REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda bez kasku na motocyklu lub motorowerze - mandat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda jednośladem bez kasku może nieść za sobą skutki zarówno w wymiarze odpowiedzialności karnej jak i bezpieczeństwa na drodze. Zobacz dlaczego trzeba i warto jeździć motocyklem w kasku.

Mobilność i adrenalina

Jazda motocyklem w sposób diametralny różni się od tej autem. Motocyklista może swobodnie przemierzać nawet zakorkowane miejskie arterie bez obawy, że utknie na którejś ulicy. Poza tym wysokie osiągi motocykli wyzwalają także ogromne ilości adrenaliny, która powoduje uczucie euforii niespotykanej nawet w autach sportowych. Niestety jazda jednośladem ma też swoje wady. Oprócz swojego sezonowego charakteru, niesie za sobą wysokie ryzyko wypadku. Najczęściej sprawcą zdarzenia jest kierowca innego pojazdu, ale w chwili gdy ginie człowiek rozterki nad szukaniem sprawcy zdarzenia odchodzą na dalszy plan.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Niezbędne wyposażenie motocyklisty

Motocyklista wyruszając na drogę jest praktycznie bezbronny w starciu z pojazdem o masie przekraczającej 1000 kg. Nie chronią go ani pasy bezpieczeństwa, ani poduszki powietrzne. Nawet specjalne kamizelki powietrzne dla motocyklistów nadal są prawdziwą rzadkością nie tylko na polskich drogach. Aby motocyklista miał większe szanse na przeżycie wypadku musi posiadać niezbędny strój, w tym m.in. kask.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

REKLAMA

Kask - nie wsiadaj bez niego na motocykl

Kask chroni główny organ naszego ciała czyli mózg. Wielu kierowców jednośladów w imię m.in. źle rozumianej estetyki bądź niskiej świadomości zagrożenia, ignoruje nie tylko przepisy prawa, ale przede wszystkim racjonalne argumenty przemawiające za jego używaniem. Konsekwencje, nawet niewielkiej wywrotki na motocyklu, mogą się w takich przypadkach okazać śmiertelne. Uderzenie o asfaltową jezdnię, czy tym bardziej wystającą studzienkę czy krawężnik mogą trwale uszkodzić mózg. Jeśli motocyklista przeżyje, może do końca życia nie odzyskać pełnej sprawności psychomotorycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Bądź widoczny na motocyklu

Mandat i punkty karne za jazdę bez kasku

Przepisy kodeksu drogowego jednoznacznie wskazują, że kierowcy motocykli bądź motorowerów mają obowiązek zakładać kask w trakcie jazdy jednośladem. Złamanie tego przepisu skutkuje mandatem karnym w wysokości 100 zł za „nieużywanie hełmu ochronnego przez kierującego motocyklem lub motorowerem”. Oprócz tego na konto kierowcy dopisane zostaną 2 punkty karne.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Zdrowy rozsądek jest najważniejszy

Naszym zdaniem kara za brak kasku jest nadal zbyt niska i raczej nie w sposób prewencyjny. Pozytywnie trzeba się jednak odnieść do samych motocyklistów jakich spotkać można na polskich drogach. Bardzo rzadko zdarza się nam dostrzec kierowców jednośladów, którzy nie posiadają na głowie kasku w trakcie jazdy. W większości przypadków motocykliści dysponują nie tylko stosownym hełmem, ale także kompletnym strojem ochronnym. Nie jest on tani, ale zdrowia i życia nie da się przeliczyć na żadne pieniądze. Jeśli je utracimy nic nam go już nie przywróci.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA