REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!

Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Czy warto kupić 8-letnie opony? No właśnie... Sprawdźmy to!
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupić 8-letnie opony? To jedno z pytań, przed którymi mogą staną kierowcy poszukujący oszczędności podczas eksploatacji auta.

Czy stare opony są dobre? I ile wytrzymują opony?

Wyznaczniki czasu życia opony są dwa. Po pierwsze to kwestia zużycia. Uszkodzenia mechaniczne występujące na ścianie bocznej lub bieżniku, ewentualnie starty bieżnik sprawiają, że ogumienie powinno zostać wycofane z użytkowania. Ile powinien mieć bieżnik opony? Według prawa co najmniej 1,6 mm wysokości. Według producentów 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. O jakich uszkodzeniach mówimy konkretnie? Oto lista:

REKLAMA

  • przecięcie gumy,
  • pęknięcia gumy,
  • guzy pojawiające się na ścianie bocznej lub bieżniku,
  • fragment drutówki wystający z bieżnika.

Zobacz również: Dopuszczalny wiek opon w Polsce. Przepisy i kary dla kierowców

Ile lat powinny mieć opony?

Po drugie o wycofaniu opon z dalszego użytkowania powinien świadczyć ich... wiek. Producenci odradzają stosowania opon starszych niż 10 lat od daty produkcji. Po tym czasie mocno postępują procesy starzenia w obrębie gumy i konstrukcji wewnętrznej. To oznacza, że nawet dobrze wyglądająca opona może po prostu wystrzelić np. przy prędkości autostradowej. W tym punkcie kluczowe są pewne czynniki:

  • 10-letnia opona może mieć wysoki bieżnik (gdy auto jest rzadko eksploatowane) i wyglądać dobrze. To jednak o niczym nie świadczy. A nagły wybuch podczas jazdy oznacza odebranie kierowcy sterowności nad autem!
  • Wiek opony można sprawdzić po kodzie DOT – to czterocyfrowe oznaczenie pojawiające się w kółku na ścianie bocznej. Dwie pierwsze cyfry wskazują na tydzień, a dwie kolejne rok produkcji.

Czy warto kupić 8-letnie opony?

Czy warto kupić 8-letnie opony? Tu najlepiej z miejsca i stanowczo powiedzieć, że... nie! Po pierwsze dlatego, że 8 lat eksploatacji o nieznanym kierowcy charakterze to wielka niewiadoma. Kierowca nigdy nie wie jak ogumienie było użytkowane i czy nie ma naruszonej konstrukcji wewnętrznej. Po drugie dlatego, że za dwa lata i tak ogumienie trzeba będzie wycofać z drogi. To oznacza, że wydatek nie będzie dobrą inwestycją, a oszczędności mogą okazać się symboliczne lub zniknąć.

Jak oszczędzać na oponach? Nie przez używane ogumienie

Przykład? Używane opony mogą kosztować 300 zł, a nowe 600 zł. Kwota niby o połowę niższa. Tyle że na 8-letnich oponach kierowca pojeździ maksymalnie 2 lata, a na nowych i przy mało intensywnej jeździe nawet dekadę. Używane będą go zatem kosztować 150 zł rocznie, a nowe 60 zł rocznie. Kwota staje się zatem prawie 3-krotnie niższa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA