REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zapowiadają się duże zmiany w egzaminie na prawo jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia
Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców.

Zmiany w egzaminie

REKLAMA

Najważniejsza zmiana w egzaminie teoretycznym dotyczy samych pytań testowych. W chwili obecnej każdy można mieć wgląd w pytania - kompletny zestaw jest umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Możliwe jest nawet nauczenie się całości na pamięć (choć przy ok. 490 pytaniach na kategorię B nie jest to wcale takie proste).

Nowa ustawa przewiduje pytania generowane w czasie rzeczywistym (cokolwiek to miało by znaczyć) z jedną poprawną odpowiedzią (co akurat jest ułatwieniem w stosunku do obecnego testu wielokrotnego wyboru). Co najważniejsze, na odpowiedź na każde pytanie kandydat będzie miał określoną ilość czasu. Po jego upływie, lub udzieleniu odpowiedzi do pytania nie można będzie wrócić.

Najistotniejszą kwestią jest utajnienie zestawu pytań, którego nie można będzie publikować ani wykorzystywać (w tym do przeprowadzenia szkolenia).

Dokument tymczasowy i nowocześniejszy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieni się również dokument prawa jazdy – będzie przypominał kartę chipową, mocniej zabezpieczoną niż do tej pory, będącą również nośnikiem informacji zapisanych cyfrowo. Dokument będzie również ZAWSZE wydawany czasowo - maksymalnie na okres 15 lat. Po tym czasie niezależnie od stanu zdrowia konieczne będzie przebycie badań lekarskich.

Pierwsze lata po uzyskaniu prawa jazdy

Młodzi kierowcy poddani będą zdecydowanie większemu rygorowi niż do tej pory.

„Młody” kierowca podlega przez pierwsze 2 lata okresowi próbnemu, podczas którego nie może popełnić 3 wykroczeń drogowych. Jeśli je popełni, starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień, które można odzyskać po ponownym zdaniu egzaminu państwowego.

Po popełnieniu 2 wykroczeń, okres próbny przedłuża się o kolejne 2 lata. Podobnie sprawa wygląda w sytuacji uzyskania uprawnień innej kategorii we wspomnianym okresie.

Zobacz również: Nowe prawo jazdy dla motocyklistów.

Pierwsze 7 miesięcy

Po pierwsze - zielony listek. Bardzo możliwe, że rozwiązanie to (znane co niektórym z okresu PRL) powróci i co najważniejsze będzie obowiązkowe. W każdym pojeździe, którym będzie poruszał się młody kierowca musi znaleźć się wspomniane oznaczenie, czyli pożyczając samochód lub np. odwożąc pijanego kierowcę jego samochodem, musimy mieć przygotowane naklejki z liściem klonowym.

Ograniczenie prędkości:

Przez pierwsze 7 miesięcy kierowca będzie mógł poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h w terenie niezabudowanym – niezależnie od tego czy jedzie np. autostradą.

Obowiązkowy kurs

Pomiędzy 5 a 7 miesiącem okresu próbnego kierowca musi udać się na szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (podobnie jak po 2 wykroczeniach), w tym przypadku za darmo. Z zaświadczeniem o odbytym kursie musi pójść do starostwa. Dopiero po odbyciu kursu może m.in. usunąć zielony listek.

Starszy kierowca

Po upływie 2 lat, możemy się uznać za doświadczonych kierowców, którzy nie podlegają wspomnianym ograniczeniom. I tu jest pozytywna niespodzianka. Po przekroczeniu 24 punktów nie stracimy prawa jazdy – będziemy musieli jednak odbyć kurs „reedukacyjny” i badania psychologiczne. Dopiero po ponownym przekroczeniu 24 punktów (w okresie 5 lat od skierowania na kurs i badania) stracimy uprawnienia do kierowania pojazdem, a co co się z tym wiąże ponownie będziemy musieli zdać egzamin państwowy i przetrwać okres próbny.

Wejście w życie przepisów

Nie wiadomo kiedy przepisy wejdą w życie, ani czy wejdą w formie zaprezentowanej w niniejszym artykule. Ustawa jest nadal w fazie projektu i nie została jeszcze skierowana pod obrady Sejmu. Z uwagi na długie vacatio legis, przepisy na pewno nie wejdą w tym roku. Jest więc czas na uzyskanie prawa jazdy według dotychczasowych przepisów. Przybliżony rachunek pozwala stwierdzić, że przepisy te nie wejdą w życie w pierwszej połowie 2010 roku (vacatio legis wynosi co najmniej rok, przy czym część przepisów wchodzi w życie jeszcze później).

Zobacz również: Jak wygląda egzamin teoretyczny?

Oznacza to, że na zdanie egzaminy na starych zasadach mamy jeszcze ok. 1,5 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA