REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!

Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupić 8-letnie opony? To jedno z pytań, przed którymi mogą staną kierowcy poszukujący oszczędności podczas eksploatacji auta.

Czy stare opony są dobre? I ile wytrzymują opony?

Wyznaczniki czasu życia opony są dwa. Po pierwsze to kwestia zużycia. Uszkodzenia mechaniczne występujące na ścianie bocznej lub bieżniku, ewentualnie starty bieżnik sprawiają, że ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Ile powinien mieć bieżnik opony? Według prawa co najmniej 1,6 mm wysokości. Według producentów 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. O jakich uszkodzeniach mówimy konkretnie? Oto lista:

REKLAMA

REKLAMA

  • przecięcie gumy,
  • pęknięcia gumy,
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej lub bieżniku,
  • fragment drutówki wystający z bieżnika.

Zobacz również: Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

Ile lat powinny mieć opony?

Po drugie o wycofaniu opon z dalszego użytkowania powinien świadczyć ich... wiek. Producenci odradzają stosowania opon starszych niż 10 lat od daty produkcji. Po tym czasie mocno postępują procesy starzenia w obrębie gumy i konstrukcji wewnętrznej. To oznacza, że nawet dobrze wyglądająca opona może po prostu wystrzelić np. przy prędkości autostradowej. W tym punkcie kluczowe są pewne czynniki:

  • 10-letnia opona może mieć wysoki bieżnik (gdy auto jest rzadko eksploatowane) i wyglądać dobrze. To jednak o niczym nie świadczy. A nagły wybuch podczas jazdy oznacza odebranie kierowcy sterowności nad autem!
  • Wiek opony można sprawdzić po kodzie DOT – to czterocyfrowe oznaczenie pojawiające się w kółku na ścianie bocznej. Dwie pierwsze cyfry wskazują na tydzień, a dwie kolejne rok produkcji.

Czy warto kupić 8-letnie opony?

Czy warto kupić 8-letnie opony? Tu najlepiej z miejsca i stanowczo powiedzieć, że... nie! Po pierwsze dlatego, że 8 lat eksploatacji o nieznanym kierowcy charakterze to wielka niewiadoma. Kierowca nigdy nie wie jak ogumienie było użytkowane i czy nie ma naruszonej konstrukcji wewnętrznej. Po drugie dlatego, że za dwa lata i tak ogumienie trzeba będzie wycofać z drogi. To oznacza, że wydatek nie będzie dobrą inwestycją, a oszczędności mogą okazać się symboliczne lub zniknąć.

REKLAMA

Jak oszczędzać na oponach? Nie przez używane ogumienie

Przykład? Używane opony mogą kosztować 300 zł, a nowe 600 zł. Kwota niby o połowę niższa. Tyle że na 8-letnich oponach kierowca pojeździ maksymalnie 2 lata, a na nowych i przy mało intensywnej jeździe nawet dekadę. Używane będą go zatem kosztować 150 zł rocznie, a nowe 60 zł rocznie. Kwota staje się zatem prawie 3-krotnie niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA