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do maksymalnie 45 km/h. Pojemność silnika spalinowego w motorowerze nie powinna przekraczać 50 cm3, jeśli w grę wchodzi silnik elektryczny to nie powinien on mieć mocy większej niż 4 kW. Jaki jest drogowy status motoroweru? – Kodeks Drogowy w art. 2 punkcie 37 wskazuje, że motorower nie jest uznawany za pojazd silnikowy – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – W efekcie prawo zobowiązuje osobę kierującą motorowerem do poruszania się po poboczu chyba, że pobocze nie nadaje się do jazdy lub korzystanie z niego zakłócałoby ruch pieszych – dodaje Florkowska.

Zobacz też: Motorower bez ogranicznika prędkości – konsekwencje i kary

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Jazda motorowerem bez prawa jazdy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby, które ukończyły 18 lat mogą kierować motorowerem bez zdobywania dodatkowych uprawnień. W przypadku młodszych osób jest już inaczej i trzeba postarać się o kartę motorowerową. Aby przystąpić do egzaminu na kartę motorowerową osoba musi mieć ukończone przynajmniej 13 lat. Warto dodać, że motorowerzyści zobowiązani są też do korzystania z kasków – chodzi tu o względy bezpieczeństwa, a z tym jak wiadomo bywa różnie. Według danych Policji tylko w 2012 roku na polskich drogach doszło do ponad 2 tys. wypadków z udziałem motorowerzystów. Kierujący motorowerami spowodowali ponad 900 zdarzeń tego typu, w których zginęło 49 osób a aż 985 zostało rannych. Głównymi przyczynami wypadków, które zdarzyły się z winy motorowerzystów było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu a także nieprawidłowy manewr skrętu. Do wypadków spowodowanych przez motorowerzystów dochodziło najczęściej w lipcu (doszło wtedy do ponad 15% zdarzeń tego typu). Sprawcami okazywali się zwykle ludzie młodzi pomiędzy 15 a 17 rokiem życia – spowodowali oni prawie ¼  wszystkich wypadków z winy motorowerzystów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Wypadki motorowerzystów z winy kierowców samochodów

W zakresie wypadków z motorowerzystami inni uczestniczy ruchu też mają sporo na sumieniu. Niechlubnym liderem są kierujący samochodami osobowymi, którzy przyczynili się do 700 wypadków z udziałem motorowerzystów. Na drugim miejscu byli kierujący ciężarówkami bez przyczep, którzy odpowiadali za 41 wypadków (dane: Policja) Główną przyczyną tych wypadków stało się nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (705 wypadków). Żniwo zebrała też niewłaściwa prędkość (305 wypadków) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (140 wypadki).

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA