REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe – nowe czy używane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
opony, zima Fot. Fotolia
opony, zima Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dużymi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie zmiana opon z letnich na zimowe. Zatem czy warto zainwestować w nowe, czy może nieco tańsze, używane ogumienie?

Opony pełnią bardzo ważną funkcje w samochodzie. Odpowiednio niekonserwowane, zbytnio wystawione na czynniki zewnętrze lub przetrzymywane w niesprzyjających warunkach tracą swoje właściwości, na czym może ucierpieć nasze bezpieczeństwo. Przed zakupem należy znać podstawowe ich parametry, czyli: rozmiar, klasa i indeks prędkości. Dodatkowo opona powinna posiadać symbol M+S. Oznacza to, że ogumienie jest przystosowane do jazdy zarówno po śniegu jak  i po błocie pośniegowym. Kierowcy głównie patrzą na ich cenę. Jednak nie można stawiać tego kryterium na pierwszym miejscu, bo najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Co wybrać?

Obecnie ceny opon nieco poszły w górę o 5-10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Komplet nowych „zimówek”  zakupić można za około 3000 złotych. Jeśli chodzi o używane to cena waha się  od około 400-1000zł. Według fachowców najlepiej jest zainwestować w nowe opony. Posiadają one gwarancję. Jednak zwrócić trzeba uwagę na ich wiek. Według ustalonych norm opony zalicza się do nowych, jeżeli wyszły od producenta nie wcześniej niż 3 lata wcześniej.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Nowe opony

Nowe ogumienie dzieli się na trzy klasy pod względem finansowym. Pierwsza z nich to klasa ekonomiczna. Jest opcją najtańszą, skierowana do tych co mało jeżdżą. Druga to klasa średnia. Wyróżnia je wysoka odporność na zużycie bieżnika. To idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych. Najwyższą i najdroższą klasą jest klasa Premium. Posiada ona bardzo dobre właściwości jezdne. Skierowana jest głównie dla posiadaczy aut o dużych pojemnościach silnika, ceniących dynamiczną jazdę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy warto kupić opony w internecie? Jakie pułapki na nas czyhają?

Używane ,,zimówki"

Kierowcy jednak szukają oszczędności i coraz częściej decydują się na dużo tańszą alternatywę – opony używane. Jednak czy to dobry wybór? W Polsce zdecydowana większość właścicieli samochodów kupuje ogumienie nowe, bo około 60%. Pozostała część wybrała tą drugą opcje. Jak już mamy kupować opony używane to w szczególności trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji i wielkość bieżnika. Najlepiej jakby nie miały więcej niż 3-4 lata użytkowania, gdyż wiek opony ma wpływ na twardość gumy, a im starsze tym posiadają gorsze właściwości jezdne. Głębokość bieżnika powinna być nie mniejsza niż 5 mm. Trzeba również sprawdzić ogólny stan wizualny opony. Zużycie bieżnika musi być równomierne na całej szerokości ogumienia.  

Zobacz też: Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?

Podsumowanie

Kierowca, który planuje zakup ,,zimówek” powinien pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, a dopiero później cena. Wybór musi być odpowiednio przemyślany, gdyż wiadomo, że zimą panują znacznie grosze i trudniejsze warunki niż latem. Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań zanim zakupi się opony zarówno te używane jak i nowe, by ich zakup był udany i dobrze służył.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA