Jak wybrać opony idealne?
REKLAMA
REKLAMA
Jak wybrać opony idealne?
Każdy pojazd opuszczający produkcyjną taśmę posiada określone parametry nadane przez konstruktorów. Seryjne zalecenia dotyczą także ogumienia, na którym samochód wyjechał z fabryki. Od 1. listopada 2012 roku Unia Europejska wprowadziła także obowiązek etykietowania opon na terenie krajów członkowskich. Etykieta taka zawiera informacje dotyczące wydajności opon pod kątem efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz generowanym hałasie. Dane na temat wymienionych właściwości ogumienia ujęte są w klasy wartości od A do G, a rozpiętość pomiędzy klasą A, a klasą G może oznaczać nawet 7,5% różnicę zużycia paliwa lub o 30% krótszą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Dane zawarte na etykiecie stanowią jednak tylko wskazówkę dla kierowcy, który boryka się z decyzją o wymianie opon. Na oponie, w którą wyposażony jest samochód znajdują się informacje o szerokości przekroju, profilu i średnicy osadzenia, a także indeksy: nośności (LI – Load Index) oraz prędkości (SI – Speed Index). Są to parametry, które opisują do jakich warunków eksploatacyjnych producent dostosował pojazd, dlatego tak ważnym jest, aby wiedzieć, jakie opony zostały w samochodzie założone na pierwszy montaż. Jeżeli znalezienie właściwego ogumienia dla swojego samochodu stanowi duże wyzwanie, wskazane jest skorzystać z wyszukiwarki odpowiednich opon. Można ją znaleźć na stronie http://www.bridgestone.pl/opony/jaka-opona-dla-ciebie.
REKLAMA
Zobacz też: Czy można dostać mandat za opony?
W przypadku, gdy zmieniliśmy w samochodzie rozmiar felg, warto również rozważyć dostępne opcje zamienników, które łatwo wyszukać za pomocą internetowych kalkulatorów. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach.
Przy wyborze zamienników opon ważnym jest, aby nie kierować się jedynie wyglądem czy ceną. Dobierając felgę należy wziąć pod uwagę szerokość opony w miejscu, w którym styka się ona z obręczą, dlatego przed podjęciem decyzji zawsze należy sprawdzić szerokość felgi. Pamiętajmy, że średnica całkowita zamiennika może odbiegać maksymalnie +/- 6 mm od oryginału, a indeks nośności LI powinien być równy lub większy od indeksu obecnej opony. Najbezpieczniej korzystać jest z dostępnych tabeli zamienników, wiedząc jakie opony były zamontowane w naszym aucie fabrycznie.
Zobacz też: Pompowanie kół azotem - czy warto?
Jak dobrać optymalny model opony?
Styl jazdy kierowcy ma duże znaczenie na wybór optymalnego ogumienia. Kierowca poszukujący opon powinien zastanowić się nad ich przeznaczeniem w swoim pojeździe.
Posiadacze miejskich samochodów o małych gabarytach powinni rozważyć zakup ekonomicznych opon
o niskich oporach toczenia i niewielkim generowanym hałasie zewnętrznym. Kompaktowe auta poruszające się w miejskim ruchu na ogół wyposażone są w oszczędne i łatwe w eksploatacji opony.
W dobie większego nacisku na ekologię, ogumienie dedykowane małym sedanom i hatchbackom wykonane jest również z materiałów proekologicznych i przyczyniających się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
- Bridgestone Ecopia EP001S to pierwsza opona na świecie o najwyższej klasie AA, zarówno w kryterium hamowania na mokrej nawierzchni, jak i oszczędności paliwa w Europie i Japonii.
Opony o asymetrycznym bieżniku dedykowane są samochodom, których kierowcy chcą poczuć prawdziwą moc swojego auta. Dwie strefy bieżnika – zewnętrzna i wewnętrzna – decydują o lepszych właściwościach jezdnych odpowiednio na suchej i mokrej nawierzchni. W przypadku opon sportowych, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na indeks prędkości i stosować wyłącznie opony o indeksie równym lub wyższym zalecanemu przez konstruktorów. Opony UHP (Ultra High Performance)
o wysokich indeksach prędkości H i powyżej, zaleca się zakładać w samochodach o dużej mocy silnika, limuzynach oraz autach średniej klasy, których kierowcy oczekują od opon wysokiej niezawodności
i doskonałych osiągów.
- Bridgestone Potenza S001 to sportowa opona UHP montowana na pierwszy montaż m.in. w Ferrari 458 Italia i Aston Martin Rapide.
Na długie trasy najlepszym wyborem będzie opona turystyczna. W drodze liczy się bezpieczeństwo, dlatego kierowcy pokonujący wiele kilometrów powinni o nie zadbać w szczególności. Dobre opony segmentu turystycznego muszą skutecznie odprowadzać wodę, radzić sobie na każdej nawierzchni
i trzymać auto podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, warto rozważyć opony zabezpieczające przed niebezpieczeństwem utraty kontroli w razie przebicia opony.
- Bridgestone Turanza T001 to opony o wytrzymałym bieżniku, dostępne w dużej rozpiętości rozmiarowej do wielu popularnych modeli aut. Model Turanza T001 zyskał uznanie automobilklubu ADAC oraz magazynu Auto Zeitung, otrzymując tytuł „Bardzo zalecanej”.
Zobacz też: Czy na zimę jest zalecane inne ciśnienie w oponach?
W zimowym okresie najlepiej sprawdzają się opony o kierunkowej budowie bieżnika. Należy pamiętać, że opona taka wraz z felgą musi być zamontowana w odpowiedni sposób zgodnie z przeznaczonym kierunkiem toczenia. Taka informacja widnieje na strefie bocznej opony i oznaczona jest symbolem strzałki. Charakterystyczna konstrukcja bieżnika w kształcie litery V wspomaga drenaż wody i błota pośniegowego, zmniejszając ryzyko aquaplaningu – powstania tzw. poduszki wodnej i ślizgania się na warstwie wody. Ważne, aby zimowa opona była specjalnie wzmocniona, ponieważ w temperaturach bliskich i poniżej zera mieszanka gumowa może ulec przekształceniu na poziomie cząsteczkowym, dlatego zimowe ogumienie wymaga zastosowania dodatkowych kompozytów, takich jak krzemionka.
- Niemiecki automobilklub ADAC nadał oponie Bridgestone Blizzak LM-32 tytuł „Szczególnie polecanej” za wyniki w testach w ekstremalnych warunkach Nowej Zelandii. Podobnie opony Bridgestone Blizzak LM-80 dedykowane SUV-om i Crossover-om zostały wyróżnione tytułem „Bardzo zalecanych” przez renomowane zrzeszenia kierowców ACE (Auto Club Europe) i GTÜ (Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego). W segmencie opon zimowych zwyciężyły również opony Firestone Winterhawk 3 w kategorii Cena-Osiągi.
Zobacz też: Jak przechowywać opony?
Wybór idealnego ogumienia nawet dla doświadczonego kierowcy często okazuje się dużym wyzwaniem. W przypadku trudności w samodzielnym określeniu, jakie opony najlepiej pasują do naszego samochodu, warto zasięgnąć rady specjalisty. Należy pamiętać, że opony to także integralna część całego samochodu i wpływają na funkcjonowanie wewnętrznych systemów jak ABS, ESP i ASR. Kupując nowe opony właściciel pojazdu powinien kierować się przede wszystkim oryginalnymi zaleceniami producenta. Po określeniu, w jakich warunkach opona będzie eksploatowana, wskazanym jest porównać rankingi opon oparte o niezależne testy. Pamiętajmy, że ich wyniki będą miarodajne tylko wtedy, gdy porównywanie będzie dotyczyło sprawdzianu opon tego samego rozmiaru, na jednakowym samochodzie i w identycznych warunkach. Tym samym wybór optymalnego ogumienia można zawęzić do kilku modeli znanych producentów opon. Cena nie powinna być głównym kryterium wyboru opony, ponieważ początkowa oszczędność może okazać się w późniejszym okresie eksploatacji nietrafioną inwestycją.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.