REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Będzie łatwiej zdać na prawo jazdy?

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu zmieni się rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów. Zmianom ulegnie, w pewnym zakresie, egzamin praktyczny.

Krótszy egzamin

REKLAMA

Pierwszą, najistotniejszą zmianą jest możliwość skrócenia egzaminu praktycznego do 25 minut. Może się tak stać, o ile w tym czasie kandydat wykona wszystkie przewidziane zadania. Jest to modyfikacja o tyle praktyczna, że zmniejsza szansę na popełnienie błędu. Jeżdżąc (obowiązkowo) przez 40 minut, zestresowany kursant ma większą szansę na popełnienie błędu skutkującego „oblaniem” egzaminu. Może więc zaistnieć szansa na niezdanie egzaminu mimo wcześniejszego zaliczenia wszystkich zadań.

Od strony organizacji egzaminu – pozwoli to na przeprowadzenie większej ilości egzaminów w ciągu dnia – tym samym zmniejszając czas oczekiwania na poprawkę lub pierwszy egzamin.

Co więcej – zgodnie z do tej pory obowiązującymi przepisami- egzamin trwający krócej niż 40 minut (przy dobrej woli egzaminatora) może być unieważniony.

Zobacz również: Nowe prawo jazdy dla motocyklistów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana zasad przystępowania do egzaminu

Do tej pory podchodzący ponownie do egzaminu musieli mieć termin wyznaczony w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku. Oznaczało to, z uwagi na dużą liczbę poprawek, że osoby przystępujące po raz pierwszy do egzaminu wyznaczane miały odległy termin. W uzasadnieniu projektu rozporządzenia ministerstwo zwróciło uwagę na negatywny aspekt tej regulacji.

Długi czas oczekiwania na pierwszy egzamin powoduje, że osoby, które ukończyły kurs i są odpowiednio przygotowane do egzaminu zapominają nabytych umiejętności.

Z praktyki wynika, że osoby takie przed kolejnym egzaminem zawsze pobierają dodatkowe lekcje teoretyczne lub praktyczne, co powoduje, że mogą dostosować się do wyznaczonego terminu egzaminu. Po zmianie – 30dniowy czas na wyznaczenie egzaminu będzie dotyczył jedynie osób podchodzących do egzaminu po raz pierwszy. Osoby powtarzające egzamin – będą kierowane na pierwszy wolny termin (stąd okres może się wydłużyć).

Zobacz również: Nauka jazdy z rodzicem.

Patrząc na uzasadnienie i nową regulację nie sposób się z nią zgodzić. Odsetek osób zdających za pierwszym razem nie jest duży – większość osób zdaje kilkukrotnie. Tym samym osoby te będą poszkodowane, ponieważ proces zdawania na prawo jazdy może się w takim wypadku dodatkowo wydłużyć. Wskazana zmiana jest kosmetyczna i spowoduje jedynie to, że więcej osób będzie musiało korzystać z jazd doszkalających, a tym samym wzrosną również koszty. Zamiast przestawiać zasady pierwszeństwa egzaminu, ministerstwo powinno zastanowić się nad zwiększeniem liczby ośrodków egzaminacyjnych. To zapewne zmniejszyłoby kolejki i okres oczekiwania.

Zmiany w zasadach egzaminu

Rozporządzenie przedstawia również kilka zmian w samym egzaminie praktycznym.

REKLAMA

Przykładowo:
- kursant będzie losował jedynie dwa elementy wyposażenia samochodu, które będzie musiał wskazać (zamiast wszystkich wybranych przez egzaminatora).
- błędem skutkującym przerwaniem egzaminu będzie najechanie na obszar na drodze wyłączony z ruchu (np. wysepka na rondzie).
- egzaminator będzie musiał przerwać egzamin jeśli kandydat wykona manewr skutkujący niezaliczeniem egzaminu. Egzamin będzie wówczas kończony przed czasem.

Pamiętaj, że egzaminator nie może wydać polecenia, które jest sprzeczne z zasadami ruchu drogowego (np. nakazać zawrócić, czy skręcić w miejscu niedozwolonym). Egzaminatorzy potrafią jednak w ten sposób wprowadzić kandydata „na minę”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA