REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

To nie opony utrzymują ciężar samochodu, a zawarte w nich powietrze pod określonym ciśnieniem. W przypadku przebicia, opona traci odpowiednie ciśnienie a w rezultacie tym samym swoją siłę nośną. Opony wyposażone w technologię Run Flat Tyre utrzymują obciążenie, umożliwiając jazdę nawet bez powietrza w oponie.

Ukryta technologia RFT

Na pierwszy rzut oka, opony typu Run Flat nie różnią się od standardowych opon. Różnica tkwi jednak w ich budowie wewnętrznej. W bocznych ścianach opony znajduje się gumowa wkładka wykonana z wytrzymałej gumy, która zapobiega osiadaniu opony. Wzmocniona konstrukcja ściany bocznej i strefy stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu. Jednocześnie w wyniku niewielkiej deformacji zwiększa się tarcie i generowane ciepło wewnątrz opony.
Z tego powodu musi być ono odpowiednio rozpraszane. Dlatego popularne Run Flaty powinny być wyposażone w specjalny system chłodzący, jak w przypadku opon Bridgestone, które dzięki technologii Cooling Fin wykorzystującej zawirowania w przepływie powietrza, przyśpieszają jego przepływ wokół ścian bocznych opony.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Złapanie popularnie nazywanej gumy lub, co bardziej niebezpieczne, wybuch opony podczas jazdy często kończy się ześlizgnięciem standardowej opony i jazdą na samej feldze. W wielu przypadkach prowadzić to może do niebezpiecznego wypadku. Natomiast opony w technologii RFT korzystają z wytrzymalszej drutówki, która zapobiega ruchom stopki na obręczy. Dla kierowcy jadącego na oponach RFT oznacza to, że różnica w komforcie jazdy w przypadku przebicia jest praktycznie nieodczuwalna – do tego stopnia, że w razie utraty powietrza musi być poinformowany o zaistniałej sytuacji kontrolką stanu ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie podróż na przebitej oponie mogłaby być kontynuowana znacznie dłużej niż zaleca producent. Ogumienie typu Run Flat umożliwia kontynuację jazdy na przebitej oponie nawet przy całkowitym braku ciśnienia. Na oponach wyposażonych w system Bridgestone RFT kierowca może bezpiecznie przejechać przy ograniczonej prędkości 80 km/h nawet 80-cio kilometrowy odcinek drogi w komforcie porównywalnym ze standardową oponą bez wspomagania. Statystycznie utrata ciśnienia w oponie w wyniku przebicia następuje co 70 tys. przejechanych kilometrów, dlatego w przypadku złapania „kapcia” każdy kilometr w trasie jest na wagę złota, aby pewnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

REKLAMA

Zalety Run Flat

Coraz więcej producentów samochodów wyposaża swoje fabryczne modele w opony typu RFT. Technologia Run Flat staje się tym samym jednym ze standardowych systemów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów na drodze, takim jak pasy czy poduszki powietrzne. Zasługą coraz większej popularności opon samonośnych jest szereg zalet, podążających za ich montażem. Przede wszystkim w przypadku przebicia lub wybuchu opony, kierowca jadący pojazdem na oponach RFT nie traci panowania nad kierownicą. Jest to szczególnie istotne podczas pokonywania zakrętu lub jazdy z dużą prędkością. Często, nawet w przypadku opanowania auta po nagłej utracie ciśnienia w oponie, problemem jest usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia, nie stwarzając niebezpieczeństwa dla siebie ani dla innych uczestników ruchu. Dzięki RFT nie ma konieczności zmiany uszkodzonej opony na poboczu drogi, tym bardziej, że złapanie przysłowiowej „gumy” zdarza się przeważnie tam, gdzie nie mamy zasięgu i nikt nie przybędzie z pomocą. Dużą zaleta opon Run Flat Tyre

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?


jest oszczędność wynikająca z możliwości rezygnacji z koła zapasowego. Takie udogodnienie ucieszy zarówno właścicieli pojazdów, którzy zyskają dodatkową przestrzeń w bagażniku, jak również konstruktorów, gdyż więcej przestrzeni pozostawia więcej możliwości designerskich. Opony RFT to także oszczędność w zakresie spalania, wynikająca z redukcji ciężaru własnego pojazdu związanej z rezygnacją z dodatkowego koła w bagażniku.

Początek rewolucji Run Flat

Opony typu Run Flat są fabrycznie montowane najczęściej jako oryginalne wyposażenie w nowych samochodach korzystających z systemu monitorującego ciśnienie TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Przeważnie opony RFT homologowane są pod konkretną markę, a często także pod określony model samochodu. Pierwsza generacja opon RFT została stworzona przez Bridgestone pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych. Pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959 z 1987 roku. Obecnie Bridgestone jest partnerem największych producentów samochodów na świecie, dostarczając opony z systemem Run Flat na pierwszy montaż do popularnych modeli : Audi A4, BMW serii 3, 5, 7, Volkswagen Golf, Passat oraz do luksusowych super samochodów m.in. Ferrari F12berlinetta czy Nissan GTR. Bridgestone posiada również sieć ponad 2 000 specjalistycznych serwisów First Stop w 23 krajach w Europie, w tym w Polsce, obsługujących opony w technologii RFT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA