REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może kierować tramwajem?

Adrian Prusik
Adrian Prusik

REKLAMA

REKLAMA

Aby zostać motorniczym niezbędne jest uzyskanie odpowiedniego pozwolenia. Kto może się o nie ubiegać? Jak długą drogę musi przejść osoba, która chce kierować tramwajem?

Kto może ubiegać się o pozwolenie?

REKLAMA

Dokumentem, który potwierdza uprawnienie do kierowania tramwajem jest pozwolenie. Aby je uzyskać należy:

  1. mieć ukończone 20 lat;
  2. przedstawić orzeczenia: lekarskie oraz psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do kierowania tramwajem;
  3. odbyła wymagane szkolenie i zdała egzamin państwowy z wynikiem pozytywnym.

Pozwolenie, podobnie jak prawo jazdy, nie może zostać wydane osobie:

  1. u której w wyniku badania lekarskiego stwierdzono aktywną formę uzależnienie od alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  2. w stosunku do której został orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych (prawomocnym wyrokiem sądu, orzeczeniem kolegium do spraw wykroczeń lub orzeczeniem innego organu uprawnionego do orzekania w sprawach o wykroczenia w trybie dyscyplinarnym), w okresie obowiązywania zakazu.

Zobacz serwis: Prawo jazdy

Jak uzyskać pozwolenie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jeżeli osoba ubiegająca się o pozwolenie do kierowania tramwajami spełnia pierwszy wymóg, czyli ukończyła 20 lat, jest obowiązana przystąpić do szkolenia podstawowego. Szkolenie to powinno składać się z części teoretycznej (nie niej niż 30 godzin, w tym co najmniej 4 przeznaczone na ćwiczenia w zakresie pierwszej pomocy) oraz części praktycznej – również 30 godzin.

Kolejnym etapem jest przystąpienie do egzaminu. Tak jak w przypadku prawa jazdy, składa się on z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczna jest jednak przeprowadzana w formie pisemnej (a nie w formie testu komputerowego).

Egzamin praktyczny sprawdza umiejętności wykonywania manewrów, które realizowane są na placu manewrowym ośrodka egzaminowania oraz umiejętności jazdy w ruchu drogowym (na drogach publicznych).

Wśród zadań egzaminacyjnych są m.in. przygotowanie do jazdy i ruszenie z miejsca, dojazd do zwrotnicy i ustawienie jej na pożądany kierunek, dojazd do stojącego wagonu i ich połączenie mechaniczne oraz elektryczne, wjazd na stanowisko postojowe.

Zobacz serwis: Prawo na drodze

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA