REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zapowiadają się duże zmiany w egzaminie na prawo jazdy

Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia
Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o kierujących pojazdami zakłada dużą ilość zmian w przebiegu egzaminu (zwłaszcza teoretycznego), jak również pierwszych lat prowadzenia pojazdu przez młodych kierowców.

Zmiany w egzaminie

REKLAMA

Najważniejsza zmiana w egzaminie teoretycznym dotyczy samych pytań testowych. W chwili obecnej każdy można mieć wgląd w pytania - kompletny zestaw jest umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Możliwe jest nawet nauczenie się całości na pamięć (choć przy ok. 490 pytaniach na kategorię B nie jest to wcale takie proste).

Nowa ustawa przewiduje pytania generowane w czasie rzeczywistym (cokolwiek to miało by znaczyć) z jedną poprawną odpowiedzią (co akurat jest ułatwieniem w stosunku do obecnego testu wielokrotnego wyboru). Co najważniejsze, na odpowiedź na każde pytanie kandydat będzie miał określoną ilość czasu. Po jego upływie, lub udzieleniu odpowiedzi do pytania nie można będzie wrócić.

Najistotniejszą kwestią jest utajnienie zestawu pytań, którego nie można będzie publikować ani wykorzystywać (w tym do przeprowadzenia szkolenia).

Dokument tymczasowy i nowocześniejszy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieni się również dokument prawa jazdy – będzie przypominał kartę chipową, mocniej zabezpieczoną niż do tej pory, będącą również nośnikiem informacji zapisanych cyfrowo. Dokument będzie również ZAWSZE wydawany czasowo - maksymalnie na okres 15 lat. Po tym czasie niezależnie od stanu zdrowia konieczne będzie przebycie badań lekarskich.

Pierwsze lata po uzyskaniu prawa jazdy

Młodzi kierowcy poddani będą zdecydowanie większemu rygorowi niż do tej pory.

„Młody” kierowca podlega przez pierwsze 2 lata okresowi próbnemu, podczas którego nie może popełnić 3 wykroczeń drogowych. Jeśli je popełni, starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień, które można odzyskać po ponownym zdaniu egzaminu państwowego.

Po popełnieniu 2 wykroczeń, okres próbny przedłuża się o kolejne 2 lata. Podobnie sprawa wygląda w sytuacji uzyskania uprawnień innej kategorii we wspomnianym okresie.

Zobacz również: Nowe prawo jazdy dla motocyklistów.

Pierwsze 7 miesięcy

Po pierwsze - zielony listek. Bardzo możliwe, że rozwiązanie to (znane co niektórym z okresu PRL) powróci i co najważniejsze będzie obowiązkowe. W każdym pojeździe, którym będzie poruszał się młody kierowca musi znaleźć się wspomniane oznaczenie, czyli pożyczając samochód lub np. odwożąc pijanego kierowcę jego samochodem, musimy mieć przygotowane naklejki z liściem klonowym.

Ograniczenie prędkości:

Przez pierwsze 7 miesięcy kierowca będzie mógł poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h w terenie niezabudowanym – niezależnie od tego czy jedzie np. autostradą.

Obowiązkowy kurs

Pomiędzy 5 a 7 miesiącem okresu próbnego kierowca musi udać się na szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (podobnie jak po 2 wykroczeniach), w tym przypadku za darmo. Z zaświadczeniem o odbytym kursie musi pójść do starostwa. Dopiero po odbyciu kursu może m.in. usunąć zielony listek.

Starszy kierowca

Po upływie 2 lat, możemy się uznać za doświadczonych kierowców, którzy nie podlegają wspomnianym ograniczeniom. I tu jest pozytywna niespodzianka. Po przekroczeniu 24 punktów nie stracimy prawa jazdy – będziemy musieli jednak odbyć kurs „reedukacyjny” i badania psychologiczne. Dopiero po ponownym przekroczeniu 24 punktów (w okresie 5 lat od skierowania na kurs i badania) stracimy uprawnienia do kierowania pojazdem, a co co się z tym wiąże ponownie będziemy musieli zdać egzamin państwowy i przetrwać okres próbny.

Wejście w życie przepisów

Nie wiadomo kiedy przepisy wejdą w życie, ani czy wejdą w formie zaprezentowanej w niniejszym artykule. Ustawa jest nadal w fazie projektu i nie została jeszcze skierowana pod obrady Sejmu. Z uwagi na długie vacatio legis, przepisy na pewno nie wejdą w tym roku. Jest więc czas na uzyskanie prawa jazdy według dotychczasowych przepisów. Przybliżony rachunek pozwala stwierdzić, że przepisy te nie wejdą w życie w pierwszej połowie 2010 roku (vacatio legis wynosi co najmniej rok, przy czym część przepisów wchodzi w życie jeszcze później).

Zobacz również: Jak wygląda egzamin teoretyczny?

Oznacza to, że na zdanie egzaminy na starych zasadach mamy jeszcze ok. 1,5 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA