REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

To nie opony utrzymują ciężar samochodu, a zawarte w nich powietrze pod określonym ciśnieniem. W przypadku przebicia, opona traci odpowiednie ciśnienie a w rezultacie tym samym swoją siłę nośną. Opony wyposażone w technologię Run Flat Tyre utrzymują obciążenie, umożliwiając jazdę nawet bez powietrza w oponie.

Ukryta technologia RFT

Na pierwszy rzut oka, opony typu Run Flat nie różnią się od standardowych opon. Różnica tkwi jednak w ich budowie wewnętrznej. W bocznych ścianach opony znajduje się gumowa wkładka wykonana z wytrzymałej gumy, która zapobiega osiadaniu opony. Wzmocniona konstrukcja ściany bocznej i strefy stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu. Jednocześnie w wyniku niewielkiej deformacji zwiększa się tarcie i generowane ciepło wewnątrz opony.
Z tego powodu musi być ono odpowiednio rozpraszane. Dlatego popularne Run Flaty powinny być wyposażone w specjalny system chłodzący, jak w przypadku opon Bridgestone, które dzięki technologii Cooling Fin wykorzystującej zawirowania w przepływie powietrza, przyśpieszają jego przepływ wokół ścian bocznych opony.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Złapanie popularnie nazywanej gumy lub, co bardziej niebezpieczne, wybuch opony podczas jazdy często kończy się ześlizgnięciem standardowej opony i jazdą na samej feldze. W wielu przypadkach prowadzić to może do niebezpiecznego wypadku. Natomiast opony w technologii RFT korzystają z wytrzymalszej drutówki, która zapobiega ruchom stopki na obręczy. Dla kierowcy jadącego na oponach RFT oznacza to, że różnica w komforcie jazdy w przypadku przebicia jest praktycznie nieodczuwalna – do tego stopnia, że w razie utraty powietrza musi być poinformowany o zaistniałej sytuacji kontrolką stanu ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie podróż na przebitej oponie mogłaby być kontynuowana znacznie dłużej niż zaleca producent. Ogumienie typu Run Flat umożliwia kontynuację jazdy na przebitej oponie nawet przy całkowitym braku ciśnienia. Na oponach wyposażonych w system Bridgestone RFT kierowca może bezpiecznie przejechać przy ograniczonej prędkości 80 km/h nawet 80-cio kilometrowy odcinek drogi w komforcie porównywalnym ze standardową oponą bez wspomagania. Statystycznie utrata ciśnienia w oponie w wyniku przebicia następuje co 70 tys. przejechanych kilometrów, dlatego w przypadku złapania „kapcia” każdy kilometr w trasie jest na wagę złota, aby pewnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Zalety Run Flat

Coraz więcej producentów samochodów wyposaża swoje fabryczne modele w opony typu RFT. Technologia Run Flat staje się tym samym jednym ze standardowych systemów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów na drodze, takim jak pasy czy poduszki powietrzne. Zasługą coraz większej popularności opon samonośnych jest szereg zalet, podążających za ich montażem. Przede wszystkim w przypadku przebicia lub wybuchu opony, kierowca jadący pojazdem na oponach RFT nie traci panowania nad kierownicą. Jest to szczególnie istotne podczas pokonywania zakrętu lub jazdy z dużą prędkością. Często, nawet w przypadku opanowania auta po nagłej utracie ciśnienia w oponie, problemem jest usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia, nie stwarzając niebezpieczeństwa dla siebie ani dla innych uczestników ruchu. Dzięki RFT nie ma konieczności zmiany uszkodzonej opony na poboczu drogi, tym bardziej, że złapanie przysłowiowej „gumy” zdarza się przeważnie tam, gdzie nie mamy zasięgu i nikt nie przybędzie z pomocą. Dużą zaleta opon Run Flat Tyre

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?


jest oszczędność wynikająca z możliwości rezygnacji z koła zapasowego. Takie udogodnienie ucieszy zarówno właścicieli pojazdów, którzy zyskają dodatkową przestrzeń w bagażniku, jak również konstruktorów, gdyż więcej przestrzeni pozostawia więcej możliwości designerskich. Opony RFT to także oszczędność w zakresie spalania, wynikająca z redukcji ciężaru własnego pojazdu związanej z rezygnacją z dodatkowego koła w bagażniku.

Początek rewolucji Run Flat

Opony typu Run Flat są fabrycznie montowane najczęściej jako oryginalne wyposażenie w nowych samochodach korzystających z systemu monitorującego ciśnienie TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Przeważnie opony RFT homologowane są pod konkretną markę, a często także pod określony model samochodu. Pierwsza generacja opon RFT została stworzona przez Bridgestone pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych. Pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959 z 1987 roku. Obecnie Bridgestone jest partnerem największych producentów samochodów na świecie, dostarczając opony z systemem Run Flat na pierwszy montaż do popularnych modeli : Audi A4, BMW serii 3, 5, 7, Volkswagen Golf, Passat oraz do luksusowych super samochodów m.in. Ferrari F12berlinetta czy Nissan GTR. Bridgestone posiada również sieć ponad 2 000 specjalistycznych serwisów First Stop w 23 krajach w Europie, w tym w Polsce, obsługujących opony w technologii RFT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA