REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: demontaż półosi

Robert Kuśpiel
Demontaż półosi w Skodzie Octavii I.
Demontaż półosi w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone osłony na półosi wymagają jej demontażu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymontować półoś w samochodzie Skoda Octavia I.

Pierwszy krok to dokręcenie nakrętki półosi. Czynność tą wykonujemy kiedy nasz samochód stoi na kołach. Jeżeli posiadamy felgi stalowe to musimy zdjąć kołpak. W przypadku felg aluminiowych należy podważyć środkowy dekielek. Luzujemy nakrętkę piasty koła w półosi. Nie odkręcamy jej do końca. W przypadku problemów prosimy o pomoc drugą osobę – musi wcisnąć hamulec.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Pamiętajmy, że po poluzowaniu nakrętki półosi nie wolno przetaczać samochodu na kołach. Może to doprowadzić do uszkodzenia wałeczków łożyska koła. Luzujemy śruby mocujące koła i podnosimy samochód. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek z podstawkami. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koła. Następnie demontujemy dolną osłonę silnika.

Teraz odkręcamy śruby półosi przy kołnierzu skrzyni biegów. Do wykonania tej czynności będzie potrzebny klucz nasadowy. Zaznaczamy położenie śrub przegubu wahacza aby przykręcić je w tym samym miejscu. Jest to sposób na uniknięcie wizyty w zakładzie ustawiającym geometrię zawieszenia. Niestety sposób ten nie jest do końca dobry. Dlatego po wykonanej pracy zalecamy udać się na ustawienie geometrii.

Odkręcamy śruby przegubu wahacza i wyjmujemy półoś z piasty koła. Najczęściej udaje się wyjąć ręcznie. W przypadku dużych problemów pozostaje nam ściągacz. Nie należy pozwolić by swobodnie wisiała. Zbyt duże wygięcie może doprowadzić do uszkodzenia przegubu wewnętrznego. W samochodach z manualną skrzynią biegów odchylamy na zewnątrz kolumnę zawieszenia i wyjmujemy ze zwrotnicy półoś.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: montaż modułu komfortu kierunkowskazów

REKLAMA

W modelach wyposażonych w automatyczną przekładnię odkręcamy śruby podpory skrzyni biegów. Wsuwamy łyżkę monterską (do opon) pomiędzy belkę zespołu napędowego, a kadłub silnika. Podważamy go do przodu i jednocześnie wyjmujemy półoś razem z przegubem.

Pamiętajmy, że uszkodzone osłony należy natychmiast wymienić. W tym celu konieczne jest rozłożenie półosi. Jeżeli doszło do uszkodzenia przegubu, należy wymienić go w całości. Usterka ta jest bardzo łatwa do zdiagnozowania. Jeżeli podczas zmiany kierunku jazdy słychać wyraźny stukot to znak, że kule w przegubie uległy uszkodzeniu.

Umieszczamy półoś w imadle stosując wkładki ochronne (np. z blachy). Przecinamy opaski zaciskowe obu osłon przegubu za pomocą szczypiec i zdejmujemy je. W tym momencie możemy zsunąć osłony. Następnie demontujemy przegub zewnętrzny poprzez kilkakrotne uderzanie oddzielamy go od półosi. W przypadku przegubu wewnętrznego wyjmujemy pierścień sprężynujący za pomocą szczypiec i wyciskamy go. Do tego będzie nam potrzebna prasa.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Przechodzimy do złożenia półosi. Podczas osadzania na przegubie osłona ulega zgnieceniu. Po zamontowaniu jej należy ją unieść w celu wyrównania ciśnienia. Napełnimy przegub smarem odpornym na wysoką temperaturę. Połowę smaru wciskamy do przegubu, a połowę do osłony. Smar powinien znajdować się w zestawie wraz z nowym przegubem. Alternatywą pozostaje oryginalny smar z autoryzowanego serwisu. Zakładamy osłonę i zaciskamy opaskami zaciskowymi. Zwracamy uwagę, żeby osłony były zamontowane w tym samym miejscu.

Pozostaje nam zamontować półoś na samochodzie. Najpierw czyścimy dokładnie szczotką drucianą wielowypusty i gwinty półosi oraz piasty koła. Nie powinno być żadnych zanieczyszczeń ani śladów korozji. Nawilżamy wielowypusty olejem silnikowym i wsuwamy jak najdalej przegub zewnętrzny w wielowypust piasty koła. Przykręcamy przegub do wahacza zwracając uwagę na pokrycie się ze znakami.

Osadzamy przegub wewnętrzny półosi i wkręcamy śruby. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów należy przykręcić nowe śruby podpory skrzyni biegów do belki zespołu napędowego. Montujemy dolną osłonę silnika i dokręcamy wstępnie nakrętkę półosi. Wykonujemy to z pomocą drugiej osoby, która trzyma wciśnięty pedał hamulca. Nakładamy cienką warstwę smaru do łożysk na powierzchnię piasty.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana krok po kroku przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zakładamy koła i przykręcamy śruby mocujące. Odstawiamy podstawki i opuszczamy samochód. Teraz dokręcamy nakrętkę półosi, oraz śruby koła. W tym momencie udajemy się na jazdę próbną sprawdzając, czy nie ma stukotu podczas zmiany kierunku jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    REKLAMA