REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon

Subskrybuj nas na Youtube
Opony Bridgestone
Opony Bridgestone
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

Opony to jedne z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementów samochodu. Biorąc pod uwagę wysoki koszt zakupu ogumienia warto zwrócić uwagę na najczęstsze przyczyny ich uszkodzeń.

Przyczyny uszkodzeń opon

Większość uszkodzeń opon spowodowana jest niewłaściwą eksploatacją. Typowym zaniedbaniem mającym negatywny wpływ na zużycie ogumienia jest nieprawidłowe ciśnienie – zbyt niskie lub zbyt wysokie. Może to prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w obrębie bieżnika, takich jak nadmierne zużycie czoła lub barków opony, a nawet do przegrzania konstrukcji.

REKLAMA

Największą grupę uszkodzeń eksploatacyjnych stanowią jednak uszkodzenia mechaniczne. Powstają one w wyniku przebicia, przecięcia opony przez ostry element, po czym następuje nagła utrata ciśnienia w kole.

„W bieżnik opony mogą łatwo się wbić ostre, drobne kamienie czy inne ciała obce pozostawione na nawierzchni drogi. Gdy już zdarzy się taka sytuacja, nie należy samodzielnie usuwać takiego elementu z bieżnika. Inaczej może to grozić nagłą utratą powietrza” – mówi Patryk Jasik, Kierownik Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska. Cześć takich  uszkodzeń można naprawić. Większość przebić do średnicy około 6 mm może zostać naprawiona w profesjonalnym serwisie.

Zobacz też: RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Jakich uszkodzeń opony nie da się naprawić?

Są także uszkodzenia, których naprawa jest wyjątkowo trudna, czasem niemożliwa lub po prostu nieopłacalna. Mowa tutaj przede wszystkim o uszkodzeniach ściany bocznej oraz barku opony, powstałych w wyniku przebicia lub przecięcia. Dlatego, aby wyeliminować możliwość wystąpienia problemów z ogumieniem, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego jakość  doświadczenie i know-how producenta ogumienia), jak również poświęcić uwagę na właściwą eksploatację opon, będącą podstawą naszej satysfakcji z jazdy i bezpieczeństwa na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opony niepneumatyczne Air Free

Jak eksploatować opony, by uniknąć uszkodzeń?

REKLAMA

Styl jazdy kierowcy ma duży wpływ na poziom zużycia opon. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamownie, blokowanie kół znacznie skracają czas życia opony. Podobnie w przypadku nawierzchni, po której się poruszamy – nierówne, kamieniste nawierzchnie lub bezdroża mogą prowadzić do groźnych uszkodzeń. Do przyczyn usterek eksploatacyjnych zaliczyć także możemy nagły, dynamiczny najazd na krawężnik lub dziurę. Prawidłowy montaż ma również duże znaczenie, ponieważ źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.

„Wiele uszkodzeń możliwych jest do wykrycia dopiero przy bliskich oględzinach opony w wyspecjalizowanym serwisie. Istnieją jednak pewne przesłanki, na podstawie których możemy wnioskować, że z oponami dzieje się coś niepokojącego. Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy lub bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy, czyli ściąganie auta na jedną ze stron, mogą świadczyć o uszkodzeniu opony” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. Technicznych Bridgestone. W przypadku takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę, dokładnie ocenić stan opony i wykorzystać koło zapasowe, aby dojechać do celu podróży. Z uszkodzoną oponą należy udać się do profesjonalnego zakładu serwisowego.

Zobacz też: Czym są opony XL?

Opony XL mniej podatne na uszkodzenia?

Nie zawsze przed uszkodzeniami możemy się uchronić. Warto jednak dołożyć starań, aby zapewnić oponom maksymalne parametry eksploatacyjne. Po pierwsze, najistotniejsza jest regularna kontrola, wykonywana samodzielnie lub za pośrednictwem serwisu. Zaliczyć do niej należy kontrolę głębokości bieżnika, ciśnienia powietrza oraz przegląd bieżnika w poszukiwaniu elementów obcych. Innym sposobem jest montaż opon wzmacnianych, o zwiększonej wytrzymałości i ładowności. Takie opony oznaczane są symbolem XL i dzięki wyższemu ciśnieniu i wzmocnionej konstrukcji są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wbrew powszechnemu przekonaniu o montowaniu opon wzmacnianych wyłącznie na pojazdach dostawczych, z powodzeniem można stosować nawet paliwooszczędne modele np. Bridgestone Ecopia EP150 lub Bridgestone Ecopia ER300 w samochodach osobowych. Trwają także prace nad oponami niepneumatycznymi, które wykluczą w przyszłości problem utraty ciśnienia w oponie. W tym zakresie Bridgestone zaprezentował w listopadzie minionego roku  niewymagające powietrza opony Air Free. Często kluczową rolę pełni także wyobraźnia samego kierowcy. Porywanie się na trasy autem bez odpowiedniego zawieszenia i ogumienia sprzyja powstawaniu nieodwracalnych uszkodzeń opon.

Źródło: Materiały prasowe Bridgestone

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

REKLAMA

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

REKLAMA

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

REKLAMA