REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

To nie opony utrzymują ciężar samochodu, a zawarte w nich powietrze pod określonym ciśnieniem. W przypadku przebicia, opona traci odpowiednie ciśnienie a w rezultacie tym samym swoją siłę nośną. Opony wyposażone w technologię Run Flat Tyre utrzymują obciążenie, umożliwiając jazdę nawet bez powietrza w oponie.

Ukryta technologia RFT

Na pierwszy rzut oka, opony typu Run Flat nie różnią się od standardowych opon. Różnica tkwi jednak w ich budowie wewnętrznej. W bocznych ścianach opony znajduje się gumowa wkładka wykonana z wytrzymałej gumy, która zapobiega osiadaniu opony. Wzmocniona konstrukcja ściany bocznej i strefy stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu. Jednocześnie w wyniku niewielkiej deformacji zwiększa się tarcie i generowane ciepło wewnątrz opony.
Z tego powodu musi być ono odpowiednio rozpraszane. Dlatego popularne Run Flaty powinny być wyposażone w specjalny system chłodzący, jak w przypadku opon Bridgestone, które dzięki technologii Cooling Fin wykorzystującej zawirowania w przepływie powietrza, przyśpieszają jego przepływ wokół ścian bocznych opony.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Złapanie popularnie nazywanej gumy lub, co bardziej niebezpieczne, wybuch opony podczas jazdy często kończy się ześlizgnięciem standardowej opony i jazdą na samej feldze. W wielu przypadkach prowadzić to może do niebezpiecznego wypadku. Natomiast opony w technologii RFT korzystają z wytrzymalszej drutówki, która zapobiega ruchom stopki na obręczy. Dla kierowcy jadącego na oponach RFT oznacza to, że różnica w komforcie jazdy w przypadku przebicia jest praktycznie nieodczuwalna – do tego stopnia, że w razie utraty powietrza musi być poinformowany o zaistniałej sytuacji kontrolką stanu ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie podróż na przebitej oponie mogłaby być kontynuowana znacznie dłużej niż zaleca producent. Ogumienie typu Run Flat umożliwia kontynuację jazdy na przebitej oponie nawet przy całkowitym braku ciśnienia. Na oponach wyposażonych w system Bridgestone RFT kierowca może bezpiecznie przejechać przy ograniczonej prędkości 80 km/h nawet 80-cio kilometrowy odcinek drogi w komforcie porównywalnym ze standardową oponą bez wspomagania. Statystycznie utrata ciśnienia w oponie w wyniku przebicia następuje co 70 tys. przejechanych kilometrów, dlatego w przypadku złapania „kapcia” każdy kilometr w trasie jest na wagę złota, aby pewnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Zalety Run Flat

Coraz więcej producentów samochodów wyposaża swoje fabryczne modele w opony typu RFT. Technologia Run Flat staje się tym samym jednym ze standardowych systemów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów na drodze, takim jak pasy czy poduszki powietrzne. Zasługą coraz większej popularności opon samonośnych jest szereg zalet, podążających za ich montażem. Przede wszystkim w przypadku przebicia lub wybuchu opony, kierowca jadący pojazdem na oponach RFT nie traci panowania nad kierownicą. Jest to szczególnie istotne podczas pokonywania zakrętu lub jazdy z dużą prędkością. Często, nawet w przypadku opanowania auta po nagłej utracie ciśnienia w oponie, problemem jest usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia, nie stwarzając niebezpieczeństwa dla siebie ani dla innych uczestników ruchu. Dzięki RFT nie ma konieczności zmiany uszkodzonej opony na poboczu drogi, tym bardziej, że złapanie przysłowiowej „gumy” zdarza się przeważnie tam, gdzie nie mamy zasięgu i nikt nie przybędzie z pomocą. Dużą zaleta opon Run Flat Tyre

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?


jest oszczędność wynikająca z możliwości rezygnacji z koła zapasowego. Takie udogodnienie ucieszy zarówno właścicieli pojazdów, którzy zyskają dodatkową przestrzeń w bagażniku, jak również konstruktorów, gdyż więcej przestrzeni pozostawia więcej możliwości designerskich. Opony RFT to także oszczędność w zakresie spalania, wynikająca z redukcji ciężaru własnego pojazdu związanej z rezygnacją z dodatkowego koła w bagażniku.

Początek rewolucji Run Flat

Opony typu Run Flat są fabrycznie montowane najczęściej jako oryginalne wyposażenie w nowych samochodach korzystających z systemu monitorującego ciśnienie TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Przeważnie opony RFT homologowane są pod konkretną markę, a często także pod określony model samochodu. Pierwsza generacja opon RFT została stworzona przez Bridgestone pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych. Pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959 z 1987 roku. Obecnie Bridgestone jest partnerem największych producentów samochodów na świecie, dostarczając opony z systemem Run Flat na pierwszy montaż do popularnych modeli : Audi A4, BMW serii 3, 5, 7, Volkswagen Golf, Passat oraz do luksusowych super samochodów m.in. Ferrari F12berlinetta czy Nissan GTR. Bridgestone posiada również sieć ponad 2 000 specjalistycznych serwisów First Stop w 23 krajach w Europie, w tym w Polsce, obsługujących opony w technologii RFT.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA