REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy używane opony są bezpieczne?

Czy używane opony są bezpieczne?/ fot. Fotolia
Czy używane opony są bezpieczne?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Opony używane czy nieużywane - oto jest pytanie! Wątpliwości niczym z Szekspirowskiego dramatu rozwiewa Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Według fachowców tylko kupno nieużywanych, odpowiednio magazynowanych opon jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo.

Zakup nowych opon to wydatek, który każdy kierowca powinien traktować w kategorii inwestycji – opony są jedynym elementem łączącym auto z jezdnią. To od ich jakości i sprawności zależą nie tylko osiągi samochodu czy motocykla, ale też zdrowie i często także życie. Jednak tylko zakup opon nieużywanych, odpowiednio magazynowanych, gwarantuje bezpieczeństwo.

REKLAMA

A historii tych opon i tak byś nie zrozumiał...

REKLAMA

– Pierwszy warunek to zakup opon nieużywanych. Niekoniecznie wyprodukowanych kilka miesięcy temu, ale właśnie nieużywanych. Dlaczego? Bo nie znamy historii takiego ogumienia – czy było niefachowo naprawiane lub czy poprzedni właściciel dbał o prawidłowy poziom ciśnienia w kole. Tylko tyle i aż tyle – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) – W tym tkwi sedno problemu – opona używana może być wewnętrznie bardzo zniszczona – po kolizji drogowej z uszkodzoną osnową, a nawet zniszczonym stalowym opasaniem – i tego w żaden sposób poza fabryką nie będziemy mogli sprawdzić. Używany zderzak, wahacz czy inne elementy dopuszczone prawem mogą być dostępne na rynku części używanych, bo bierzemy ten element w rękę i od razu widać jego stan. Opony mają jednak zbyt delikatną, łatwą do zniszczenia strukturę wewnętrzną. Po prostu używanych gum nie zakłada się dla własnego bezpieczeństwa  dodaje Sarnecki.

Większość kierowców wymienia opony w trosce właśnie o bezpieczeństwo swoje i najbliższych. Zużyte opony trafiają do utylizacji – gdzie są w czystych i bezpiecznych instalacjach przerabiane na energię – lub do firm zajmujących się recyklingiem zużytych gum. Produkują one m.in. granulat wykorzystywany w budowie bieżni, boisk czy nowoczesnych, wytrzymałych dróg.

Opony łatwo uszkodzić

REKLAMA

Opony łatwo uszkodzić – już jazda przez kilkadziesiąt kilometrów z niedopompowanymi kołami powoduje nadmierne przeciążenie i przegrzewanie się boków opon oraz utratę optymalnej przyczepności auta do jezdni. Powyżej 120°C stalowe elementy opony odchodzą od warstw gumowych – co dramatycznie osłabia całą konstrukcję. Podczas przypadkowego zaczepienia opony o krawężnik przy wyższej prędkości, wjechania w dziurę albo po poważnej kolizji uszkodzeniu często ulegają warstwy wewnętrzne – osnowa lub opasanie. Na uszkodzenie można narazić się także korzystając z przypadkowych warsztatów kiepskiej jakości, gdzie obsługa ma stare, nieserwisowane maszyny. Przy zdejmowaniu opon z felgi łatwo uszkodzić stopkę opony, a klient może tego nie zauważyć.

Zakup używanych opon niesie ze sobą zbyt duże ryzyko nagłych awarii oraz uszkodzeń innych podzespołów samochodu. Rozerwanie podniszczonej opony w czasie jazdy drogą szybkiego ruchu czy autostradą stwarza duże ryzyko utraty zdrowia i życia. Przy prędkości 130 km/h opona o popularnym rozmiarze osiąga ponad 1000 obrotów na minutę. Wtedy nie ma zbyt dużego marginesu na błąd czy niefachowość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlatego właśnie fabrycznie nowe opony są skrupulatnie sprawdzane na ostatnich etapach produkcji, włącznie z prześwietlaniem promieniami rentgenowskimi – by wykluczyć wewnętrzne uszkodzenie opasania czy drutówki. Na rynku opon używanych nikt tak gum nie sprawdza, bo są to nieosiągalne poza fabryką technologie. Czy warto więc aż tak ryzykować, skoro producenci mają w ofercie opony na każdą kieszeń?

Ukryte wady

Używane ogumienie mogło wcześniej uczestniczyć w poważnym wypadku, być nieprawidłowo eksploatowane, nieprofesjonalnie naprawiane lub przechowywane w niewłaściwych warunkach. Żaden specjalista nie jest w stanie określić „na oko”, czy opona posiada ukryte wady, które mogą prowadzić do groźnych konsekwencji – zwłaszcza pęknięcia ogumienia w trakcie jazdy. Nie warto aż tak oszczędzać. Co z tego, że kupimy używaną oponę znanej marki, która kiedyś miała osiągi klasy premium, skoro będzie mniej sztywna i zniszczona wewnątrz? Lepiej i bezpieczniej kupić oponę fabrycznie nową, nawet klasy budżetowej.

esty opon prowadzone są dla nowych produktów prosto ze sklepu. Opona niepoprawnie eksploatowana i podniszczona – nawet znanej marki – nie ma już osiągów deklarowanych na podstawie pomiarów. Pielęgnowanie opon na etapie ich eksploatacji przedłuża ich żywotność. Niestety, jako kierowcy średnio dbamy o swoje ogumienie – jedynie 40 proc. badanych deklaruje sprawdzanie ciśnienia w oponach raz na jakiś czas. Skąd zatem mają pojawić się na rynku te dobre, niezniszczone, używane gumy?

– Opona podczas jazdy autostradą jest drugim, a w samochodach z turbodoładowaniem trzecim najszybciej obracającym się elementem samochodu. Kupno używanych opon o nieznanej historii eksploatacji to nie zakup używanych butów w ciuchlandzie, gdzie liczy się cena i oryginalność. Kierowcy powinni pamiętać, że nie można ocenić trwałości opony, która pochodzi z nieznanego źródła. Zniszczeń warstw wewnętrznych opony spowodowanych złą eksploatacją nie widać gołym okiem. Nie każdy element w samochodzie osobowym można bez negatywnych konsekwencji zamienić na część z drugiej ręki. Opony do samochodów osobowych są właśnie takim przypadkiem  podkreśla Piotr Sarnecki  Miejsce zużytych opon jest w instalacjach do recyklingu, a nie na rynku wtórnym.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 119 918 interwencji, 545 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia września. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 119 918 interwencji.

Odcinkowe pomiary prędkości nielegalne? Sprawdzamy. Co grozi kierowcom i kiedy mogą nie przyjąć mandatu?

Odcinkowe pomiary prędkości to coraz popularniejszy w Polsce sposób na wychwytywanie i karanie kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie dopuszczalnych prędkości. Nowe urządzenia rejestrujące, służące do automatycznej kontroli średniej prędkości na wyznaczonym odcinku drogi, wyrastają jak grzyby po deszczu, a wraz z nimi mnożą się pytania kierowców o legalność tej formy pomiarów prędkości. Jak się okazuje – wątpliwości te są uzasadnione.

Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

REKLAMA

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

REKLAMA

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.

REKLAMA