REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zapowiadają się duże zmiany w egzaminie na prawo jazdy

Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia
Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców.

Zmiany w egzaminie

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsza zmiana w egzaminie teoretycznym dotyczy samych pytań testowych. W chwili obecnej każdy można mieć wgląd w pytania - kompletny zestaw jest umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Możliwe jest nawet nauczenie się całości na pamięć (choć przy ok. 490 pytaniach na kategorię B nie jest to wcale takie proste).

Nowa ustawa przewiduje pytania generowane w czasie rzeczywistym (cokolwiek to miało by znaczyć) z jedną poprawną odpowiedzią (co akurat jest ułatwieniem w stosunku do obecnego testu wielokrotnego wyboru). Co najważniejsze, na odpowiedź na każde pytanie kandydat będzie miał określoną ilość czasu. Po jego upływie, lub udzieleniu odpowiedzi do pytania nie można będzie wrócić.

Najistotniejszą kwestią jest utajnienie zestawu pytań, którego nie można będzie publikować ani wykorzystywać (w tym do przeprowadzenia szkolenia).

REKLAMA

Dokument tymczasowy i nowocześniejszy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieni się również dokument prawa jazdy – będzie przypominał kartę chipową, mocniej zabezpieczoną niż do tej pory, będącą również nośnikiem informacji zapisanych cyfrowo. Dokument będzie również ZAWSZE wydawany czasowo - maksymalnie na okres 15 lat. Po tym czasie niezależnie od stanu zdrowia konieczne będzie przebycie badań lekarskich.

Pierwsze lata po uzyskaniu prawa jazdy

Młodzi kierowcy poddani będą zdecydowanie większemu rygorowi niż do tej pory.

„Młody” kierowca podlega przez pierwsze 2 lata okresowi próbnemu, podczas którego nie może popełnić 3 wykroczeń drogowych. Jeśli je popełni, starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień, które można odzyskać po ponownym zdaniu egzaminu państwowego.

Po popełnieniu 2 wykroczeń, okres próbny przedłuża się o kolejne 2 lata. Podobnie sprawa wygląda w sytuacji uzyskania uprawnień innej kategorii we wspomnianym okresie.

Zobacz również: Nowe prawo jazdy dla motocyklistów.

Pierwsze 7 miesięcy

Po pierwsze - zielony listek. Bardzo możliwe, że rozwiązanie to (znane co niektórym z okresu PRL) powróci i co najważniejsze będzie obowiązkowe. W każdym pojeździe, którym będzie poruszał się młody kierowca musi znaleźć się wspomniane oznaczenie, czyli pożyczając samochód lub np. odwożąc pijanego kierowcę jego samochodem, musimy mieć przygotowane naklejki z liściem klonowym.

Ograniczenie prędkości:

Przez pierwsze 7 miesięcy kierowca będzie mógł poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h w terenie niezabudowanym – niezależnie od tego czy jedzie np. autostradą.

Obowiązkowy kurs

Pomiędzy 5 a 7 miesiącem okresu próbnego kierowca musi udać się na szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (podobnie jak po 2 wykroczeniach), w tym przypadku za darmo. Z zaświadczeniem o odbytym kursie musi pójść do starostwa. Dopiero po odbyciu kursu może m.in. usunąć zielony listek.

Starszy kierowca

Po upływie 2 lat, możemy się uznać za doświadczonych kierowców, którzy nie podlegają wspomnianym ograniczeniom. I tu jest pozytywna niespodzianka. Po przekroczeniu 24 punktów nie stracimy prawa jazdy – będziemy musieli jednak odbyć kurs „reedukacyjny” i badania psychologiczne. Dopiero po ponownym przekroczeniu 24 punktów (w okresie 5 lat od skierowania na kurs i badania) stracimy uprawnienia do kierowania pojazdem, a co co się z tym wiąże ponownie będziemy musieli zdać egzamin państwowy i przetrwać okres próbny.

Wejście w życie przepisów

Nie wiadomo kiedy przepisy wejdą w życie, ani czy wejdą w formie zaprezentowanej w niniejszym artykule. Ustawa jest nadal w fazie projektu i nie została jeszcze skierowana pod obrady Sejmu. Z uwagi na długie vacatio legis, przepisy na pewno nie wejdą w tym roku. Jest więc czas na uzyskanie prawa jazdy według dotychczasowych przepisów. Przybliżony rachunek pozwala stwierdzić, że przepisy te nie wejdą w życie w pierwszej połowie 2010 roku (vacatio legis wynosi co najmniej rok, przy czym część przepisów wchodzi w życie jeszcze później).

Zobacz również: Jak wygląda egzamin teoretyczny?

Oznacza to, że na zdanie egzaminy na starych zasadach mamy jeszcze ok. 1,5 roku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA