REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić ze starymi oponami? Są sposoby

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co zrobić ze starymi oponami? Są sposoby
Co zrobić ze starymi oponami? Są sposoby
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić ze starymi oponami? To pytanie, które muszą zadać sobie kierowcy, decydujący się na wymianę ogumienia na nowe. Sprawdźmy jakie są opcje.

Czy można wyrzucić opony do śmietnika? No właśnie nie!

Nowy komplet opon stanowi spory wydatek. Na tym jednak nie kończą się zmartwienia stawiane przed kierowcą, który pojawia się w zakładzie wulkanizacyjnym. Bo co zrobić ze starymi oponami, które nie nadają się już do jazdy? Wielu kierowców pomyśli, że można je wrzucić po prostu do... śmietnika. To jednak poważny błąd. I nie pomoże nawet umieszczenie ich w koszu na plastiki. Opony nie są typowym odpadem. Warto zawsze o tym pamiętać!

REKLAMA

Czy stare opony można wyrzucić do śmietnika?

Po pierwsze kierujący może zostawić stare opony u wulkanizatora, u którego montuje nowe. Nie wszystkie punkty zbierają stare ogumienie i czasami za jego pozostawienie wymagane jest wniesienie opłaty dodatkowej. Często to kilka do kilkunastu złotych za sztukę. Po drugie dobrą metodą jest zaniesienie starych opon do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów. Czasami oddawanie opon do takiego punktu wymaga podania danych identyfikacyjnych – bo pozbywanie się ogumienia może być limitowane np. do czterech sztuk rocznie.

Co zrobić ze starymi oponami?

Po trzecie nie tyle kierowca, co zakład wulkanizacyjny może się zgłosić ze starymi oponami do Centrum Utylizacji Opon. Czemu wulkanizator, a nie kierowca? Bo CUO zbiera tylko dużej ilości zużytego ogumienia. W przypadku modeli przeznaczonych do aut osobowych minimalna ilość to 250 szt. Po czwarte opony czasami można wyrzucić nie w śmietniku, a koło niego. Opony mogą być objęte programem zbierania odpadów trudnych lub wysokogabarytowych. Warto sprawdzić tą informację w spółdzielni lub u zarządcy obiektu – wtedy też kierowca dostanie wiadomość na temat ewentualnej daty takiej zbiórki.

Stare opony: jak się je recyklinguje?

Opony są jednym z tych odpadów, które nie podlegają naturalnej biodegradacji. A nawet jeżeli, to musiałoby to trwać setki, jak nie tysiące lat. Co się dzieje z oponami oddawanymi na jeden z czterech powyższych sposobów? Są recyklingowane. Czasami wykorzystuje się je np. jako wysokoenergetyczne paliwo w cementowniach, a czasami oddziela od siebie typy materiałów i przekazuje do dalszego użycia. tak czy tak nie zalegają i nie zatruwają środowiska.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA