REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RFT, czyli Run Flat Tyre, jak to działa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Bridgestone
To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.
Bridgestone Run Flat
Bridgestone Run Flat
Bridgestone

REKLAMA

REKLAMA

To nie opony utrzymują ciężar samochodu, a zawarte w nich powietrze pod określonym ciśnieniem. W przypadku przebicia, opona traci odpowiednie ciśnienie a w rezultacie tym samym swoją siłę nośną. Opony wyposażone w technologię Run Flat Tyre utrzymują obciążenie, umożliwiając jazdę nawet bez powietrza w oponie.

Ukryta technologia RFT

Na pierwszy rzut oka, opony typu Run Flat nie różnią się od standardowych opon. Różnica tkwi jednak w ich budowie wewnętrznej. W bocznych ścianach opony znajduje się gumowa wkładka wykonana z wytrzymałej gumy, która zapobiega osiadaniu opony. Wzmocniona konstrukcja ściany bocznej i strefy stopki amortyzuje utratę ciśnienia, dzięki czemu opona ulega jedynie nieznacznemu odkształceniu. Jednocześnie w wyniku niewielkiej deformacji zwiększa się tarcie i generowane ciepło wewnątrz opony.
Z tego powodu musi być ono odpowiednio rozpraszane. Dlatego popularne Run Flaty powinny być wyposażone w specjalny system chłodzący, jak w przypadku opon Bridgestone, które dzięki technologii Cooling Fin wykorzystującej zawirowania w przepływie powietrza, przyśpieszają jego przepływ wokół ścian bocznych opony.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Złapanie popularnie nazywanej gumy lub, co bardziej niebezpieczne, wybuch opony podczas jazdy często kończy się ześlizgnięciem standardowej opony i jazdą na samej feldze. W wielu przypadkach prowadzić to może do niebezpiecznego wypadku. Natomiast opony w technologii RFT korzystają z wytrzymalszej drutówki, która zapobiega ruchom stopki na obręczy. Dla kierowcy jadącego na oponach RFT oznacza to, że różnica w komforcie jazdy w przypadku przebicia jest praktycznie nieodczuwalna – do tego stopnia, że w razie utraty powietrza musi być poinformowany o zaistniałej sytuacji kontrolką stanu ciśnienia w oponach. W przeciwnym razie podróż na przebitej oponie mogłaby być kontynuowana znacznie dłużej niż zaleca producent. Ogumienie typu Run Flat umożliwia kontynuację jazdy na przebitej oponie nawet przy całkowitym braku ciśnienia. Na oponach wyposażonych w system Bridgestone RFT kierowca może bezpiecznie przejechać przy ograniczonej prędkości 80 km/h nawet 80-cio kilometrowy odcinek drogi w komforcie porównywalnym ze standardową oponą bez wspomagania. Statystycznie utrata ciśnienia w oponie w wyniku przebicia następuje co 70 tys. przejechanych kilometrów, dlatego w przypadku złapania „kapcia” każdy kilometr w trasie jest na wagę złota, aby pewnie dojechać do najbliższego punktu serwisowego.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

REKLAMA

Zalety Run Flat

Coraz więcej producentów samochodów wyposaża swoje fabryczne modele w opony typu RFT. Technologia Run Flat staje się tym samym jednym ze standardowych systemów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów na drodze, takim jak pasy czy poduszki powietrzne. Zasługą coraz większej popularności opon samonośnych jest szereg zalet, podążających za ich montażem. Przede wszystkim w przypadku przebicia lub wybuchu opony, kierowca jadący pojazdem na oponach RFT nie traci panowania nad kierownicą. Jest to szczególnie istotne podczas pokonywania zakrętu lub jazdy z dużą prędkością. Często, nawet w przypadku opanowania auta po nagłej utracie ciśnienia w oponie, problemem jest usunięcie pojazdu z miejsca zdarzenia, nie stwarzając niebezpieczeństwa dla siebie ani dla innych uczestników ruchu. Dzięki RFT nie ma konieczności zmiany uszkodzonej opony na poboczu drogi, tym bardziej, że złapanie przysłowiowej „gumy” zdarza się przeważnie tam, gdzie nie mamy zasięgu i nikt nie przybędzie z pomocą. Dużą zaleta opon Run Flat Tyre

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak dobrać poprawny rozmiar opon i felg? Jakie felgi dobrać do opon?


jest oszczędność wynikająca z możliwości rezygnacji z koła zapasowego. Takie udogodnienie ucieszy zarówno właścicieli pojazdów, którzy zyskają dodatkową przestrzeń w bagażniku, jak również konstruktorów, gdyż więcej przestrzeni pozostawia więcej możliwości designerskich. Opony RFT to także oszczędność w zakresie spalania, wynikająca z redukcji ciężaru własnego pojazdu związanej z rezygnacją z dodatkowego koła w bagażniku.

Początek rewolucji Run Flat

Opony typu Run Flat są fabrycznie montowane najczęściej jako oryginalne wyposażenie w nowych samochodach korzystających z systemu monitorującego ciśnienie TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Przeważnie opony RFT homologowane są pod konkretną markę, a często także pod określony model samochodu. Pierwsza generacja opon RFT została stworzona przez Bridgestone pod koniec lat 80’ z myślą o wyposażeniu samochodów dla osób niepełnosprawnych. Pierwszym seryjnym samochodem z zamontowanymi oponami Run Flat było Porsche 959 z 1987 roku. Obecnie Bridgestone jest partnerem największych producentów samochodów na świecie, dostarczając opony z systemem Run Flat na pierwszy montaż do popularnych modeli : Audi A4, BMW serii 3, 5, 7, Volkswagen Golf, Passat oraz do luksusowych super samochodów m.in. Ferrari F12berlinetta czy Nissan GTR. Bridgestone posiada również sieć ponad 2 000 specjalistycznych serwisów First Stop w 23 krajach w Europie, w tym w Polsce, obsługujących opony w technologii RFT.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA