Czym się różni opona zimowa od letniej?
REKLAMA
REKLAMA
Opony zimowe przede wszystkim zbudowane są z innej mieszanki. Zawierają one więcej krzemionki. Dzięki temu są bardziej elastyczne. Zachowują miękkość i nie twardnieją podczas niskich temperatur. Zapewnia to lepszą przyczepność. Opony letnie w takiej sytuacji zbyt szybko twardnieją, a ich przyczepność drastycznie spada.
REKLAMA
Zobacz też: Co to są zamienniki opon, jak je wybrać?
REKLAMA
Różnicą, którą można dostrzec gołym okiem to kształt bieżnika. Wynika to z różnych założeń projektantów. Każda opona ma specjalne rowki – lamelki. Przeciwdziała to zjawisku aquaplaningu, czyli utracie kontaktu opony z asfaltem wskutek wjechania z dużą prędkością w kałużę. Dzięki tym rowkom woda jest usuwana spod koła. Opona letnia ma mniej lamelek i nacięć. Spowodowane jest to tym, że głównie użytkowana jest na suchej powierzchni, a w takiej sytuacji im większa powierzchnia ma kontakt z podłożem tym lepsza jest przyczepność. Ponadto wyposażona jest w specjalne kanały, które mają za zadanie odprowadzanie wody. ,,Zimowki” w przeciwieństwie to opon letnich posiadają znacznie większą ilość lamelek i nacięć. Dzięki temu mają lepszą przyczepność. Wyposażona jest również w szerokie rowki centralne, które odprowadzają wodę i błoto pośniegowe.
Głębokość bieżnika w oponach letnich nie może być mniejsza niż 1,6mm. Opony zimowe pod tym względem są bardziej wymagające. Specjaliści zgodnie twierdzą, że ,,zimówka” powinna być wymieniana na nową jeżeli głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 4mm.
Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsza opona zimowa nie sprawdzi się na drodze pokrytej lodem . Jedyną alternatywą są łańcuchy przeciwśnieżne, ale nigdy nie dadzą stuprocentowej gwarancji nie wpadnięcia w poślizg.
Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?
Przed zakupem kompletu opon, niezależnie od rodzaju, powinnyśmy znać ich parametry, czyli rozmiar, klasę i indeks prędkości. Te informacje możemy znaleźć w instrukcji pojazdu. ,,Zimówki” muszą mieć nabity symbol M+S. Świadczy to o tym, że taka opona nadaje się do jazdy po śniegu i błocie pośniegowym. Pamiętajmy, żeby nie kierować się ceną. Akurat w tym wypadku im droższa i lepsza marka, tym lepiej opona spełnia swoje funkcje.
Źródło: Materiały prasowe allegro.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.