REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda bez kasku na motocyklu lub motorowerze - mandat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia
Każdy motocyklista powinien z troski o własne zdrowie jeździć zawsze w kasku. Mandat to najlepsza rzecz jaką może go spotkać, gdy go nie założy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda jednośladem bez kasku może nieść za sobą skutki zarówno w wymiarze odpowiedzialności karnej jak i bezpieczeństwa na drodze. Zobacz dlaczego trzeba i warto jeździć motocyklem w kasku.

Mobilność i adrenalina

Jazda motocyklem w sposób diametralny różni się od tej autem. Motocyklista może swobodnie przemierzać nawet zakorkowane miejskie arterie bez obawy, że utknie na którejś ulicy. Poza tym wysokie osiągi motocykli wyzwalają także ogromne ilości adrenaliny, która powoduje uczucie euforii niespotykanej nawet w autach sportowych. Niestety jazda jednośladem ma też swoje wady. Oprócz swojego sezonowego charakteru, niesie za sobą wysokie ryzyko wypadku. Najczęściej sprawcą zdarzenia jest kierowca innego pojazdu, ale w chwili gdy ginie człowiek rozterki nad szukaniem sprawcy zdarzenia odchodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Niezbędne wyposażenie motocyklisty

Motocyklista wyruszając na drogę jest praktycznie bezbronny w starciu z pojazdem o masie przekraczającej 1000 kg. Nie chronią go ani pasy bezpieczeństwa, ani poduszki powietrzne. Nawet specjalne kamizelki powietrzne dla motocyklistów nadal są prawdziwą rzadkością nie tylko na polskich drogach. Aby motocyklista miał większe szanse na przeżycie wypadku musi posiadać niezbędny strój, w tym m.in. kask.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

Kask - nie wsiadaj bez niego na motocykl

Kask chroni główny organ naszego ciała czyli mózg. Wielu kierowców jednośladów w imię m.in. źle rozumianej estetyki bądź niskiej świadomości zagrożenia, ignoruje nie tylko przepisy prawa, ale przede wszystkim racjonalne argumenty przemawiające za jego używaniem. Konsekwencje, nawet niewielkiej wywrotki na motocyklu, mogą się w takich przypadkach okazać śmiertelne. Uderzenie o asfaltową jezdnię, czy tym bardziej wystającą studzienkę czy krawężnik mogą trwale uszkodzić mózg. Jeśli motocyklista przeżyje, może do końca życia nie odzyskać pełnej sprawności psychomotorycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Bądź widoczny na motocyklu

Mandat i punkty karne za jazdę bez kasku

Przepisy kodeksu drogowego jednoznacznie wskazują, że kierowcy motocykli bądź motorowerów mają obowiązek zakładać kask w trakcie jazdy jednośladem. Złamanie tego przepisu skutkuje mandatem karnym w wysokości 100 zł za „nieużywanie hełmu ochronnego przez kierującego motocyklem lub motorowerem”. Oprócz tego na konto kierowcy dopisane zostaną 2 punkty karne.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Zdrowy rozsądek jest najważniejszy

Naszym zdaniem kara za brak kasku jest nadal zbyt niska i raczej nie w sposób prewencyjny. Pozytywnie trzeba się jednak odnieść do samych motocyklistów jakich spotkać można na polskich drogach. Bardzo rzadko zdarza się nam dostrzec kierowców jednośladów, którzy nie posiadają na głowie kasku w trakcie jazdy. W większości przypadków motocykliści dysponują nie tylko stosownym hełmem, ale także kompletnym strojem ochronnym. Nie jest on tani, ale zdrowia i życia nie da się przeliczyć na żadne pieniądze. Jeśli je utracimy nic nam go już nie przywróci.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA