REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - jakie wybrać?

Paulina Samoraj
opony zima fot. Newspress
opony zima fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo zagości w Polsce zima. Eksperci zgodnie twierdzą, że najlepszą porą na zmianę opon letnich na zimowe, jest gdy średnia dobowa amplituda spadnie do 7 stopni Celsjusza i niżej. Zatem, kierowcy, nie czekajcie z dokonaniem wyboru do ostatniej chwili, my doradzimy Wam co wybrać i czym się kierować przy zakupie.

Rok temu Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Niestety mało kto potrafi je poprawnie odczytać i wykorzystać informacje w niej zawarte. Warto sobie przyswoić tą wiedzę, bo jest niezwykle pomocna przy wyborze. Łatwiej wtedy porównać modele i zdecydować się na komplet najbardziej odpowiadający. Dzięki etykiecie dowiadujemy się o trzech parametrach opony, czyli efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu podczas jazdy. Dwa pierwsze są określone w klasach od A do G, gdzie A jest klasą najlepszą. Trzeci parametr jest podawany w postaci dB oraz za pomocą czerwonego paska. Jeden czerwony pasek oznacza, że to opona cicha, natomiast trzy paski to opona głośna, ale spełniająca normy.
W parametrze efektywności paliwowej różnica pomiędzy klasą A a klasą F może wynieść nawet 7,5%.
Bez wątpienia najważniejszą informację znajdziemy na parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni. Przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A, a F może być nawet 18 metrów.
Należy jednak pamiętać, że to są podstawowe wiadomości.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe – nowe czy używane?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Kierowca przy wyborze opony powinien zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać trzy podstawowe rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Bieżniki symetryczne powoli znikają z rynku. To typ o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Cechują się dowolnością kierunku toczenia przy zakładaniu. Głównie są montowane one w małych oraz średnich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Jeśli chodzi o bieżniki asymetryczne posiadają one inny wzór po lewej a i inny po prawej stronie opony. Z boku zawierają informację o sposobie montażu. Napis ,,outside” jest widoczny na zewnętrznej stronie opony. Posiada ona masywniejsze klocki bieżnika, co zapewnia większą stabilizację podczas zakrętów oraz poprawia przyczepność i znoszenie boczne, czyli tak zwaną trakcję boczną. Dzięki temu nacisk na oponę jest bardziej równomierny i nie ulega ona tak szybko zniszczeniu. Wewnętrzna strona bieżnika posiada bardziej ponacinane i mniejsze klocki bieżnika. Umożliwia to skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz usprawnia parametry trakcyjne, jak napęd lub hamowanie. Ten rodzaj bieżnika jest coraz częściej stosowany przez producentów aut klasy średnich i wysokich.
Bieżniki kierunkowe są najbardziej popularne i najczęściej stosowane przez kierowców. Kierunek toczenia pokazany jest strzałką, z boku opony. Charakteryzuje je zdolność do dobrego odprowadzania nadmiaru wody oraz błota pośniegowego. Również wysokie właściwości trakcyjne, a w szczególności hamowanie, są atutem tego rodzaju bieżnika.
Należy pamiętać, że głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4mm. Jeżeli tak się stanie opona przestanie spełniać swoją funkcję. Należy wtedy bezwzględnie ją wymienić. Reasumując, im mniejsza jest głębokość bieżnika tym  gorsza i bardziej niebezpieczna jazda.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

REKLAMA

Klasy opon

Opony zimowe dzielą się na trzy klasy : ekonomiczną, średnią oraz Premium. Ten wybór jest znacznie trudniejszy niż wybór bieżnika i liczy się z większymi kosztami. Klasy różnią się między sobą poziomu zaawansowania technologicznego. Akurat w tym wypadku im droższa opona tym lepsza .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wybrać?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie : gdzie będą one użytkowane? Jeżeli głównie kierowca jeździ po zakorkowanym mieście powinien wybrać opony, które gwarantują dobre reakcję zarówno na ruchy kierownicą, jak i na pedał sprzęgła oraz umożliwiają bezpiecznie prowadzenie. Do tego nadają się opony kierunkowe klasy ekonomicznej i średniej. Jeśli natomiast jeździ się w długich trasach to najlepiej wybrać cicho pracujące opony z dobrą przyczepnością  oraz o wolno zużywającym się bieżniku.  Do tego typu jazdy najlepiej pasowały by opony asymetryczne klasy średniej lub, w zależności od możliwości finansowych kupującego, kierunkowe klasy wysokiej.
Również jaki rodzaj samochodu kierowca posiada ma znaczenie. Jeżeli chodzi o samochody małolitrażowe w zupełności starczą opony klasy ekonomicznej i średniej. Do aut klasy średniej stosuje się opony kierunkowe lub asymetryczne klasy średniej lub Premium. Do pojazdów o dużej pojemności silnika montuje się zazwyczaj  opony klasy wysokiej, by zapewniały dobre osiągi przy niekorzystnych warunkach.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Czego nie robić?

Niektórzy kierowcy, by zaoszczędzić, zostawiają na zimę dwie opony letnie i dokupują do nich dwie ,,zimówki”. Jest to bardzo nierozsądne posunięcie. Opony letnie i opony zimowe mają  różny wzór i głębokość bieżników. Jazda przy takim stanie jest bardzo niebezpieczna. Opony letnie, zimą, twardnieją przez co zmniejsza się ich przyczepność. Jest również zwiększona  droga hamowania. Dlatego należy zainwestować w cały komplet opon zimowych. W końcu na pierwszym miejscu trzeba postawić swoje bezpieczeństwo.
Dodatkowo nie powinno się wybierać opon zimowych węższych niż letnie. Zwiększa się wtedy droga hamowania i słabnie przyczepność na zakrętach.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Podsumowanie

Przy wyborze opon zimowych odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Według określonych preferencji, będzie łatwiej wybrać  odpowiednie dla nas ,,zimówki”. Pamiętajmy, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lepiej więcej wydać na opony, niż mniej, a potem ponosić dodatkowe koszty.

opony, zima Fot. Fotolia
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA