REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe – nowe czy używane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
opony, zima Fot. Fotolia
opony, zima Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dużymi krokami zbliża się zima, a co za tym idzie zmiana opon z letnich na zimowe. Zatem czy warto zainwestować w nowe, czy może nieco tańsze, używane ogumienie?

Opony pełnią bardzo ważną funkcje w samochodzie. Odpowiednio niekonserwowane, zbytnio wystawione na czynniki zewnętrze lub przetrzymywane w niesprzyjających warunkach tracą swoje właściwości, na czym może ucierpieć nasze bezpieczeństwo. Przed zakupem należy znać podstawowe ich parametry, czyli: rozmiar, klasa i indeks prędkości. Dodatkowo opona powinna posiadać symbol M+S. Oznacza to, że ogumienie jest przystosowane do jazdy zarówno po śniegu jak  i po błocie pośniegowym. Kierowcy głównie patrzą na ich cenę. Jednak nie można stawiać tego kryterium na pierwszym miejscu, bo najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Co wybrać?

Obecnie ceny opon nieco poszły w górę o 5-10% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Komplet nowych „zimówek”  zakupić można za około 3000 złotych. Jeśli chodzi o używane to cena waha się  od około 400-1000zł. Według fachowców najlepiej jest zainwestować w nowe opony. Posiadają one gwarancję. Jednak zwrócić trzeba uwagę na ich wiek. Według ustalonych norm opony zalicza się do nowych, jeżeli wyszły od producenta nie wcześniej niż 3 lata wcześniej.

Zobacz też: Opony deszczowe - co to jest?

Nowe opony

Nowe ogumienie dzieli się na trzy klasy pod względem finansowym. Pierwsza z nich to klasa ekonomiczna. Jest opcją najtańszą, skierowana do tych co mało jeżdżą. Druga to klasa średnia. Wyróżnia je wysoka odporność na zużycie bieżnika. To idealne rozwiązanie dla samochodów rodzinnych. Najwyższą i najdroższą klasą jest klasa Premium. Posiada ona bardzo dobre właściwości jezdne. Skierowana jest głównie dla posiadaczy aut o dużych pojemnościach silnika, ceniących dynamiczną jazdę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy warto kupić opony w internecie? Jakie pułapki na nas czyhają?

Używane ,,zimówki"

Kierowcy jednak szukają oszczędności i coraz częściej decydują się na dużo tańszą alternatywę – opony używane. Jednak czy to dobry wybór? W Polsce zdecydowana większość właścicieli samochodów kupuje ogumienie nowe, bo około 60%. Pozostała część wybrała tą drugą opcje. Jak już mamy kupować opony używane to w szczególności trzeba zwrócić uwagę na datę produkcji i wielkość bieżnika. Najlepiej jakby nie miały więcej niż 3-4 lata użytkowania, gdyż wiek opony ma wpływ na twardość gumy, a im starsze tym posiadają gorsze właściwości jezdne. Głębokość bieżnika powinna być nie mniejsza niż 5 mm. Trzeba również sprawdzić ogólny stan wizualny opony. Zużycie bieżnika musi być równomierne na całej szerokości ogumienia.  

Zobacz też: Jak zużycie wpływa na pracę opony, jak zmieniają się właściwości opon z wiekiem?

Podsumowanie

Kierowca, który planuje zakup ,,zimówek” powinien pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, a dopiero później cena. Wybór musi być odpowiednio przemyślany, gdyż wiadomo, że zimą panują znacznie grosze i trudniejsze warunki niż latem. Warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań zanim zakupi się opony zarówno te używane jak i nowe, by ich zakup był udany i dobrze służył.

Źródło: Materiały prasowe Allegro

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA