REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Badania psychotechniczne dla kierowców

Tomasz Korniluk
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Kierowcy zawodowi w regularnych odstępach czasu muszą być poddawani badaniom psychotechnicznym, które sprawdzają ich sprawność i zdolność do prowadzenia pojazdów. Również kierowcy, którzy z różnych przyczyn stracili prawo jazdy lub spowodowali wypadek, zostają skierowani na takie badania.

Badania można wykonać w Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy, Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego oraz w prywatnych, specjalnie do tego przystosowanych i odpowiednio wyposażonych pracowniach. Koszt badania psychotechnicznego wynosi ok. 120 złotych. W przypadku kierowców zawodowych, często koszt badania pokrywa pracodawca.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Wada wzroku a prawo jazdy

Kierowca, który poddaje się badaniu, w dniu badań musi być sprawny fizycznie i powinien być wypoczęty. Samo badanie dzieli się na trzy etapy.

Zobacz galerię: Modele BMW za 40 000 zł

REKLAMA

Pierwszy etap to sprawdzenie osobowości kierowcy. Kierowca odpowiada na pytania, np.: „Czy kiedykolwiek postąpiłeś wbrew woli rodziców?”. Na podstawie odpowiedzi psycholog ocenia osobowość kierowcy. Niektóre pytania są sformułowane w nieco dziwny sposób, (np. tak, jak to powyższe – chyba każdemu w dzieciństwie zdarzyło się postąpić wbrew woli rodziców), jednak nasze odpowiedzi możemy wyjaśnić po badaniu, w czasie rozmowy z psychologiem. Na tym etapie pojawiają się także pytania dotyczące własnej oceny umiejętności prowadzenia pojazdów. Kierowca sam ocenia, czy jest już kierowcą doświadczonym lub w jakim stopniu przestrzega przepisów ruchu drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Drugi etap badania polega na sprawdzeniu zdolności intelektualnych kierowcy. Przeprowadzany jest test Ravena, składający się z 5 etapów, po 12 pytań w każdym. W teście na podstawie kilku figur należy odnaleźć relacje zachodzące między nimi oraz przyporządkować do nich pasującą figurę z innego zbioru. Kierowca ma ograniczoną ilość czasu na odpowiedź. Na podstawie tego testu oceniana jest inteligencja, zdolność dostrzegania analogii i logicznego myślenia, niezależnie od pochodzenia czy wykształcenia kierowcy.

W trzecim etapie badana jest sprawność psychofizyczna. Na kierowcę czeka test na przerzutność uwagi, szybkość czasu reakcji, postrzeganie prędkości, widzenie przestrzenne (czyli postrzeganie odległości), widzenie w ciemności ponadto sprawdzana będzie reakcja kierowcy na oślepienie. Badania te przeprowadza się na specjalnej aparaturze (poza testem na przerzutność uwagi, gdzie zazwyczaj przepisuje się cyfry z tablicy). Przebieg wszystkich testów poprzedzony jest próbą, w której badany zapoznaje się z aparaturą i jej działaniem.

Zobacz również: Jakie cechy musi mieć osoba przystępująca do egzaminu?

Po wykonaniu wszystkich zadań, odbywa się rozmowa z psychologiem, w której badany dowiaduje się o wynikach przeprowadzonych testów. Czasami w rozmowie kierowca musi wyjaśnić niektóre odpowiedzi z testu na osobowość. Psycholog dokładnie omawia wyniki testów na sprawność psychofizyczną, by uświadomić kierowcę, np. o problemie z postrzeganiem odległości między pojazdami czy widzeniem w ciemności. Na końcu psycholog wydaje orzeczenie, na podstawie, którego kierowca dostaje pozwolenie wykonywania zawodu czy też zostaje lub nie dopuszczony do kierowania danym typem pojazdu.

Nie da się jednoznacznie określić, czy łatwo jest „zaliczyć” badania psychotechniczne. Jeśli wszyscy kończyliby badania z pozytywnym orzeczeniem, ich przeprowadzanie nie miałoby sensu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA