REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: demontaż półosi

Robert Kuśpiel
Demontaż półosi w Skodzie Octavii I.
Demontaż półosi w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone osłony na półosi wymagają jej demontażu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować półoś w samochodzie Skoda Octavia I.

Pierwszy krok to dokręcenie nakrętki półosi. Czynność tą wykonujemy kiedy nasz samochód stoi na kołach. Jeżeli posiadamy felgi stalowe to musimy zdjąć kołpak. W przypadku felg aluminiowych należy podważyć środkowy dekielek. Luzujemy nakrętkę piasty koła w półosi. Nie odkręcamy jej do końca. W przypadku problemów prosimy o pomoc drugą osobę – musi wcisnąć hamulec.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Pamiętajmy, że po poluzowaniu nakrętki półosi nie wolno przetaczać samochodu na kołach. Może to doprowadzić do uszkodzenia wałeczków łożyska koła. Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek z podstawkami. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koła. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika.

Teraz odkręcamy śruby półosi przy kołnierzu skrzyni biegów. Do wykonania tej czynności będzie potrzebny klucz nasadowy. Zaznaczamy położenie śrub przegubu wahacza aby przykręcić je w tym samym miejscu. Jest to sposób na uniknięcie wizyty w zakładzie ustawiającym geometrię zawieszenia. Niestety sposób ten nie jest do końca dobry. Dlatego po wykonanej pracy zalecamy udać się na ustawienie geometrii.

Odkręcamy śruby przegubu wahacza i wyjmujemy półoś z piasty koła. Najczęściej udaje się wyjąć ręcznie. W przypadku dużych problemów pozostaje nam ściągacz. Nie należy pozwolić by swobodnie wisiała. Zbyt duże wygięcie może doprowadzić do uszkodzenia przegubu wewnętrznego. W samochodach z manualną skrzynią biegów odchylamy na zewnątrz kolumnę zawieszenia i wyjmujemy ze zwrotnicy półoś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: montaż modułu komfortu kierunkowskazów

REKLAMA

W modelach wyposażonych w automatyczną przekładnię odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów. Wsuwamy łyżkę monterską (do opon) pomiędzy belkę zespołu napędowego, a kadłub silnika. Podważamy go do przodu i jednocześnie wyjmujemy półoś razem z przegubem.

Pamiętajmy, że uszkodzone osłony należy natychmiast wymienić. W tym celu konieczne jest rozłożenie półosi. Jeżeli doszło do uszkodzenia przegubu, należy wymienić go w całości. Usterka ta jest bardzo łatwa do zdiagnozowania. Jeżeli podczas zmiany kierunku jazdy słychać wyraźny stukot to znak, że kule w przegubie uległy uszkodzeniu.

Umieszczamy półoś w imadle stosując wkładki ochronne (np. z blachy). Przecinamy opaski zaciskowe obu osłon przegubu za pomocą szczypiec i zdejmujemy je. W tym momencie możemy zsunąć osłony. Następnie demontujemy przegub zewnętrzny poprzez kilkakrotne uderzanie oddzielamy go od półosi. W przypadku przegubu wewnętrznego wyjmujemy pierścień sprężynujący za pomocą szczypiec i wyciskamy go. Do tego będzie nam potrzebna prasa.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Przechodzimy do złożenia półosi. Podczas osadzania na przegubie osłona ulega zgnieceniu. Po zamontowaniu jej należy ją unieść w celu wyrównania ciśnienia. Napełnimy przegub smarem odpornym na wysoką temperaturę. Połowę smaru wciskamy do przegubu, a połowę do osłony. Smar powinien znajdować się w zestawie wraz z nowym przegubem. Alternatywą pozostaje oryginalny smar z autoryzowanego serwisu. Zakładamy osłonę i zaciskamy opaskami zaciskowymi. Zwracamy uwagę, żeby osłony były zamontowane w tym samym miejscu.

Pozostaje nam zamontować półoś na samochodzie. Najpierw czyścimy dokładnie szczotką drucianą wielowypusty i gwinty półosi oraz piasty koła. Nie powinno być żadnych zanieczyszczeń ani śladów korozji. Nawilżamy wielowypusty olejem silnikowym i wsuwamy jak najdalej przegub zewnętrzny w wielowypust piasty koła. Przykręcamy przegub do wahacza zwracając uwagę na pokrycie się ze znakami.

Osadzamy przegub wewnętrzny półosi i wkręcamy śruby. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów należy przykręcić nowe śruby podpory skrzyni biegów do belki zespołu napędowego. Montujemy dolną osłonę silnika i dokręcamy wstępnie nakrętkę półosi. Wykonujemy to z pomocą drugiej osoby, która trzyma wciśnięty pedał hamulca. Nakładamy cienką warstwę smaru do łożysk na powierzchnię piasty.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana krok po kroku przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zakładamy koła i przykręcamy śruby mocujące. Odstawiamy podstawki i opuszczamy samochód. Teraz dokręcamy nakrętkę półosi, oraz śruby koła. W tym momencie udajemy się na jazdę próbną sprawdzając, czy nie ma stukotu podczas zmiany kierunku jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA