REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda jednośladem bez kasku może nieść za sobą skutki zarówno w wymiarze odpowiedzialności karnej jak i bezpieczeństwa na drodze. Zobacz dlaczego trzeba i warto jeździć motocyklem w kasku.

Mobilność i adrenalina

Jazda motocyklem w sposób diametralny różni się od tej autem. Motocyklista może swobodnie przemierzać nawet zakorkowane miejskie arterie bez obawy, że utknie na którejś ulicy. Poza tym wysokie osiągi motocykli wyzwalają także ogromne ilości adrenaliny, która powoduje uczucie euforii niespotykanej nawet w autach sportowych. Niestety jazda jednośladem ma też swoje wady. Oprócz swojego sezonowego charakteru, niesie za sobą wysokie ryzyko wypadku. Najczęściej sprawcą zdarzenia jest kierowca innego pojazdu, ale w chwili gdy ginie człowiek rozterki nad szukaniem sprawcy zdarzenia odchodzą na dalszy plan.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Niezbędne wyposażenie motocyklisty

Motocyklista wyruszając na drogę jest praktycznie bezbronny w starciu z pojazdem o masie przekraczającej 1000 kg. Nie chronią go ani pasy bezpieczeństwa, ani poduszki powietrzne. Nawet specjalne kamizelki powietrzne dla motocyklistów nadal są prawdziwą rzadkością nie tylko na polskich drogach. Aby motocyklista miał większe szanse na przeżycie wypadku musi posiadać niezbędny strój, w tym m.in. kask.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

REKLAMA

Kask - nie wsiadaj bez niego na motocykl

Kask chroni główny organ naszego ciała czyli mózg. Wielu kierowców jednośladów w imię m.in. źle rozumianej estetyki bądź niskiej świadomości zagrożenia, ignoruje nie tylko przepisy prawa, ale przede wszystkim racjonalne argumenty przemawiające za jego używaniem. Konsekwencje, nawet niewielkiej wywrotki na motocyklu, mogą się w takich przypadkach okazać śmiertelne. Uderzenie o asfaltową jezdnię, czy tym bardziej wystającą studzienkę czy krawężnik mogą trwale uszkodzić mózg. Jeśli motocyklista przeżyje, może do końca życia nie odzyskać pełnej sprawności psychomotorycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Bądź widoczny na motocyklu

Mandat i punkty karne za jazdę bez kasku

Przepisy kodeksu drogowego jednoznacznie wskazują, że kierowcy motocykli bądź motorowerów mają obowiązek zakładać kask w trakcie jazdy jednośladem. Złamanie tego przepisu skutkuje mandatem karnym w wysokości 100 zł za „nieużywanie hełmu ochronnego przez kierującego motocyklem lub motorowerem”. Oprócz tego na konto kierowcy dopisane zostaną 2 punkty karne.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Zdrowy rozsądek jest najważniejszy

Naszym zdaniem kara za brak kasku jest nadal zbyt niska i raczej nie w sposób prewencyjny. Pozytywnie trzeba się jednak odnieść do samych motocyklistów jakich spotkać można na polskich drogach. Bardzo rzadko zdarza się nam dostrzec kierowców jednośladów, którzy nie posiadają na głowie kasku w trakcie jazdy. W większości przypadków motocykliści dysponują nie tylko stosownym hełmem, ale także kompletnym strojem ochronnym. Nie jest on tani, ale zdrowia i życia nie da się przeliczyć na żadne pieniądze. Jeśli je utracimy nic nam go już nie przywróci.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA