REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - jakie wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Samoraj
opony zima fot. Newspress
opony zima fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Niedługo zagości w Polsce zima. Eksperci zgodnie twierdzą, że najlepszą porą na zmianę opon letnich na zimowe, jest gdy średnia dobowa amplituda spadnie do 7 stopni Celsjusza i niżej. Zatem, kierowcy, nie czekajcie z dokonaniem wyboru do ostatniej chwili, my doradzimy Wam co wybrać i czym się kierować przy zakupie.

Rok temu Unia Europejska wprowadziła obowiązkowe etykietowanie opon. Niestety mało kto potrafi je poprawnie odczytać i wykorzystać informacje w niej zawarte. Warto sobie przyswoić tą wiedzę, bo jest niezwykle pomocna przy wyborze. Łatwiej wtedy porównać modele i zdecydować się na komplet najbardziej odpowiadający. Dzięki etykiecie dowiadujemy się o trzech parametrach opony, czyli efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu podczas jazdy. Dwa pierwsze są określone w klasach od A do G, gdzie A jest klasą najlepszą. Trzeci parametr jest podawany w postaci dB oraz za pomocą czerwonego paska. Jeden czerwony pasek oznacza, że to opona cicha, natomiast trzy paski to opona głośna, ale spełniająca normy.
W parametrze efektywności paliwowej różnica pomiędzy klasą A a klasą F może wynieść nawet 7,5%.
Bez wątpienia najważniejszą informację znajdziemy na parametrze przyczepności na mokrej nawierzchni. Przy prędkości 80 km/h różnica w drodze hamowania pomiędzy klasą A, a F może być nawet 18 metrów.
Należy jednak pamiętać, że to są podstawowe wiadomości.

REKLAMA

Zobacz też: Opony zimowe – nowe czy używane?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Kierowca przy wyborze opony powinien zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika. Na rynku motoryzacyjnym możemy spotkać trzy podstawowe rodzaje: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Bieżniki symetryczne powoli znikają z rynku. To typ o niskim stopniu zaawansowania technologicznego. Cechują się dowolnością kierunku toczenia przy zakładaniu. Głównie są montowane one w małych oraz średnich samochodach osobowych, ciężarowych oraz dostawczych.
Jeśli chodzi o bieżniki asymetryczne posiadają one inny wzór po lewej a i inny po prawej stronie opony. Z boku zawierają informację o sposobie montażu. Napis ,,outside” jest widoczny na zewnętrznej stronie opony. Posiada ona masywniejsze klocki bieżnika, co zapewnia większą stabilizację podczas zakrętów oraz poprawia przyczepność i znoszenie boczne, czyli tak zwaną trakcję boczną. Dzięki temu nacisk na oponę jest bardziej równomierny i nie ulega ona tak szybko zniszczeniu. Wewnętrzna strona bieżnika posiada bardziej ponacinane i mniejsze klocki bieżnika. Umożliwia to skuteczniejsze odprowadzanie wody oraz usprawnia parametry trakcyjne, jak napęd lub hamowanie. Ten rodzaj bieżnika jest coraz częściej stosowany przez producentów aut klasy średnich i wysokich.
Bieżniki kierunkowe są najbardziej popularne i najczęściej stosowane przez kierowców. Kierunek toczenia pokazany jest strzałką, z boku opony. Charakteryzuje je zdolność do dobrego odprowadzania nadmiaru wody oraz błota pośniegowego. Również wysokie właściwości trakcyjne, a w szczególności hamowanie, są atutem tego rodzaju bieżnika.
Należy pamiętać, że głębokość bieżnika nie powinna być niższa niż 4mm. Jeżeli tak się stanie opona przestanie spełniać swoją funkcję. Należy wtedy bezwzględnie ją wymienić. Reasumując, im mniejsza jest głębokość bieżnika tym  gorsza i bardziej niebezpieczna jazda.

Zobacz też: Jak wybrać opony idealne?

Klasy opon

Opony zimowe dzielą się na trzy klasy : ekonomiczną, średnią oraz Premium. Ten wybór jest znacznie trudniejszy niż wybór bieżnika i liczy się z większymi kosztami. Klasy różnią się między sobą poziomu zaawansowania technologicznego. Akurat w tym wypadku im droższa opona tym lepsza .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co wybrać?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na pytanie : gdzie będą one użytkowane? Jeżeli głównie kierowca jeździ po zakorkowanym mieście powinien wybrać opony, które gwarantują dobre reakcję zarówno na ruchy kierownicą, jak i na pedał sprzęgła oraz umożliwiają bezpiecznie prowadzenie. Do tego nadają się opony kierunkowe klasy ekonomicznej i średniej. Jeśli natomiast jeździ się w długich trasach to najlepiej wybrać cicho pracujące opony z dobrą przyczepnością  oraz o wolno zużywającym się bieżniku.  Do tego typu jazdy najlepiej pasowały by opony asymetryczne klasy średniej lub, w zależności od możliwości finansowych kupującego, kierunkowe klasy wysokiej.
Również jaki rodzaj samochodu kierowca posiada ma znaczenie. Jeżeli chodzi o samochody małolitrażowe w zupełności starczą opony klasy ekonomicznej i średniej. Do aut klasy średniej stosuje się opony kierunkowe lub asymetryczne klasy średniej lub Premium. Do pojazdów o dużej pojemności silnika montuje się zazwyczaj  opony klasy wysokiej, by zapewniały dobre osiągi przy niekorzystnych warunkach.

Zobacz też: Opony zimowe starczą na cały rok?

Czego nie robić?

Niektórzy kierowcy, by zaoszczędzić, zostawiają na zimę dwie opony letnie i dokupują do nich dwie ,,zimówki”. Jest to bardzo nierozsądne posunięcie. Opony letnie i opony zimowe mają  różny wzór i głębokość bieżników. Jazda przy takim stanie jest bardzo niebezpieczna. Opony letnie, zimą, twardnieją przez co zmniejsza się ich przyczepność. Jest również zwiększona  droga hamowania. Dlatego należy zainwestować w cały komplet opon zimowych. W końcu na pierwszym miejscu trzeba postawić swoje bezpieczeństwo.
Dodatkowo nie powinno się wybierać opon zimowych węższych niż letnie. Zwiększa się wtedy droga hamowania i słabnie przyczepność na zakrętach.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę wybierając opony na zimę?

Podsumowanie

Przy wyborze opon zimowych odpowiedzmy sobie na kilka pytań. Według określonych preferencji, będzie łatwiej wybrać  odpowiednie dla nas ,,zimówki”. Pamiętajmy, że najważniejsze jest nasze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lepiej więcej wydać na opony, niż mniej, a potem ponosić dodatkowe koszty.

opony, zima Fot. Fotolia
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA