Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia, który z elementów należy wymieniać. Będzie nam do tego potrzebny tradycyjny lewarek. Podnosimy tył auta i oglądamy dokładnie amortyzatory. Nie powinno być na nich żadnych mokrych miejsc (śladów oleju) oraz uszkodzeń mechanicznych. Następnie przyglądamy się dokładnie sprężynom. Jeżeli któraś jest pęknięta to nie będzie problemu z identyfikacją.
REKLAMA
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów
REKLAMA
W przypadku kiedy upewnimy się, które elementy są do wymiany przystępujemy do pracy. Podkładamy kobyłki pod tył samochodu i dopiero delikatnie go opuszczamy. Odkręcamy śruby koła i zdejmujemy koło. W kolejnym kroku będzie nam potrzebny drugi podnośnik do podparcia zawieszenia tylnego. Podpieramy tylko tą część, po której będzie wymieniany amortyzator lub koło.
Jeżeli wymieniamy amortyzator to odkręcamy śruby mocujące i wyjmujemy go. W większości przypadków jest to bardzo trudne zadanie. Zazwyczaj należy polać śruby odrdzewiaczem typu WD40 lub innym. W przypadku sprężyny należy odłączyć złącze wtykowe czujnika prędkości i odkręcić śrubę amortyzatora. Następnie opuszczamy podnośnik odciążając całkowicie sprężynę. Teraz wyjmujemy ją i w razie potrzeby prosimy o pomoc drugą osobę, która dociśnie w dół tylne zawieszenie.
Przechodzimy do montażu. Instalujemy sprężynę w taki sposób, żeby koniec zwoju sprężyny przylegał do ogranicznika górnego pierścienia oporowego. Należy zwrócić uwagę, żeby ten pierścień był osadzony równo z nadwoziem. Natomiast koniec dolnego zwoju sprężyny powinien być zawsze skierowany do środka samochodu. Montujemy amortyzator i dokręcamy go za pomocą nowych śrub mocujących. Dolną śrubę montujemy do środka samochodu.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika
REKLAMA
Nakładamy cienką warstwę smaru na powierzchnię piasty centrującej i zakładamy koło i delikatnie dokręcamy śruby mocujące. Opuszczamy samochód i dociągamy śruby koła. Pamiętajmy, że w przypadku sprężyn jak i amortyzatorów należy wymianę przeprowadzać parami. Nie wolno wykonywać tego tylko po jednej ze stron. Wpłynie to na bezpieczeństwo jazdy i prowadzenie samochodu.
Zużyty amortyzator oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy go wyrzucać w dowolne miejsce. Kupując nowe amortyzatory lub sprężyny należy zwrócić uwagę, żeby były odpowiednie dla naszego auta. Polecamy podać sprzedawcy pojemność silnika, rok produkcji oraz numer nadwozia.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana alternatora
REKLAMA
REKLAMA