Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
REKLAMA
REKLAMA
Czy stare opony są dobre? I ile wytrzymują opony?
Wyznaczniki czasu życia opony są dwa. Po pierwsze to kwestia zużycia. Uszkodzenia mechaniczne występujące na ścianie bocznej lub bieżniku, ewentualnie starty bieżnik sprawiają, że ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Ile powinien mieć bieżnik opony? Według prawa co najmniej 1,6 mm wysokości. Według producentów 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. O jakich uszkodzeniach mówimy konkretnie? Oto lista:
REKLAMA
- przecięcie gumy,
- pęknięcia gumy,
- guzy pojawiające się na ścianie bocznej lub bieżniku,
- fragment drutówki wystający z bieżnika.
Zobacz również: Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców
Ile lat powinny mieć opony?
Po drugie o wycofaniu opon z dalszego użytkowania powinien świadczyć ich... wiek. Producenci odradzają stosowania opon starszych niż 10 lat od daty produkcji. Po tym czasie mocno postępują procesy starzenia w obrębie gumy i konstrukcji wewnętrznej. To oznacza, że nawet dobrze wyglądająca opona może po prostu wystrzelić np. przy prędkości autostradowej. W tym punkcie kluczowe są pewne czynniki:
- 10-letnia opona może mieć wysoki bieżnik (gdy auto jest rzadko eksploatowane) i wyglądać dobrze. To jednak o niczym nie świadczy. A nagły wybuch podczas jazdy oznacza odebranie kierowcy sterowności nad autem!
- Wiek opony można sprawdzić po kodzie DOT – to czterocyfrowe oznaczenie pojawiające się w kółku na ścianie bocznej. Dwie pierwsze cyfry wskazują na tydzień, a dwie kolejne rok produkcji.
Czy warto kupić 8-letnie opony?
Czy warto kupić 8-letnie opony? Tu najlepiej z miejsca i stanowczo powiedzieć, że... nie! Po pierwsze dlatego, że 8 lat eksploatacji o nieznanym kierowcy charakterze to wielka niewiadoma. Kierowca nigdy nie wie jak ogumienie było użytkowane i czy nie ma naruszonej konstrukcji wewnętrznej. Po drugie dlatego, że za dwa lata i tak ogumienie trzeba będzie wycofać z drogi. To oznacza, że wydatek nie będzie dobrą inwestycją, a oszczędności mogą okazać się symboliczne lub zniknąć.
Jak oszczędzać na oponach? Nie przez używane ogumienie
Przykład? Używane opony mogą kosztować 300 zł, a nowe 600 zł. Kwota niby o połowę niższa. Tyle że na 8-letnich oponach kierowca pojeździ maksymalnie 2 lata, a na nowych i przy mało intensywnej jeździe nawet dekadę. Używane będą go zatem kosztować 150 zł rocznie, a nowe 60 zł rocznie. Kwota staje się zatem prawie 3-krotnie niższa.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.