REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupić 8-letnie opony? To jedno z pytań, przed którymi mogą staną kierowcy poszukujący oszczędności podczas eksploatacji auta.

Czy stare opony są dobre? I ile wytrzymują opony?

Wyznaczniki czasu życia opony są dwa. Po pierwsze to kwestia zużycia. Uszkodzenia mechaniczne występujące na ścianie bocznej lub bieżniku, ewentualnie starty bieżnik sprawiają, że ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Ile powinien mieć bieżnik opony? Według prawa co najmniej 1,6 mm wysokości. Według producentów 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. O jakich uszkodzeniach mówimy konkretnie? Oto lista:

REKLAMA

  • przecięcie gumy,
  • pęknięcia gumy,
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej lub bieżniku,
  • fragment drutówki wystający z bieżnika.

Zobacz również: Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

Ile lat powinny mieć opony?

Po drugie o wycofaniu opon z dalszego użytkowania powinien świadczyć ich... wiek. Producenci odradzają stosowania opon starszych niż 10 lat od daty produkcji. Po tym czasie mocno postępują procesy starzenia w obrębie gumy i konstrukcji wewnętrznej. To oznacza, że nawet dobrze wyglądająca opona może po prostu wystrzelić np. przy prędkości autostradowej. W tym punkcie kluczowe są pewne czynniki:

  • 10-letnia opona może mieć wysoki bieżnik (gdy auto jest rzadko eksploatowane) i wyglądać dobrze. To jednak o niczym nie świadczy. A nagły wybuch podczas jazdy oznacza odebranie kierowcy sterowności nad autem!
  • Wiek opony można sprawdzić po kodzie DOT – to czterocyfrowe oznaczenie pojawiające się w kółku na ścianie bocznej. Dwie pierwsze cyfry wskazują na tydzień, a dwie kolejne rok produkcji.

Czy warto kupić 8-letnie opony?

Czy warto kupić 8-letnie opony? Tu najlepiej z miejsca i stanowczo powiedzieć, że... nie! Po pierwsze dlatego, że 8 lat eksploatacji o nieznanym kierowcy charakterze to wielka niewiadoma. Kierowca nigdy nie wie jak ogumienie było użytkowane i czy nie ma naruszonej konstrukcji wewnętrznej. Po drugie dlatego, że za dwa lata i tak ogumienie trzeba będzie wycofać z drogi. To oznacza, że wydatek nie będzie dobrą inwestycją, a oszczędności mogą okazać się symboliczne lub zniknąć.

Jak oszczędzać na oponach? Nie przez używane ogumienie

Przykład? Używane opony mogą kosztować 300 zł, a nowe 600 zł. Kwota niby o połowę niższa. Tyle że na 8-letnich oponach kierowca pojeździ maksymalnie 2 lata, a na nowych i przy mało intensywnej jeździe nawet dekadę. Używane będą go zatem kosztować 150 zł rocznie, a nowe 60 zł rocznie. Kwota staje się zatem prawie 3-krotnie niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA