Zapowiadają się duże zmiany w egzaminie na prawo jazdy
REKLAMA
REKLAMA
Zmiany w egzaminie
REKLAMA
Najważniejsza zmiana w egzaminie teoretycznym dotyczy samych pytań testowych. W chwili obecnej każdy można mieć wgląd w pytania - kompletny zestaw jest umieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury. Możliwe jest nawet nauczenie się całości na pamięć (choć przy ok. 490 pytaniach na kategorię B nie jest to wcale takie proste).
Nowa ustawa przewiduje pytania generowane w czasie rzeczywistym (cokolwiek to miało by znaczyć) z jedną poprawną odpowiedzią (co akurat jest ułatwieniem w stosunku do obecnego testu wielokrotnego wyboru). Co najważniejsze, na odpowiedź na każde pytanie kandydat będzie miał określoną ilość czasu. Po jego upływie, lub udzieleniu odpowiedzi do pytania nie można będzie wrócić.
Najistotniejszą kwestią jest utajnienie zestawu pytań, którego nie można będzie publikować ani wykorzystywać (w tym do przeprowadzenia szkolenia).
Dokument tymczasowy i nowocześniejszy
Zmieni się również dokument prawa jazdy – będzie przypominał kartę chipową, mocniej zabezpieczoną niż do tej pory, będącą również nośnikiem informacji zapisanych cyfrowo. Dokument będzie również ZAWSZE wydawany czasowo - maksymalnie na okres 15 lat. Po tym czasie niezależnie od stanu zdrowia konieczne będzie przebycie badań lekarskich.
Pierwsze lata po uzyskaniu prawa jazdy
Młodzi kierowcy poddani będą zdecydowanie większemu rygorowi niż do tej pory.
„Młody” kierowca podlega przez pierwsze 2 lata okresowi próbnemu, podczas którego nie może popełnić 3 wykroczeń drogowych. Jeśli je popełni, starosta wydaje decyzję o cofnięciu uprawnień, które można odzyskać po ponownym zdaniu egzaminu państwowego.
Po popełnieniu 2 wykroczeń, okres próbny przedłuża się o kolejne 2 lata. Podobnie sprawa wygląda w sytuacji uzyskania uprawnień innej kategorii we wspomnianym okresie.
Zobacz również: Nowe prawo jazdy dla motocyklistów.
Pierwsze 7 miesięcy
Po pierwsze - zielony listek. Bardzo możliwe, że rozwiązanie to (znane co niektórym z okresu PRL) powróci i co najważniejsze będzie obowiązkowe. W każdym pojeździe, którym będzie poruszał się młody kierowca musi znaleźć się wspomniane oznaczenie, czyli pożyczając samochód lub np. odwożąc pijanego kierowcę jego samochodem, musimy mieć przygotowane naklejki z liściem klonowym.
Ograniczenie prędkości:
Przez pierwsze 7 miesięcy kierowca będzie mógł poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h w terenie niezabudowanym – niezależnie od tego czy jedzie np. autostradą.
Obowiązkowy kurs
Pomiędzy 5 a 7 miesiącem okresu próbnego kierowca musi udać się na szkolenie z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (podobnie jak po 2 wykroczeniach), w tym przypadku za darmo. Z zaświadczeniem o odbytym kursie musi pójść do starostwa. Dopiero po odbyciu kursu może m.in. usunąć zielony listek.
Starszy kierowca
Po upływie 2 lat, możemy się uznać za doświadczonych kierowców, którzy nie podlegają wspomnianym ograniczeniom. I tu jest pozytywna niespodzianka. Po przekroczeniu 24 punktów nie stracimy prawa jazdy – będziemy musieli jednak odbyć kurs „reedukacyjny” i badania psychologiczne. Dopiero po ponownym przekroczeniu 24 punktów (w okresie 5 lat od skierowania na kurs i badania) stracimy uprawnienia do kierowania pojazdem, a co co się z tym wiąże ponownie będziemy musieli zdać egzamin państwowy i przetrwać okres próbny.
Wejście w życie przepisów
Nie wiadomo kiedy przepisy wejdą w życie, ani czy wejdą w formie zaprezentowanej w niniejszym artykule. Ustawa jest nadal w fazie projektu i nie została jeszcze skierowana pod obrady Sejmu. Z uwagi na długie vacatio legis, przepisy na pewno nie wejdą w tym roku. Jest więc czas na uzyskanie prawa jazdy według dotychczasowych przepisów. Przybliżony rachunek pozwala stwierdzić, że przepisy te nie wejdą w życie w pierwszej połowie 2010 roku (vacatio legis wynosi co najmniej rok, przy czym część przepisów wchodzi w życie jeszcze później).
Zobacz również: Jak wygląda egzamin teoretyczny?
Oznacza to, że na zdanie egzaminy na starych zasadach mamy jeszcze ok. 1,5 roku.
REKLAMA
REKLAMA