REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy najczęściej popełniają wulkanizatorzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
Jakie błędy najczęściej popełniają wulkanizatorzy? / fot. Oponeo
Jakie błędy najczęściej popełniają wulkanizatorzy? / fot. Oponeo
Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Oddając nasz samochód do wulkanizatora na zmianę opon lub ich naprawę oczekujemy profesjonalizmu. Niestety, z jakością usług w warsztatach wulkanizacyjnych bywa różnie. Jakie błędy najczęściej popełniają wulkanizatorzy?

REKLAMA

Wielkimi krokami zbliżają się cieplejsze dni, co oznacza u większości kierowców konieczność wymienienia opon z zimowych na letnie. Najlepszą sytuacją jest posiadanie dobrze wyposażonego garażu, w którym podniesiemy nasz samochód. Niestety, nie każdy ma taką możliwość. Najczęściej trzeba się udać do wulkanizatora, postać w kilkugodzinnej kolejce i zapłacić za przekładkę opon z wyważeniem kół ok. 50-60 zł. Niektórzy ratują się oponami wielosezonowymi, ale one nie sprawdzają się w trudniejszych sytuacjach drogowych i są zaprojektowane dla osób jeżdżących głównie po mieście. Sami producenci mają skromną ofertę opon wielosezonowych. Przyczyna jest oczywista – pieniądze.

REKLAMA

Wybierając warsztat oponiarski, wybierzmy polecany przez naszego sąsiada lub przyjaciół. Do opinii w Internecie należy mieć ograniczone zaufanie. Oczywiście, można mieć swój sprawdzony warsztat, w którym zmieniamy opony przez lata. Jednak nawet w tych sytuacjach, zachowajmy szczególną ostrożność. Opony mają istotny wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Oto najczęściej popełniane błędy przez wulkanizatorów.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Jakie błędy najczęściej popełniają wulkanizatorzy?

Złe wyważenie kół

Po wymianie opon czujesz wibracje na kierownicy? Powodem może być złe wyważenie kół. Nieprawidłowego wyważenie kół nie poczujemy przy niskich prędkościach miejskich, ale dopiero powyżej 100 km/h. Powodem drgań lub wibracji nie tylko kierownicy, ale całego nadwozia, może być też zawieruszenie przez wulkanizatora choćby jednego pierścienia centrującego (wypełniają między otworem centrującym felgi aluminiowej a piastą). Radzimy nie ignorować jakichkolwiek drgań. Skutkami złego wyważenia opon mogą być: obniżenie komfortu jazdy, szybsze zużycie opon lub drążków kierowniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pośpiech

Jeden klient się spóźnia, drugi zapomniał portfela, trzeci ma zły dzień i się kłóci – przy ogromnym natłoku samochodów w okresach zmian opon, łatwiej o pomyłkę. Częstym błędem jest nieodpowiedni dobór narzędzi lub brak precyzji wykonania konkretnej usługi. Nagminny jest brak wiedzy z zakresu prawidłowej technologii przeprowadzanych napraw. Ogólnie brak staranności przy poszczególnych etapach naprawy najbardziej denerwuje kierowców.

Niewłaściwe dokręcenie kół

REKLAMA

Nietrudno sobie wyobrazić, jak niebezpieczne w skutkach jest odkręcenie się koła w czasie jazdy. Aby zminimalizować ryzyko po wymianie kół, nie jeźdźmy od razu z wysokimi prędkościami, a jeśli słyszymy niepokojące dźwięki z okolic nadkoli (charakterystyczne pukanie), natychmiast się zatrzymajmy i sprawdźmy, czy nie ma zbyt dużego luzu pomiędzy kołem a piastą. Oczywiście, za mocne dokręcenie śrub też nie jest wskazane (zapieczenie elementów, co skutkuje trudniejszym odkręceniem kół w przyszłości).

Koła wymienione nawet w dobrej klasie warsztacie wulkanizacyjnym przy zastosowaniu klucza pneumatycznego, wymagają po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów sprawdzenia ich luzów i ewentualnego dokręcenia śrub.

Nieprawidłowe przygotowanie felgi i opony do montażu

Dobry warsztat poznamy już po tym, jak przygotowuje obręcze i opony do montażu. Brak czyszczenia stopki razem ze stykającymi się z nią brzegami felg oraz nienaniesienie specjalnego smaru uszczelniającego miejsce łączenia, znacznie ułatwiającego montaż i demontaż (zapobiega też uszkodzeniom łożyska opony i zapobiega uszkodzeniom krawędzi obręczy), słabo świadczy o wulkanizatorze. Dobrą praktyką profesjonalnych wulkanizatorów jest także czyszczenie piasty.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach

Wulkanizatorzy, nawet w profesjonalnych punktach, potrafią nie sprawdzać wartości ciśnienia dedykowanej dla danego modelu w konkretnym rozmiarze opon, a te potrafią się różnić nawet w zależności od wersji silnikowej. Za niskie lub za wysokie ciśnienie może wpłynąć na pogorszenie się właściwości jezdnych czy podniesienie średniego zużycia paliwa. Pompowanie kół „na oko” źle świadczy o warsztacie.

Problemy z czujnikami ciśnienia w oponach

Wszystkie pojazdy sprzedawane od 1 listopada 2014 roku, muszą mieć fabrycznie zamontowany czujnik ciśnienia w ogumieniu TPMS. Są z nim same problemy. Nie dość, że często pokazują nieprawidłowe dane i denerwują kierowcę niepotrzebnymi ostrzeżeniami, to jeszcze są drogie, łatwo je uszkodzić oraz wymagają kalibrowania przy każdej wymianie. Same czujniki wytrzymują ok. 7 lat, ale ich koniec przyspiesza nieprofesjonalna zmiana ogumienia. Trzeba zachować ostrożność m.in. przy zdejmowaniu opony z rantu obręcz. Jeśli masz ten system w samochodzie, lepiej wybierz warsztat z odpowiednimi narzędziami diagnostycznymi – unikniesz niepotrzebnych kosztów. Wymiana kół z czujnikami jest droższa zwykle o 60-70 zł od kół bez czujników. Za komplet czujników zapłacimy w okolicy 1000 zł i dodatkowe 150-200 zł za zakodowanie w pamięci centralki nowego ID czujników.

Niesprawdzenie stanu zaworków

W samochodach dostawczych czy ciężarowych, stosuje się zawory wzmacniane. Do „osobówek” zwykłe, gumowe. Właśnie w przypadku tych drugich, dla swojego komfortu i bezpieczeństwa, lepiej wymieniać zaworki przy każdej wymianie. Nie jest to duży koszt, a mamy pewność, że utrzymywane jest prawidłowe ciśnienie. Jeżeli nie chcecie ich wymieniać, dokładnie skontrolujcie ich stan.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA