REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - jakie wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
opony zima fot. Newspress
opony zima fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo zagości w Polsce zima. Eksperci zgodnie twierdzą, że najlepszą porą na zmianę opon letnich na zimowe, jest gdy średnia dobowa amplituda spadnie do 7 stopni Celsjusza i niżej. Zatem, kierowcy, nie czekajcie z dokonaniem wyboru do ostatniej chwili, my doradzimy Wam co wybrać i czym się kierować przy zakupie.

Rok temu Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Niestety mało kto potrafi je poprawnie odczytać i wykorzystać informacje w niej zawarte. Warto sobie przyswoić tą wiedzę, bo jest niezwykle pomocna przy wyborze. Łatwiej wtedy porównać modele i zdecydować się na komplet najbardziej odpowiadający. Dzięki etykiecie dowiadujemy się o trzech parametrach opony, czyli efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu podczas jazdy. Dwa pierwsze są określone w klasach od A do G, gdzie A jest klasą najlepszą. Trzeci parametr jest podawany w postaci dB oraz za pomocą czerwonego paska. Jeden czerwony pasek oznacza, że to opona cicha, natomiast trzy paski to opona głośna, ale spełniająca normy.
W parametrze efektywności paliwowej różnica pomiędzy klasą A a klasą F może wynieść nawet 7,5%.
Bez wątpienia najważniejszą informację znajdziemy na parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni. Przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A, a F może być nawet 18 metrów.
Należy jednak pamiętać, że to są podstawowe wiadomości.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe – nowe czy używane?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Kierowca przy wyborze opony powinien zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać trzy podstawowe rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Bieżniki symetryczne powoli znikają z rynku. To typ o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Cechują się dowolnością kierunku toczenia przy zakładaniu. Głównie są montowane one w małych oraz średnich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Jeśli chodzi o bieżniki asymetryczne posiadają one inny wzór po lewej a i inny po prawej stronie opony. Z boku zawierają informację o sposobie montażu. Napis ,,outside” jest widoczny na zewnętrznej stronie opony. Posiada ona masywniejsze klocki bieżnika, co zapewnia większą stabilizację podczas zakrętów oraz poprawia przyczepność i znoszenie boczne, czyli tak zwaną trakcję boczną. Dzięki temu nacisk na oponę jest bardziej równomierny i nie ulega ona tak szybko zniszczeniu. Wewnętrzna strona bieżnika posiada bardziej ponacinane i mniejsze klocki bieżnika. Umożliwia to skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz usprawnia parametry trakcyjne, jak napęd lub hamowanie. Ten rodzaj bieżnika jest coraz częściej stosowany przez producentów aut klasy średnich i wysokich.
Bieżniki kierunkowe są najbardziej popularne i najczęściej stosowane przez kierowców. Kierunek toczenia pokazany jest strzałką, z boku opony. Charakteryzuje je zdolność do dobrego odprowadzania nadmiaru wody oraz błota pośniegowego. Również wysokie właściwości trakcyjne, a w szczególności hamowanie, są atutem tego rodzaju bieżnika.
Należy pamiętać, że głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4mm. Jeżeli tak się stanie opona przestanie spełniać swoją funkcję. Należy wtedy bezwzględnie ją wymienić. Reasumując, im mniejsza jest głębokość bieżnika tym  gorsza i bardziej niebezpieczna jazda.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Klasy opon

Opony zimowe dzielą się na trzy klasy : ekonomiczną, średnią oraz Premium. Ten wybór jest znacznie trudniejszy niż wybór bieżnika i liczy się z większymi kosztami. Klasy różnią się między sobą poziomu zaawansowania technologicznego. Akurat w tym wypadku im droższa opona tym lepsza .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wybrać?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie : gdzie będą one użytkowane? Jeżeli głównie kierowca jeździ po zakorkowanym mieście powinien wybrać opony, które gwarantują dobre reakcję zarówno na ruchy kierownicą, jak i na pedał sprzęgła oraz umożliwiają bezpiecznie prowadzenie. Do tego nadają się opony kierunkowe klasy ekonomicznej i średniej. Jeśli natomiast jeździ się w długich trasach to najlepiej wybrać cicho pracujące opony z dobrą przyczepnością  oraz o wolno zużywającym się bieżniku.  Do tego typu jazdy najlepiej pasowały by opony asymetryczne klasy średniej lub, w zależności od możliwości finansowych kupującego, kierunkowe klasy wysokiej.
Również jaki rodzaj samochodu kierowca posiada ma znaczenie. Jeżeli chodzi o samochody małolitrażowe w zupełności starczą opony klasy ekonomicznej i średniej. Do aut klasy średniej stosuje się opony kierunkowe lub asymetryczne klasy średniej lub Premium. Do pojazdów o dużej pojemności silnika montuje się zazwyczaj  opony klasy wysokiej, by zapewniały dobre osiągi przy niekorzystnych warunkach.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Czego nie robić?

Niektórzy kierowcy, by zaoszczędzić, zostawiają na zimę dwie opony letnie i dokupują do nich dwie ,,zimówki”. Jest to bardzo nierozsądne posunięcie. Opony letnie i opony zimowe mają  różny wzór i głębokość bieżników. Jazda przy takim stanie jest bardzo niebezpieczna. Opony letnie, zimą, twardnieją przez co zmniejsza się ich przyczepność. Jest również zwiększona  droga hamowania. Dlatego należy zainwestować w cały komplet opon zimowych. W końcu na pierwszym miejscu trzeba postawić swoje bezpieczeństwo.
Dodatkowo nie powinno się wybierać opon zimowych węższych niż letnie. Zwiększa się wtedy droga hamowania i słabnie przyczepność na zakrętach.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Podsumowanie

Przy wyborze opon zimowych odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Według określonych preferencji, będzie łatwiej wybrać  odpowiednie dla nas ,,zimówki”. Pamiętajmy, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lepiej więcej wydać na opony, niż mniej, a potem ponosić dodatkowe koszty.

opony, zima Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA